روحانی، شب یلدا در توکیو

«سیدعباس موسوی»، روز دوشنبه درباره سفر رئیس‌جمهور به ژاپن عنوان کرد: سفر به ژاپن درحال برنامه‌ریزی است و وقتی نهایی شد، همکاران در نهاد ریاست‌جمهوری اطلاع‌رسانی می‌کنند. سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به این سوال که درحال‌حاضر خرید نفت ایران توسط ژاپن صفر است، چه انتظاری از ژاپن دارید؟ گفت: ایران و ژاپن دو دوست دیرینه و سنتی هستند. ژاپن به‌عنوان کشور مهم در شرق آسیا و ایران به‌عنوان کشور مهم در غرب آسیا دارای روابط تاریخی، دیرینه و حسنه هستند و از مشتریان عمده کالاهای اساسی هستیم.

او افزود: سفر «شینزو آبه» به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر رئیس‌جمهور به ژاپن صورت بگیرد و این سفر درحال نهایی شدن است؛ اگر سفر نهایی شود، دوستان در نهاد ریاست‌جمهوری تاریخ آن را اعلام می‌کنند. علاوه بر مسائل دوجانبه و اهداف دوجانبه‌ای که درباره گسترش روابط داریم، دو کشور دارای دیدگاه‌هایی درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که دو رئیس کشور در دیدارهایی که دارند مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه و شرق آسیا و بحث‌های برجامی و سایر مسائل مورد علاقه را مورد گفت‌وگو قرار می‌دهند.

موسوی همچنین افزود که روابط ما با کشورها ارتباطی به سایر کشورها ندارد و ما روابط خود را با کشورهای ثالث گره نمی‌زنیم و امیدواریم کشورهای طرف مقابل ما روابطشان با ما را به چراغ سبز و قرمز دیگر کشورها گره نزنند. ما کشورهای مستقلی هستیم با رابطه تاریخی و تمدنی و همواره خواستار گسترش روابط و حامی صلح و ثبات در منطقه و جهان بودیم. روزنامه ژاپن‌تایمز روز ۱۷ آذر به نقل از منابع دیپلماتیک در توکیو گزارش داد که واشنگتن به ژاپن برای میزبانی از رئیس‌جمهور ایران چراغ سبز نشان داده است. ژاپن تایمز با اشاره به اینکه آمریکا با طرح توکیو برای سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به این کشور موافقت کرده است، نوشت: حسن روحانی به‌دنبال خروج از بن‌بست پیش آمده در مساله توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. البته این منابع هنوز خبری درباره پیشنهاد طرف مقابل به ایران مطرح نکرده‌اند. کیودو دیگر رسانه ژاپنی نیز به نقل از «منابع دیپلماتیک» گزارش داده که آمریکا از ژاپن خواسته است نتیجه دیدار روحانی با شینزو آبه در سفر احتمالی رئیس‌جمهوری ایران به ژاپن را به اطلاع آمریکا هم برساند. در ماه‌های اخیر، ژاپن تحت فشار آمریکا مجبور شد واردات نفت از ایران را قطع کند یا حداقل به شکل چشمگیری کاهش دهد.

روحانی جمعه در توکیو

همزمان با این تحولات، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در نشست «توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن» اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور روز جمعه هفته جاری و در پاسخ به سفر نخست وزیر ژاپن انجام می‌شود و این سفر حاکی از استحکام روابط دو کشور است آن هم در شرایط مواجهه ایران با سیاست فشار حداکثری آمریکا.

بحث مذاکره در سفر روحانی مطرح نیست

همچنین معاون وزیر امورخارجه ایران درباره احتمال آغاز مذاکره میان ایران و آمریکا در سفر روحانی به توکیو گفت: خیر، چنین برنامه‌ای وجود ندارد. به گزارش «ایسنا» سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران درباره خرید نفت ایران از سوی ژاپن گفت: بستگی به دولت ژاپن دارد، این کشور از خریداران قدیمی نفت ایران است و سابقه تعاملات ما به بیش از چندین دهه می‌رسد. ما درک می‌کنیم فشارها و موانع موجود مشکلاتی را ایجاد کرده است و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود دولت و کمپانی‌های ژاپن بتوانند به ایران برگردند اما تحریم‌ها موانع جدی ایجاد کرده است. همزمان علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز دوشنبه با اشاره به سفر روحانی به ژاپن اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به ژاپن ربطی به مسائلی مثل مذاکره با آمریکا ندارد منتها معمولا دوستان ژاپنی ما حامل پیام‌ها و ابتکارعمل‌هایی هستند که از شنیدن آنها استقبال می‌کنیم و با جدیت هم بررسی می کنیم منتها هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای در این زمینه وجود ندارد. موضوع میانجی‌گری ژاپن در سفر حسن روحانی به ژاپن در شرایطی مطرح می شود که پیش‌تر نیز رسانه‌ها خبر دادند عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در سفر به ریاض قرار است ضمن میانجی‌گری بین ایران و عربستان، حامل پیامی از جانب آمریکا برای ایران نیز باشد.

آماده تبادل زندانیان هستیم

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در ادامه نشست خبری درباره بحث تبادل زندانی‌ها با دیگر کشورها گفت: حدود سه هزار نفر از اتباع ایرانی به جرائم مختلف در زندان‌های خارج از کشور هستند و مقدار قابل‌توجهی هم زندانی خارجی در ایران به جرائم مختلف داریم. هر جا ببینیم این مساله به لحاظ انسانی به رفع برخی مشکلات کمک می‌کند آماده هستیم که زندانیانی که در سراسر جهان داریم را تبادل کنیم. کما اینکه با کشورهای همسایه شمالی این کار انجام شد.

او افزود: ولی در بحث گروگان‌هایی که در خارج از کشور از جمله آمریکا داریم اعلام کردیم و وزیرخارجه هم به صراحت گفت توپ در زمین آمریکاست و حاضریم برای مسائل انسانی و به‌صورت کلی این افراد را مبادله کنیم. جرائم زندانیان اینها مشخص است اکثرا جرائم جاسوسی و امنیتی دارند و زندانیان ما که از دیدگاه ما گروگان تلقی می‌شوند به اتهامات واهی گرفتار هستند و امیدواریم اگر زمینه‌ای ایجاد شود و کشورهایی مثل سوئیس قدم پیش بگذارند ممکن است مجددا به مبادله اقدام کنیم بدون اینکه با آمریکایی‌ها صحبت کنیم. هفته گذشته مسعود سلیمانی، پژوهشگر سلول‌های بنیادی که از سال ۹۷ در آمریکا بازداشت شده بود، طی اقدامات و هماهنگی‌هایی که از طریق سفارت ایران در سوئیس انجام شد به تهران بازگشت. ایران در مقابل ژیائو وانگ، پژوهشگر دانشگاه پرینستون را آزاد کرد. ظریف در اردیبهشت‌ماه پیشنهاد مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا را مطرح کرده بود و وزارت‌خارجه آمریکا در واکنش به این پیشنهاد خواستار آن شد که تهران با آزادی زندانیان آمریکایی جدیت خود را نشان دهد.

گفت‌وگوهای رسمی با عربستان

سیدعباس موسوی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌های منطقه مبنی بر اینکه ایران گروه‌هایی را برای مذاکره با عربستان اعزام کرده است و مدعی شده‌اند عربستان هم برای مذاکره به‌صورت مخفیانه تلاش می‌کند، گفت: من از اخبار رسانه‌هایی که از این گفت‌وگوها صحبت می‌کنند، خبر ندارم. گفت‌وگوهای رسمی ما در چارچوب حج عمره بود که اخیرا انجام شد و از گفت‌وگوهای دیگر مطلع نیستم و احتمال هم می‌دهم چنین گفت‌وگوهایی وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه کشورهایی تلاش می‌کنند این گفت‌وگو بین ایران و عربستان برقرار شود و تنش زدایی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: کشورهای مختلف این کار را با حسن نیت انجام می‌دهند و ایران استقبال کرده است، ولی گاهی اوقات شاهد رفتارهای دوگانه‌ای از سوی مقامات عربستان هستیم و اظهاراتی مطرح می‌کنند که با روح کلی روندی که ما در پیش گرفته‌ایم و برخی کشورهای منطقه با حسن نیت در پیش گرفته‌اند، سازگاری ندارد. خبرنگاری از سخنگوی وزارت‌خارجه پرسید با توجه به نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که اخیرا برگزار شد آیا پیامی از ناحیه اعضای آن درباره طرح صلح هرمز به دست ایران رسیده است که وی گفت: خبر رسمی ندارم. به هر حال برخی کشورهای عضو دید مثبتی نسبت به طرح دارند و برخی کشورها همچنان اصرار دارند به رویه گذشته ادامه دهند. ایران با جدیت پیشنهاد خود را مطرح و بر آن پافشاری کرده و آماده همکاری با همه این کشورهاست. شورای همکاری خلیج فارس هفته گذشته در چهلمین نشست سران خود در ریاض، مجددا اتهاماتی را علیه نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

 

چهار پالس واشنگتن به تهران