علی بختیاری روز دوشنبه در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برای سازمان‌های ایرانی اظهار داشت: همچنین ۷۸ کشته و هزار نفر زخمی شدند و تخمین زده شده حدود ۱۰ میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم و غیرمسستقیم این سیل قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰۰ هزار نفر تخلیه اضطراری شدند، ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیاز به بازسازی کامل دارند و ۴۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیازمند تعمیر هستند.

بختیاری اظهار داشت: برآورد اولیه نشان می‌دهد عمده‌ترین دلایل تخریب کاهش آبگذری رودخانه‌ها به واسطه تجمع رسوبات و عدم لایروبی، شدت و حجم زیاد بارش، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و کشاورزی در حریم رودخانه بوده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در استان خوزستان با یکی از پیچیده‌ترین شرایط و مدیریت موثر و به هنگام سیل رو به رو بودیم. این شرایط نه برای چند روز بلکه برای بیش از یک ماه ادامه دارد.

بختیاری گفت: برای مدیریت سیلاب در خوزستان سه اولویت جدی کاهش تلفات جانی، پایداری و ایمنی سد‌ها و رهاسازی آب به گونه‌ای که ایمنی سد‌ها و تأسیسات جانبی حفظ شود، وجود دارد. شکست این رویکرد موجب بروز اتفاقات غیرقابل کنترل و خسارات غیرقابل جبران می‌شود و اولویت سوم مدیریت ریسک است که در دستورکار قرار دارد.

وی افزود: بنابراین با پذیرش ریسک میزان خروجی آب از سد‌ها انجام می‌گیرد. ۹۵ سال پیش در سال ۱۹۲۳ دو سوم مساحت استان خوزستان زیر آب رفت. در سال‌های بعد هم این استان سیل‌های زیادی تجربه کرد که از میزان خسارات آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اما در تاریخ آمده که در یک مورد راه آهن اهواز- خرمشهر برای ۱۰۰ روز بسته بود.

بختیاری یادآور شد: در سال ۱۹۶۸، ۱۸ نفر بر اثر سیلاب کشته شدند در حالی که حداکثر دبی کرخه ۱۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه و کل جریان آب یک میلیارد متر مکعب بود در حالی که سیل اخیر آورد آب ۳ میلیارد مترمکعب و دبی عبوری ۵۴۰۰ مترمکعب در ثانیه و دبی حداکثر به ۸۲۰۰ کترمکعب در ثانیه نیز رسیده بود.

وی گفت: در سیل ۱۹۸۷ سیل گلابدره در تهران به واسطه بارش ۲۸ میلی متر بارندگی و حداکثر دبی ۳۴۷ متر مکعب در ثانیه منجر به کشته شدن ۳۰۰ نفر شد. در سیل ۲۰۰۱ در استان گلستان ۴۵۰ میلی متر بارش و دبی پیک ۳۰۰۰ مترمکعب در ثانیه باعث کشته شدن ۴۱۰ نفر شد.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: حجم آب رودخانه‌های خوزستان در سال آبی نرمال ۲۸ میلیارد متر مکعب است در حالی که در ۷ ماه گذشته ۳۵ میلیارد مترمکعب بوده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال آبی به ۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده که شرایط دشواری را رقم خواهد زد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها مناطق بسیاری می‌بایست تخلیه می‌شد، اما با پذیرش ریسک، بسیج منابع و اقداماتی همچون ایجاد کانال انحرافی، پخش سیلاب و انحراف آب اولویت‌های فوق الذکر از جمله کاهش تخلیه، بدون تلفات و ایمنی سد‌ها با حداقل خسارات ممکم محقق شد.

بختیاری گفت: نکته مهم اینکه از عمر سد دز ۵۶ سال گذشته بود که پایداری آن مساله مهمی است. سد کرخه تا پیش از این حجم آب بیش از ۴.۴ میلیارد متر مکعب تجاوز نکرده بود که در این سیلاب حجم ۶.۲ میلیارد مترمکعب را تجربه کرد.

وی گفت: کشور ایران به عنوان یکی از مستعدترین کشور‌ها برای وقوع انواع حوادث طبیعی در یک ماه گذشته شاهد یکی از گسترده‌ترین و مخرب‌ترین سیل‌ها در تاریخ یکصد سال اخیر خود است که استفاده از داده‌های فضایی در سیل اخیر می‌توانست نقش مهمی در پایش سیل ایفا کند.

بختیاری با بیان اینکه حوادث به صورت مداوم خسارت‌های مالی و اقتصادی را به بشر وارد می‌کند، افزود: آینده و دستاورد‌های بشری در معرض تهدید انواع حوادث طبیعی قرار دارند بنابراین تلاش‌ها و همکاری‌های بیشتری برای کاهش ریسک حوادث لازم است.

کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برای سازمان‌های ایرانی با حضور ۵۰ مقام مسئول از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف و سازمان ملل متحد از امروز دوشنبه دوم تا چهارم اردیبهشت ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شد.

این کارگاه آموزشی تخصصی به همت مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا که اخیرا در ایران تاسیس شده و با همکاری دفتر سازمان ملل برای کاهش خطر بلایا و برنامه عمران ملل متحد سازمان‌های برنامه و بودجه و مدیریت بحران کشور آغاز شده است.

هدف از برگزاری این کارگاه تخصصی، ارتقای ظرفیت و توانایی سازمان‌های ایرانی برای پایش دقیق و ارزیابی جامع خطر حوادث و بلایا در کشور است.

در اجرا و برگزاری این کارگاه ۲ روزه متخصصین و مدرسین بین المللی مربوطه در چارچوب همکاری‌های اپدیم آموزش‌های خود را در این کارگاه ارائه خواهند کرد.

در این کارگاه آموزشی ۲ روزه شرکت کنندگان با «استاندارد‌ها و روش‌های نوین بین المللی برای ارزیایی خطر و آثار منفی حوادث و بلایا»، «ایجاد شبکه منطقه‌ای همکاری میان کشور‌ها برای کاهش خطر و اثرات منفی حوادث فرامرزی مانند گرد وغبار و خشکسالی»، چارچوب‌های جهانی و منطقه‌ای کاهش خطر بلایا (UNISDR)، «اطلاعات ریسک برای تقویت درک ریسک حوادث»، نقش آمار و پایگاه‌های داده‌ای خسارات حوادث و بلایا (UNDP - UNISDR)، «تبادل تجارب در مورد توسعه و نهادینه سازی پایگاه‌های اطلاعات خسارات حوادث و بلایا» و آموزش عملی ایجاد پایگاه‌های داده خسارات حوادث و بلایا براساس چارچوب سندای و مدل (Desinventar) آشنا خواهند شد.

به گزارش ایرنا، «اپدیم» (APDIM) یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه کشور، با گذشت بیش از یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی؛ سرانجام در تهران افتتاح شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.