تایید دعوت از ظریف به کاخ سفید

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران از تحریم محمدجواد ظریف پس از دعوت به مذاکره انتقاد کرد. ربیعی ضمن آنکه «تحریم محمدجواد ظریف» را «خلاف همه روندهای دیپلماتیک و اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ دیپلماسی جهان» برشمرد، گفت: «اینکه دولتی دائما ادعای مذاکره کند و بعد وزیر خارجه همان کشوری را که دعوت به مذاکره می‌کند تحریم کند اگر مضحک نیست، چیست؟ در دیدار با یک سناتور از او دعوت می‌کنند که به ملاقات بیاید و سپس او را تحریم می‌کنند.» سخنگوی دولت البته در ادامه اظهاراتش، به جزئیات دیدار ظریف با رندپال سناتور آمریکایی اشاره‌ای نکرد و در عین حال وعده داد که جزئیات این دیدار را ظریف خود در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه (امروز) بیان می‌کند.

از سوی دیگر بخشی از یادداشت علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران که روز گذشته درباره «ابعاد مختلف شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران» منتشر شد، بر موضوع دعوت از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به کاخ سفید صحه می‌گذارد؛ شمخانی در بخشی از این یادداشت نوشت که تحریم محمدجواد ظریف، «پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی حضوری با او نشان داد که قطار فشار حداکثری در ایستگاه ناکامی متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند.»

المانیتور تاریخ دیدار ظریف با سناتور رند پال را ۲۹ تیرماه امسال اعلام کرد. عصر ایران نیز روز گذشته گزارشی به نقل از نشریه آمریکایی نیویورکر نوشت: سناتور رند پال در دیدار با ظریف به نیابت از ترامپ از او دعوت کرده به کاخ سفید برود و با وی دیدار کند، اما ظریف پس از مشورت با تهران، این دعوت را رد کرده است. به نوشته نیویورکر، دیدار «رند پال» و ظریف در روز ۱۵ جولای و در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک انجام شده و «داگ استفورد» مشاور ارشد رند پال نیز در آن جلسه حضور داشته است. به نوشته رسانه‌های آمریکایی «رند پال» با کسب اجازه و چراغ سبز ترامپ به دیدار ظریف رفته بود و در این دیدار یک ساعته، ظریف پیشنهادهایی برای حل نگرانی احتمالی واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده اما تاکید کرده هر گونه راه‌حلی برای کاهش تنش بین واشنگتن و تهران به اقدامات و گام‌های متقابل آمریکا بستگی دارد. ظریف ۲ هفته پس از سفر اخیرش به نیویورک و در حالی که از دعوت به حضور در کاخ سفید و دیدار با ترامپ سرباز زد، هفته گذشته ازسوی وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ مورد تحریم قرار گرفت؛ تحریمی که در تاریخ دیپلماسی بین‌المللی یک اقدام بی‌سابقه محسوب می‌شود.

تهاجم به بنیادهای دولت- ملت ایران

موضوع تحریم محمدجواد ظریف و دعوت از او برای حضور در کاخ سفید، ازجمله سوالاتی بود که بسیاری از خبرنگاران در نشست خبری سخنگوی دولت از او پرسیدند. علی ربیعی با بیان اینکه از کودتای ۲۸ مرداد تا دهه‌های بعدی مشاهده کردیم که ایالات‌متحده آمریکا همواره پایه‌های سیاست خارجی خود را در منطقه ما به تعبیری بر شن‌های روان یعنی بر سست‌ترین حکومت‌های استبدادی و بحران‌زا بنا کرده است و اساسا با دولت - ملت برخاسته از رای مردم سر به خصومت گذاشته، گفت: تهاجم بی‌سابقه و تحریم ناشیانه ظریف در حقیقت تهاجم به یک شخص نیست، تهاجم به بنیادهای دولت- ملت ایران است. آمریکا می‌خواهد القا کند که در ایران یک ملت و یک دولت و یک نمایندگی واحد ملی وجود ندارد، اما این تهاجم چنان ناشیانه و چنان نسنجیده است که جامعه مدنی ما پیشتازانه پشت‌سر ظریف و در حقیقت پشت‌سر دولت-ملت حقوقی و قانونی ایران ایستاد و متحد شد. سخنگوی دولت افزود: برخلاف اظهارات تفرقه‌افکنانه ترامپ ظریف معتمد نظام و رهبری است.

مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری؛ نه

سخنگوی دولت افزود: بدون پیش‌شرط‌های گفته شده مبنی‌بر قطع تروریسم اقتصادی در هیچ‌کجا مذاکره‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت. این نخستین بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم.

اعلام روزانه قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی

ربیعی در ادامه این نشست خبری به مباحث اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: با متمرکز شدن اختیارات بازرگانی در قائم مقامی وزارت صمت، گزارشی ارائه شد و در روزهای آینده، سامانه نرم‌افزاری قیمت‌های ۱۰۰ قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است؛ به‌طور روزانه به اطلاع مردم خواهد رساند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌های قابل قبول در ۱۰۰ قلم کالا را اعلام می‌کند تا مردم در صورت تخلف بتوانند در این سامانه اعلام شکایت کنند. شکل بازرسی‌ها «اسنپی» خواهد بود و نزدیک‌ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه خواهد کرد.

در تامین کالای اساسی مردم کمبودی نداریم

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع تامین کالاهای اساسی در نشست دیروز هیات دولت، تاکید کرد: کالای اساسی به‌منظور مصرف و ذخیره برای سال ۹۸ چه از داخل و چه از خارج کاملا خریداری شده و هیچ‌گونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت. او درباره قول پیگیری ارزهای اختصاص یافته به وزارتخانه‌ها هم گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۷۰ درصد، وزارت بهداشت ۲۳ درصد، وزارت صمت ۶ درصد و وزارت ارشاد یک درصد ارز دریافت کرده‌اند. ربیعی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد در بخش جهاد کشاورزی خوشبختانه ۱۰۰ درصد کالاهایی که به آنها ارز اختصاص داده شده بود؛ وارد کشور شده و موجود است. فاصله‌ای که با بانک مرکزی دارد به‌دلیل مفاصا حساب و اسناد ترخیص یا اسناد کشتی‌هاست که با تاخیر انجام می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: در بخش جهاد کشاورزی این اطمینان وجود دارد که کالاها وارد کشور شده‌اند و این موضوع کاملا قابل رصد است. به علت تحریم زمان مفاصا حساب‌ها طولانی شده که این منطق هم از سوی وزارتخانه ذی‌ربط و بانک مرکزی قابل‌قبول است. ربیعی با اشاره به تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزارتخانه گفت: کمیته اصلی ارزهای تخصیصی توسط آقای همتی تشکیل شده است. سخنگوی دولت ادامه داد: ارزی که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده بود به‌طور کامل رصد و سفارش‌های آن عملیاتی شده است و مشکلی وجود ندارد. وی گفت: ارز تخصیص داده شده به وزارت ارشاد هم مشخص است و نگرانی از پیگیری و رصد ارزی نداریم.

ربیعی با اشاره به تصمیم دولت در برخورد قضایی با متخلفان ارزی توضیح داد: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته ذی‌ربط تشکیل دادند و براساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن در حال بررسی است و بررسی‌های آن کامل نشده است. سخنگوی دولت درباره ارز اختصاص یافته به دارو هم گفت: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار که برای واردات بوده و ۵۵۰ میلیون برای واردات کارخانه‌های تولیدی بوده است که بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد.