به گزارش خبرگزاری فارس، رحمانی‌فضلی با بیان اینکه از شنبه برخی اغتشاشگران کاملا مسلح بودند، گفت: مقابل لشکر قمه به‌دست و مسلح، همه از نیروهای انتظامی انتظار دارند وارد عمل شود.به گزارش «ایسنا» وی گفت: ما تا بعدازظهر روز جمعه مشکلی نداشتیم اما هنگامی که رسانه‌های خارجی متوجه اجرای طرح شدند شروع به تحریک و تهییج کردند و تصاویری از دی‌ماه سال ۹۶ مرتب منتشر می‌کردند به این معنا که این اتفاقات الان در کشور رخ می‌دهد. همچنین تصاویری از عراق منتشر می‌کردند به‌عنوان خیابان‌های کشور. وی ادامه داد: ما با نیروهایی در صحنه اغتشاشات مواجه شدیم که در هسته‌های پنج یا شش نفره که حتما همراه آنها یک خانم بود که مردم را تهییج کنند و معمولا به سلاح‌هایی همچون کوکتل‌مولوتوف مسلح بودند و دست به آتش زدن اموال عمومی و اموال خصوصی مردم زدند. از این مرحله وارد فازی می‌شویم که یک اعتراض سیاسی یا اجتماعی که می‌توانست در شرایط مطلوب‌تری توسط مردم اداره شود، به یک مساله امنیتی تبدیل شد و شعارها نیز برانداز و تند شد.

دلیل قطع اینترنت

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: ما در این مرحله که تخریب و آتش‌سوزی زیاد شد، مجبور شدیم اینترنت را به‌صورت موضعی و مقطعی قطع کنیم تا به این ترتیب عملیات روانی و تهییجی را که از خارج هدایت می‌شد، کنترل کنیم. در حقیقت ابتدا محدودسازی انجام شد و پس از اینکه دامنه این اغتشاشات به استان‌های دیگر سرایت کرد، مسدودسازی انجام شد.وزیر کشور تاکید کرد: این به معنای این نیست که همه مسوولانی که دستور به قطع اینترنت دادند اهمیت اینترنت بر اقتصاد و کسب و کار مردم را نمی‌دانند اما ما با منفعت عمومی و امنیت جان مردم روبه‌رو بودیم. قطعا قطع اینترنت هزینه دارد اما ما با این کار از بروز هزینه‌های بیشتر جلوگیری کردیم. نیروها در همه استان‌ها به داخل صحنه آمدند و موضوع جمعه شب کنترل شد.

جغرافیای حوادث اخیر

به گزارش «ایسنا» وزیر کشور در تشریح جغرافیای اغتشاشات اخیر در کشور گفت: در پنج استان شدت این اغتشاشات زیاد بود و سه شب ادامه پیدا کرد. در حقیقت از لحاظ پراکندگی در چهار استان ما هیچ اتفاقی نیفتاد. در کرمان تنها یک شهر، در مشهد در وکیل‌آباد، در خراسان جنوبی در یک نقطه و تنها یک شب اغتشاشات داشتیم. در پنج یا شش استان شدت اغتشاشات زیاد بود که بیشتر از ۵۰ درصد نیز در مناطق حاشیه‌ای بود. در شهرهایی همچون شیراز، اصفهان و تهران شرایط متفاوت بود. وی افزود: در سایر استان‌ها در مدت کوتاهی موضوع مدیریت شد.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در یکی از شهرها قصد داشتند یک مخزن بزرگ بنزین را منفجر کنند، اگر موفق می‌شدند نصف آن شهر می‌سوخت. در چنین شرایطی نیروی انتظامی چه اقدامی باید انجام دهد؟ در یکی از شهرهای ما انبار ذخیره استراتژیک که هزاران تن برنج و شکر در آن بود گزارش شد که اگر نیروهای انتظامی تا یک ساعت دیگر به آنجا نرسد توسط اغتشاشگران به آتش کشیده می‌شود. ۸۰ نفر از آنها داخل انبار هم رفتند. نیروی انتظامی با آنها درگیر شد اما اقدام به موقع آنها این انبار را حفظ کرد.

میزان خسارات

به گزارش خبرگزاری فارس، رحمانی‌فضلی درادامه گفت: در این اغتشاشات به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه نظامی و انتظامی حمله شد و ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰، مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیر دولتی، ۱۸۳ خودروی انتظامی و ۱۰۷۶ موتور سیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند.رحمانی‌فضلی گفت: موردی داشتیم که آشوبگران نازل پمپ بنزین را به سمت کارگر جایگاه گرفته و او را آتش زدند. کارگر شهرداری را که به آنها آب داده شهید کردند. وی همچنین تاکید کرد که باید اعترافات اغتشاشگران در تلویزیون پخش شود.وزیر کشور گفت: تعدادی ازاین افراد جاده جم به عسلویه را سنگربندی کردند و حتی در برخی موارد با تیربار شلیک می‌کردند.وی ازقصد عده‌ای برای رفتن به سمت صداو سیما در آن شب‌ها خبردادو گفت: همان شب من به آقای علی عسگری زنگ زدم و اعلام کردم ۵۰۰ نفر با شرایط خاصی به سمت صداوسیما می‌آیند لذا شما هرچه نیروی بسیجی دارید تا رسیدن نیروهای انتظامی مقابل درها بگذارید و مراقب باشید. البته بعدا نیروی انتظامی حتی نگذاشتند که به سه یا چهار کیلومتری صداوسیما برسند.

آزادی تعدادی از دانشجویان

در خبری دیگر در این راستا، روز گذشته منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درحاشیه جلسه هیات دولت نسبت به حل مشکل دانشجویان بازداشتی اظهار امیدواری کرد. به گزارش« ایرنا» وی درباره وضعیت دانشجویانی که در اغتشاشات اخیر پس از اصلاح قیمت بنزین بازداشت شده‌اند، گفت: براساس گزارش‌های واصله، تعدادی دانشجو بازداشت شده‌اند که اغلب آنها تا امروز آزاد شده‌اند. وی افزود: در تلاش هستیم که پرونده دانشجویانی که تخلفات آنها به لحاظ قوانین کشور مانعی ندارد به داخل دانشگاه‌ها منتقل و پرونده آنها در درون دانشگاه و در کمیته‌های انضباطی مورد رسیدگی قرار گیرد.

اتصال مجدد اینترنت

از سوی دیگر به دنبال تشکیل جلسه روز گذشته شورای امنیت کشوربرای تصمیم‌گیری برای وصل اینترنت گوشی‌های همراه، عصر روز گذشته اتصال اینترنت موبایل در تهران (جز شهرستان‌های غرب استان تهران) و برخی دیگر از استان‌ها آغازشد.اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب (۲۵ آبان)، به دلیل ناآرامی‌های ایجادشده در پی اجرای طرح اصلاح و سهمیه‌بندی بنزین و به منظور جلوگیری از امکان سوءاستفاده‌های احتمالی از این ابزار ارتباطی کاملا قطع شد.