خبرگزاری فرانسه گزارش داد، کری در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت که خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام «احتمال مناقشه در منطقه خاورمیانه را محتمل‌تر کرد، زیرا کسانی هستند که دوست دارند آمریکا، ایران را بمباران کند».

کری که در مقام وزیر خارجه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا مسئول مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، گفت که «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان و «حسنی مبارک» رئیس جمهوری سرنگون شده مصر هر دو به او گفته بودند که آمریکا باید به ایران حمله کند، اما خودشان علنا این موضوع را اتخاذ نمی‌کردند.

او در ادامه سخنان خود افزود که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز خواستار چراغ سبز اوباما برای بمباران ایران بود.

وزیر خارجه اسبق آمریکا همچنین مدعی شد: کاری که ترامپ انجام داد این بود که افرادی را در ایران قدرتمند کرده است که گفته اند با آمریکا تعامل نمی‌کنند.

ترامپ بار‌ها از کری انتقاد کرده است. کری گفته که ترامپ قصد دارد از این طریق توجهات را از مساله دخالت ادعایی روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا برگرداند و به مساله دیگر معطوف کند.

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام روز سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) منعقد شد. اما ترامپ که از زمان کارزار‌های انتخاباتی مخالفت خود را با این توافق ابراز کرده بود، در اردیبهشت ماه سال جاری خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.