این خبرنگار ارشد نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشته است: «درحالی‌که رئیس‌جمهور ترامپ فشارها را بر ایران تشدید کرده و حد تنش را حتی تا لبه یک درگیری نظامی احتمالی بالا برده است، طبق نظرسنجی جدید «مرکز پیشرفت آمریکا»، بیشتر آمریکایی‌ها می‌خواهند که ایالات‌متحده تنش‌ها را کاهش داده و به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) که ترامپ از آن خارج شد، بازگردد.»

مدعیان اصلی نامزدی ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات هم با این دیدگاه همسو هستند. بیشتر آنها معتقدند در صورت پیروی کامل ایران از برجام، آنها ایالات‌متحده آمریکا را بار دیگر به این توافق بازخواهند گردانید؛ اگرچه اختلافاتی در بین نامزدها وجود دارد. من سوالاتی در این باره (سیاست خارجی آنها در قبال ایران) برای نامزدهای پیشرو حزب دموکرات ارسال کردم؛ «جو بایدن»؛ سناتورها «کوری بوکر»، «کاملا هریس»، «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» و شهردار «پیت بوتی‌جیچ» و «بتو اورورک» عضو دموکرات سابق مجلس نمایندگان آمریکا.

همه نامزدها گفتند که ترامپ با خروج یک‌جانبه از برجام، به منافع و اعتبار آمریکا آسیب رسانده و به ایران که پیش‌تر به تمامی تعهدات برجامی پایبند بوده، بهانه‌ای برای عقبگرد از برخی تعهداتش داده است.  «پیت بوتی‌جیچ» در این باره گفته است: «با وجود همه نواقص احتمالی، برجام نزدیک‌ترین راه برای یک معامله واقعی بوده است. برجام کمک کرد تهدیدات نظامی ناشی از ایران علیه اسرائیل و اروپا محدود شود؛ بدون اینکه ما را به مسیر جنگ دیگری در خاورمیانه سوق دهد.»

کوری بوکر تنها نامزدی بود که در پاسخ به سوالات من تایید کرد که با وجود دشواری که برای رسیدن به برجام پیش از افزایش تنش توسط آقای ترامپ متحمل شدیم، برجام فعلی دیگر موثر نیست و باید «به‌روزرسانی» شود.

او گفت: «ما نمی‌توانیم ساعت را به عقب برگردانیم و وانمود کنیم خساراتی که رئیس‌جمهور ترامپ در طول ۳ سال گذشته به آن وارد کرد، رخ نداده است.» او گفت: «توافق سال ۲۰۱۵ مبنی بر ادامه مذاکرات با ایرانی‌ها صورت گرفت تا ما بتوانیم به سمت یک راه‌حل بلندمدت گام برداریم، (اگر دوباره به برجام بازگردیم) چهار سال دوره ترامپ را به هدر داده‌ایم.»

 سایر نامزدهای دموکرات همچنین از بندهای غروب آفتاب (منقضی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از پایان دوره قانونی برجام در ۲۰۲۵) و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک ایران و پشتیبانی این کشور از نیروهای نیابتی خود در سوریه، یمن و حزب‌الله لبنان نگران هستند و می‌خواهند در تلاش برای رسیدن به یک توافق جامع و فراگیر با ایران، به این نگرانی‌ها بپردازند. جو بایدن در سخنرانی ماه ژوئیه درمورد سیاست خارجی آمریکا گفت: «من دوباره به برجام می‌پیوندم و با متحدان خود برای تقویت و گسترش آن کار خواهم کرد.»

الیزابت وارن هم در این باره گفت: «بازگشت به توافق هسته‌ای آغاز کار است، نه پایان.» او که طرفدار یک توافق مکمل بعدی با ایران است، معتقد است: «ما وقت و اهرم لازم را داریم و اگر از آنها هوشمندانه استفاده کنیم، دیپلماسی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.»

او گفت: «اگر ایران به رعایت شرایط توافق موجود بازنگردد، من از دیپلماسی قوی و اصولی استفاده می‌کنم تا ایران و ایالات‌متحده را به یک توافق برسانم. دیپلماسی تنها راه کارآمد برای مدیریت این مساله است - هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد.»

بتو اورورک اما مردد به‌نظر می‌رسد. او از سویی ترامپ را مقصر می‌داند که خطر درگیری نظامی در خلیج‌فارس را افزایش داده و همزمان معتقد است اقدامات و سیاست‌های تهاجمی ایران نمی‌تواند بدون مجازات بماند. برنی سندرز هم گفت که برای دستیابی به توافقی که امتیازات بیشتری از برجام از ایران طلب کند، ایالات‌متحده باید از طرقی چون تعلیق تحریم‌ها و ارائه مشوق‌هایی به ایران وارد عمل شود و باید اذعان کرد که ایران تنها بازیگر مشکل‌ساز خاورمیانه نیست. او گفت: «مسلما متقاعد کردن ایران یا اروپایی‌ها به همراهی با سیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا سخت است، این کار با اطمینان از این مساله آغاز می‌شود که سیاست خارجی ما بر مبنای یک اجماع سیاسی با دوام بنا شده است.»

به گزارش عصرایران، بسیاری از دموکرات‌ها گفتند که آنها با تماس مستقیم با مسوولان ایران مشکلی ندارند، اما همه آنها شرایط منجر به چنین تماسی را مبهم گذاشته‌اند. برنی سندرز گفت: «اگر این بهترین راه برای رسیدن به توافق باشد حاضر است با رئیس‌جمهور حسن روحانی یا رهبر (عالی) ایران ملاقات کند، درحالی‌که کوری بوکر تاکید کرد برای مذاکره مستقیم سران دو کشور ابتدا باید اهداف روشن و تعهد آشکاری برای مذاکره همراه با حسن‌نیت وجود داشته باشد. الیزابت وارن هم گفت‌وگوی مستقیم سران را ابزاری توصیف کرد که باید بخشی از یک استراتژی روشن باشد، درحالی‌که پیت بوتی‌جیچ گفت که او با رئیس‌جمهور ایران در شرایط مناسب ملاقات خواهد کرد. بتو اورورک و سناتور کاملا هریس به این سوال پاسخ ندادند و پاسخ‌هایشان به دیگر سوال‌ها درباره ایران نیز بسیار کوتاه بود. همچنین ستاد انتخاباتی جو بایدن به هیچ‌وجه پاسخگوی سوالات نبود. درحالی‌که اظهارنظرهای او در ماه گذشته بسیار روی موضوع سیاست خارجی متمرکز بوده اما در اظهارنظرهای خود درباره ملاقات احتمالی و مذاکره مستقیم با سران ایران صحبتی به میان نیاورده است.

مقامات ایرانی و اروپایی یکشنبه هفته گذشته در تلاش برای نجات توافق هسته‌ای که تحت فشار تحریم‌های آمریکاست، دیدار کردند و روز چهارشنبه، ایالات‌متحده تحریم‌هایی علیه وزیر امورخارجه ایران، محمد جواد ظریف وضع کرد، اقدامی که به‌طور حتم اعمال دیپلماسی با تهران را دشوارتر خواهد کرد. شرایط می‌تواند تا زمان انتخابات کاملا متفاوت باشد. البته به‌نظر می‌رسد موضع تند ترامپ در قبال ایران، در بین رای‌دهندگان، به‌ویژه دموکرات‌ها و مستقلان که خواستار جنگ جدیدی نیستند، به هیچ‌وجه پذیرفته نیست. نامزدهای دموکرات باید رای‌دهندگان آمریکایی را ترغیب کنند که راه‌حل بهتری برای موضوعات سیاست خارجی از جمله ایران دارند. پیت بوتی‌جیچ معتقد است: «ما برجام را به‌خاطر منفعتش برای ایران امضا نکردیم بلکه ما آن را به‌خاطر منافع و امنیت ملی ایالات‌متحده امضا کردیم.»