به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: نخست‌وزیر جدید بریتانیا که قرار است روز چهارشنبه بر کرسی ساختمان شماره ۱۰ تکیه بزند، به احتمال فراوان بوریس جانسون خواهد بود؛ فردی که لقب بدترین وزیر‌خارجه تاریخ مدرن بریتانیا را با خود یدک می‌کشد و تاکنون نیز اشتیاق فراوان خود را برای راضی نگه داشتن ترامپ بروز داده است. او همواره به بی‌دقتی در مسائل شهرت دارد. بزرگترین گاف او البته در رابطه با ایران رقم خورد؛ زمانی که اذعان کرد نازنین زاغری، تبعه انگلیسی که به جرم جاسوسی در زندان‌های ایران به سر می‌برد، در زمان آموزش روزنامه‌نگاری در ایران بازداشت شد؛ این درحالی است که رسانه‌های انگلیسی و خانواده زاغری تاکید داشتند که این فرد تنها برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود. اذعان جانسون بر اتهام جاسوسی زاغری آن‌هم توسط وزیرخارجه بریتانیا مهر تایید زد. پس از این گاف بود که رسانه‌ها به شدت از جانسون انتقاد کردند و او نیز در نهایت وادار به عذرخواهی شد. با این حال اما به‌نظر نمی‌رسد جانسون از این اتفاق تجربه‌ای آموخته باشد. در روزهایی که جانسون انتظار ورود به خیابان داونینگ را می‌کشد، نفتکش «استنا ایمپرو» متعلق به بریتانیا در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی ایران توقیف شد؛ موضوعی که از پیامدهای افزایش شدت تنش‌ها میان تهران و واشنگتن است. هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی و خطاب به ایران هشدار داد که اقدام ایران سهمی در ایجاد چرخه‌ای از تنش‌زایی خواهد داشت که ممکن است نتیجه نهایی آن جنگ باشد.

اما موضوعی که ماس به آن نپرداخت آن است که دولت ترامپ زمانی که تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای با ایران گرفت، ابتدا این چرخه را به حرکت واداشت. این اقدام در حالی انجام شد که تهران از زمان اجرایی شدن برجام همواره به تعهدات هسته‌ای خود متعهد باقی ماند و در عین حال واشنگتن هرآنچه در توان داشت به‌کار بست تا اقتصاد ایران فروبپاشد، تلاشی که شاید عمده آن به‌دلیل اشتیاق ترامپ برای نابودی میراث باراک اوباما در حوزه سیاست‌خارجی است.

تهران توقیف نفتکش استنا ایمپرو را پاسخی در برابر توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا می‌داند که دو هفته پیش صورت گرفت. این اقدام ایران یک روز پس از آن انجام شد که دادگاه جبل‌الطارق حکم تمدید یک ماه دیگر را نیز برای توقیف نفتکش ایرانی صادر کرد. بریتانیا می‌گوید که بنابر درخواست جبل‌الطارق و آنچه درظاهر نقض تحریم‌های اتحادیه‌اروپا علیه سوریه عنوان شده دست به توقیف نفتکش مزبور زده است، اما دلیل اصلی این اقدام اعمال فشار بر لندن توسط واشنگتن بود. جان بولتون، مشاور امنیت ‌ملی آمریکا که همواره به دنبال تغییر رژیم در ایران بوده است، شادمانی خود را از این اقدام بریتانیا در توییتر بروز داد. اگر این موضوع به دلایل فراوان و تاریخی بی‌‌اعتمادی ایران به بریتانیا و خشم از انفعال اروپا برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا اضافه شود، توقیف نفتکش استنا ایمپرو برای ایران بسیار منطقی جلوه می‌کند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: ایران هم‌اکنون در حال تنظیم و سنجش اقدامات تقابل‌گرایانه خود است، اما آیا این اقدامات نتیجه بررسی‌های کافی است؟ ایران به‌طرز خطرناکی اطمینان دارد که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هرگز پای کشورش را به یک جنگ پرهزینه و طولانی دیگر در خاورمیانه باز نخواهد کرد. با این حال همین ترامپ دقایقی با انجام حمله هوایی به خاک ایران فاصله داشت حتی اگر در واپسین لحظات آن را لغو کرده باشد و اکنون نیز حضور نظامی آمریکا در منطقه را تقویت کرده است. اگرچه به‌نظر می‌رسد بریتانیا مجبور به وفاداری به هشدار «پیامدهای جدی» در قبال ایران خواهد بود و شاید این شعار را در عرصه عملی با تمسک به تحریم‌ها بروز دهد، اما محتمل‌ترین سناریو مذاکره میان دو طرف برای دستیابی به توافقی است تا همزمان هر دو نفتکش آزاد شوند. در همین حال بریتانیا در حال بررسی راهکارهایی است تا بتواند از این پس شناورهای خود را در یکی از مهم‌ترین نقاط تجاری که هم‌اکنون یک‌سوم از کل نفت مصرفی جهان از آن عبور می‌کند، به‌طور فعالانه‌تری مورد حمایت قرار دهد. اما نگرانی اصلی آن است که بوریس جانسون پس از تصدی کرسی نخست‌وزیری، تلاش خود را به‌کار ببندد تا بریتانیا را بیش از پیش به آمریکا نزدیک و از متحدان اروپایی دور کند. اتفاقی که در تنگه هرمز برای استنا ایمپرو رخ داد نتیجه سیلی خوردن یک شناور تنها به‌دلیل سیاست‌های دولت دمدمی مزاج آمریکا و تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه‌اروپا بود.