مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز با ۱۴۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ وزیر صنعت درباره اینکه علت اصرار به استمرار حضور بازنشستگان در وزارت صمت و شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو و ایدرو به‌رغم صراحت قانون و تذکرات متعدد نهادهای نظارتی به شخص شما چیست و تحت فشار چه اشخاص یا مسوولانی در این خصوص قرار دارید، قانع شدند. سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در طرح سوال خود از وزیر صمت گفت: یک سال از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌گذرد، اما هنوز شاهد قانون‌شکنی با روش‌های مختلف در زیر مجموعه دولت هستیم؛ این قانون در وزارت صمت که یک وزارتخانه عریض و طویل است، در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف آن به درستی اجرا نشده است. موسوی لارگانی به استمرار فعالیت یکی از بازنشستگان با سابقه بیش از ۴۰ ساله در مجتمع فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: یکی از نیروهای متخصص و مخلص این مجموعه را به جرم بازنشستگی کنار زدند و فردی بازنشسته را به جای او به‌عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه معرفی کردند؛ توجیه به کار‌گیری فرد معرفی شده نیز این بود که ایشان پیش از اجرای قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان اعاده به کار شده بود در حالی‌که تاریخ بازنشستگی این فرد در سال ۹۰ بوده است. او گفت که وزارت صمت و مجتمع فولاد حیاط خلوت خیلی از افراد است.

وزیر: بازنشسته‌ مشغول به کار نداریم

رضا رحمانی وزیر صمت در پاسخ به این سوال تاکید کرد که هیچ فرد بازنشسته‌ مشغول به کاری در این وزارتخانه نیست. او افزود: یکی از وزارتخانه‌هایی که قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان را تمام و کمال اجرا کرد وزارت صنعت است و من هم این موضوع را یک تکلیف قانونی قابل اجرا می‌دانم. رحمانی با بیان اینکه از روز اولی که قانون ابلاغ شد، ۸ معاون وزارت صنعت مشمول آن می‌شدند و ما این ۸ این معاون را یکجا تصفیه کردیم، گفت: خیلی سخت است که ارکان یک وزارتخانه همه بروند اما ما این‌کار را انجام دادیم. وزیر صمت با بیان اینکه ۱۷ نفر در رده‌های مدیریتی وزارت صنعت تسویه شدند، تصریح کرد: تا امروز هم در خود ستاد وزارتخانه سازمان‌های تابع و توسعه‌ای و معاونت‌ها هیچ بازنشسته‌ای نیست که ادامه خدمت دهد. افرادی که مدنظر آقای موسوی لارگانی هستند پرونده‌هایشان موجود است و من هر کسی که حائز شرایط بازنشستگی باشد حتی اگر برادرم باشد تصفیه خواهم کرد.

۴ پله سقوط در حوزه بهبود کسب و کار

سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز دیروز در طرح سوال خود از وزیر صمت، با انتقاد از کاهش چهار پله‌ای جایگاه ایران در شاخص سهولت در کسب‌و‌کار گفت: سرمایه‌گذاری با شعار، تسهیل نمی‌شود. تا کی قرار است هر سال چهار پله در حوزه کسب و کار سقوط داشته باشیم؟  وزیر صنعت در پاسخ به این سوال، با بیان اینکه در سال گذشته ۴ پله درباره بهبود شاخص‌های سهولت کسب و کار کاهش داشته‌ایم گفت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه پیگیری بهبود فضای کسب و کار است که این موضوع را از ابتدای سال در دستور کار قرار داده‌ایم. رحمانی افزود: رتبه کسب و کار ۴۵ پله‌ در تجارت فرامرزی صعود داشته است. موسوی نماینده سوال‌کننده اظهارات وزیر صمت را قانع‌کننده دانست.