«توشیمیتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن روز گذشته (دوشنبه) در دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک، از تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرد.

 

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز» موتگی که برای اولین بار به عنوان وزیر خارجه با ظریف دیدار می‌کرد، با تاکید بر اینکه دولت ژاپن به تلاش برای تثبیت کردن اوضاع در منطقه ادامه می‌دهد، گفت: «ما از این وضعیت بغرنج بسیار نگران هستیم».

 

ظریف نیز در این دیدار به همتای ژاپنی خود اطمینان داد که علی‌رغم افزایش تنش‌ها در منطقه، ایران به دنبال جنگ نیست و از تلاش‌های دیپلماتیک ژاپن در راستای کاهش تنش تقدیر کرد.

یک مقام ژاپنی نیز می‌گوید که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این دیدار، جزئیات طرح ایران برای تشکیل ائتلافی صلح‌آمیز جهت تامین امنیت منطقه با مشارکت کشورهای محلی را برای وزیر خارجه ژاپن تشریح کرده است.

وزارت خارجه ژاپن نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که موتگی در این دیدار «قویاً» از ظریف خواست که تهران از اقداماتی که مفاد توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، اجتناب نماید.

از زمان آغاز تنش‌زایی دولت واشنگتن با تهران در پی خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های ذیل برجام علیه ایران، توکیو تلاش کرده تا به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کند و واسطه مذاکرات دوجانبه شود.

دیدار ظریف و موتگی در حالی انجام شده که قرار است امروز «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار کند.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری که شامگاه یکشنبه در نیویورک داشت، ضمن اشاره به اینکه آمریکا با تحریم بانک مرکزی، درهای مذاکره با ایران را بست، گفت تنها راه اروپا برای حفظ برجام، تبعیت نکردن از خواسته‌های واشنگتن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.