در همین راستا روز گذشته بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: از بامداد روز جمعه پنجم اردیبهشت که حجم بالای روان آب‌های ناشی از سرریز سد وشمگیر، بند باغ صالحان و سد گلستان باعث فشار زیاد به دیواره‌های کیسه‌ای حوالی «یلمه خندان» آق‌قلا شد این فشار روان آب‌ها باعث شکاف در دو نقطه شد.

وی اضافه کرد: طبق آخرین اخبار دریافتی از نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران در آق‌قلا مشخص شد که با اقدامات فنی و مهندسی صورت‌گرفته ازسوی دستگاه‌های امدادی، اجرایی، نظامی و اقشار مختلف مردم و بهره‌گیری از توان حداکثری تجهیزات دستگاه‌ها، تخلیه سیلاب از محله‌های آب گرفته در این شهر سرعت گرفته، آب فروکش کرده و هم‌اکنون بیشترین عمق آب در این شهرستان به زیر ۵۰ سانتی‌متر رسیده است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اما طبق آخرین اطلاعات دریافتی از آق‌قلا مدارس واقع در مناطق حکیم آباد، کل‌آباد، خیابان میکائیل (شمال چهارراه پمپ‌بنزین) و عیدگاه این شهرستان تا اطلاع بعدی از سوی آموزش و پرورش تعطیل اعلام شده و فعالیت برخی از مراکز عمومی این شهرستان نیز متوقف است. وی گفت: مناطق تحت‌‌تاثیر سیل و آبگرفتگی در آق‌قلا محله‌های عیدگاه، کل‌آباد، مسکن مهر، حکیم آباد، محمد آباد، کوی گلستان، خیابان اخوند رهبر، کوی گلها، سقر یلقی، میرزاعلی یلقی، یلمه خندان و سلاق باقی است. در همین حال مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت که بارندگی‌های اخیر و جاری شدن مجددسیل در شهرستان آق‌قلا در استان گلستان تاکنون مصدومی به همراه نداشته است. ازسوی دیگر حسن پاک‌نیا رئیس‌جمعیت هلال‌احمر آق‌قلا از اسکان اضطراری یک‌هزار و ۱۱۰ نفر از مردم این شهر در محل‌های ایمن خبر داد. وی همچنین گفت: برخی از خانواده‌ها در مناطقی که سیلاب دوباره به آن وارد شده، وسایل زندگی خود را در طبقه دوم ساختمان خود مستقر کرده‌اند. شهرهای آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان از نخستین شهرهایی بودند که اواخر سال ۹۷ و در پی بارندگی‌های شدید زیر آب رفتند. به گزارش «ایرنا» اساس برخی آمار و بدون احتساب بارش اخیر و آب ناشی از ذوب برف در ارتفاعات استان دست‌کم ۲/  ۲ میلیارد متر مکعب روان آب در سطح منطقه جاری شده است. همچنین سیل استان گلستان تاکنون در مجموع جان ۱۱ نفر را گرفته است.

آخرین وضعیت خوزستان

آخرین گزارش‌ها از سیل در استان خوزستان نیز حاکی از این است که سیل در این استان فروکش کرده است و این استان روند عادی شدن وضعیت پس از سیلاب را طی می‌کند. سیلاب از ابتدای فروردین‌ماه پس از استان‌های لرستان و گلستان، با طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون و سپس سرریز تالاب‌های شادگان و هورالعظیم بسیاری از نقاط استان خوزستان را محاصره کرد و این استان را در وضعیت آماده‌باش و وضعیت اضطراری درآورد. در همین ارتباط به‌منظور تسریع در روند بازسازی مناطق تحت‌‌تاثیر از سیلاب، کارگروه‌های استانی بازسازی و نوسازی؛ ذیل قرارگاه بازسازی و نوسازی کشور، تشکیل شده است.

۲ متهم در پرونده سیل شیراز

در خبری دیگر در این راستا، علی القاصی‌مهر رئیس‌کل‌ دادگستری استان فارس از تشکیل پرونده برای دو نفر در ارتباط با حادثه سیل شیراز و خسارات وارده به مردم خبر داد. به گزارش «ایرنا» وی درباره آخرین وضعیت پرونده مقصران سیل اخیر شیراز که منجر به جان باختن ۲۱ نفر از هموطنان‌ شد، اظهار کرد: در این پرونده فعلا قرار تامین صادر شده و کارشناسان در حال بررسی هستند. ۱۸ فروردین امسال، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از احضار تعدادی از مقصران احتمالی در حادثه سیل شیراز خبر داد. به گزارش «ایرنا» محمدرضا امیری فرماندار شیراز نیز اعلام کرد مسوولانی که در جریان سیل شیراز حضور نداشتند و حتی تماس نگرفتند بازخواست می‌شوند.