براساس مطالعه‌ای که اخیرا روی ۳۸۸ هزار نفر از ساکنین استان فارس در مقایسه بین دریافت‌کنندگان دو دز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند انجام شد، «میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت» و ابتلا به ویروس کرونا فقط ۵ درصد اعلام شده بود. نتایج این تحقیق به تایید کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و عضو فرهنگستان علوم پزشکی هم رسیده بود. البته نکته مهمی که در این تحقیق مورد توجه قرار نگرفته بود تاثیر ۵۵/ ۸ درصدی سینوفارم در جلوگیری از بستری و تاثیر ۶۵درصدی آن در جلوگیری از مرگ بود. وزیر اسبق بهداشت همچنین با اشاره به این تحقیق گفته بود: در این مطالعه مشخص شد حتی در شرایط شیوع واریانت دلتا که در ماه‌های اخیر بوده واکسن سینوفارم شانس مرگ‌ومیر و شانس بستری شدن را تا حد قابل قبولی کاهش داده است. نکته‌ای که روز گذشته به تایید رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت هم رسید.

به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به مطالعه‌ای که در زمینه واکسن سینوفارم در شیراز انجام شده است، ‌گفت: از همکاران عزیزی که این مطالعه را انجام دادند خواهش کردیم که اگر ممکن است نتایج را در کمیته هماهنگی مطالعات واکسیناسیون که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشکیل شده، ارائه کنند تا همکاران ما نیز بتوانند آن را تحلیل کنند و اگر نکاتی به ذهن‌شان می‌رسد برای تکمیل و بهتر کردن نتایج مطالعه اعلام کنند. گویا مجریان این مطالعه هنوز دارند روی داده‌ها آنالیزهای تکمیلی انجام می‌دهند. بنابراین منتظریم این مطالعه را با جزئیات بیشتر دریافت کنیم تا بتوانیم بهتر درباره یافته‌های آن قضاوت کنیم. یونسیان گفت: مطالعه مذکور اعلام کرده که کارآیی واکسن سینوفارم در هدف سوم واکسیناسیون پایین بوده است. به عبارت دیگر، حتی اگر این نتیجه درست باشد، معنای آن این است که افرادی که واکسن زده‌اند، خودشان تا درجات بالایی از بیماری شدید محافظت می‌شوند، ولی ممکن است اگر ویروس وارد بدن‌شان شود، دیگرانی که واکسن نزده‌اند را آلوده کنند.

  احتمال تزریق دز سوم واکسن سینوفارم

همزمان روز گذشته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از احتمال تزریق دز سوم واکسن سینوفارم خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، محمد‌مهدی گویا در پاسخ به سوالی درباره اثربخشی واکسن سینوفارم و لزوم تزریق دز سوم برای این واکسن، گفت: در این زمینه چندین مطالعه در دست انجام است. یکی دیگر از مطالعاتی که از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حال انجام است، در سطح بسیار ارزشمندی است و منتشر می‌شود. تلاش ما این است که این مطالعات را جمع‌آوری کرده، با هم مقایسه کنیم و در صورت نیاز درباره اینکه آیا لازم است که فردی که واکسن تزریق کرده، یک نوبت دیگر برایش واکسن تزریق شود یا نه، تصمیم می‌گیریم.