نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال آق‌قلا عید نداشت چرا که سیل چند روز اخیر باعث بروز خسارت‌های فراوانی در استان گلستان و شهرستان‌های آن شده است.

وی با بیان اینکه سومین روزی است که مردم استان گلستان درگیر سیل هستند، گفت: فقط امروز نظم خوبی در توزیع خدمات بین مردم وجود داشته است و در روزهای گذشته چنین موضوعی را شاهد نبودیم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس تصریح کرد: امروز تلاش‌ها برای غذا رساندن به مردم نظم بیشتری پیدا کرده است این در حالی است که هم اکنون ۱۵ روستا در شهرستان آق‌قلا در محاصره سیل و حجم زیادی از آب قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه مردم استان گلستان به دلیل بروز سیل اخیر و از بین رفتن خانه و زندگی خود نیازمند پوشاک و غذا هستند،‌ اظهار داشت:‌توقع داشتیم که ستاد بحران با پیش‌بینی‌های لازم خدمات خود را به مردم سیل‌زده بیشتر داشته و نظارت بیشتری بر این موضوع انجام می‌داد.

 

 لاریجانی و وزیر اقتصاد دست خالی به گلستان نیایند

هزارجریبی تصریح کرد: با توجه به حجم بحران اخیر و بی‌نظمی در توزیع خدمات و عدم اهتمام لازم وزارت کشور و ستاد بحران کشور حتماً رحمانی فضلی را به مجلس می‌کشانم و از او دلایل این عدم مدیریت را جویا می‌شوم چرا که ستاد بحران در استان گلستان و شهرستان گرگان و آق‌قلا می‌توانست مسیر سیل را به سمت دیگری سوق دهد.

وی گفت: به شخصه مسیر راه‌آهن را برای تغییر آب تغییر دادم و اگر با مدیریت لازم تمهیداتی برای تغییر مسیر سیل به کمربندی و یا دیگر مناطق زودتر انجام می‌شد شاهد گسترش بحران نبودیم.

وی گفت:‌شهر آق‌قلا به زیر آب رفته و در حقیقت تمامی اقدامات یکی دو روز اخیر نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است.

وی با بیان اینکه هلال‌احمر به جان و دل در روزهای اخیر به مردم خدمت‌رسانی کرده است،‌گفت: در روز اول به دنبال بیل مکانیکی می‌گشتیم تا بتوانیم مسیرهای سیل را به سمت دیگری هدایت کنیم در حالی که ستاد بحران استان گلستان می‌توانست پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد این در حالی است که شهرک صنعتی در مسیر گرگان هم هم اکنون در محاصره آب قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران باید به داد مردم آق‌قلا برسند گفت: تا مسیر ضلع شرقی‌ آق‌قلا بازگشایی نشود نمی‌توانیم مسیرهای مواصلاتی این شهر را باز کنیم. در روز گذشته با گسیل هلی‌کوپترهای حاوی امکانات و خدمات وضعیت کمی تغییر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از نزدیک وضعیت بحران را مشاهده کرده است گفت:‌ وزیر کشور، وزیر اقتصاد به این استان عزیمت کردند و شنیدم که آقای لاریجانی هم قرار است برای مشاهده وضعیت بحران به گلستان و شهرهای سیل‌زده بیاید اما این را بگویم که بهتر است آنها با دست پر به شهرستان‌های این استان سفر کنند.

 

۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران از بین رفت

ایلنا نوشت:

ولی الله نانواکناری نماینده استان مازندران درباره مناطق سیل‌زده این استان گفت: تقریبا شش هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اعم از توت فرنگی و باغات و خزانه‌های برنج از بین رفته است. توت فرنگی که کامل از بین رفته است و خزانه‌های شالیزاری هم کلا از بین رفته است. بعضی از باغات که عمق آب گرفتگی‌شان زیاد بود خساراتشان زیاد بود اما بعضی باغات که درختان و شاخ و بر های قدیمی داشته اند کمتر خسارت دیده‌اند.

وی با اشاره به منازل مسکونی که در مسیر سیلاب بوده‌اند، گفت: در تعداد زیادی از مناطق و بیشتر در روستاها خسارات مسکونی هم داشتیم که باید برآرود خسارت هم داشته باشیم. 

نماینده مردم بابلسر اظهار داشت: باید بعضی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که لایروبی‌ها می‌تواند در جلوگیری از سیلاب‌های اینچنینی موثر باشد که روی این موضوع کمتر سرمایه‌گذاری می‌شود و این را من به وزیر نیرو و جهاد کشاورزی هم گفته‌ام. در بعضی از جاده‌سازی‌ها مسائل امنیتی را در نظر نگرفته‌اند و بعضی از آبراه‌هایی که در مسیر جاده‌ها بوده کور شده که این هم عامل موثری در بروز سیل بوده است.

وی تصریح کرد: بنده با استاندار مازندران که صحبت کرده‌ام قول داده‌اند کمک بلاعوضی را برای مردم داشته باشند. اگر این کمک‌های بلاعوض را به مردم بدون دردسر بدهند، در حل مشکلات آن‌ها موثر خواهد بود. متاسفانه برخی مردم گله‌مند بودند که سه سال پیش همین مشکل را داشتیم که برای دو میلیون تومان وام انقدر ما را درگیر مسائل اداری کردند که نتوانستیم حتی دو میلیون وام بگیریم. این کمک‌های بلاعوضی که در نظر گرفته شده باید بلافاصله به مردم داده شود.

نانواکناری گفت: در این منطقه دستگاه‌های ذیربط ازجمله هلال‌احمر ورود پیدا کردند و پکیج‌های غذایی را توزیع کرده‌اند که این اقدامات حتی مسکن هم نیست، ما باید مشکل مردم این منطقه را به صورت اساسی حل کنیم و راه پیشگیری از اینگونه سیل‌ها هم وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.