فرود مرگبار بوئینگ 707

هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ صبح روز گذشته در ساعت ۸:۳۰ در حوالی کرج سقوط کرد. براساس گزارش‌ها این هواپیمای باربری حامل گوشت منجمد از مبدا بیشکک  قرقیزستان، به تهران بود که به هنگام فرود در فرودگاه فتح البرز از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند و شهرک مسکونی مجاور فرودگاه (شهرک زیبادشت) واقع در صفادشت کرج دچار آتش‌سوزی شد. این هواپیما ۱۶ سرنشین داشت که به جز یک نفر (فرشاد مهدوی‌نژاد، مهندس پرواز) ۱۵ سرنشین دیگر آن ازجمله یک زن کشته شدند. امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که در این حادثه ۱۳ نفر از کارکنان این نیرو به شهادت رسیده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که به هنگام برخورد هواپیما با این شهرک، دو منزل مسکونی- خالی از سکنه- در حاشیه محل وقوع سانحه هواپیما، خسارت دیده‌اند. به گفته برخی مسوولان ظاهرا خلبان «به‌اشتباه» به جای فرودگاه پیام، در فرودگاه فتح فرود آمده است. همچنین خلبان ۷۰۷ نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده است و به دیواره فرودگاه برخورد کرده است. فرودگاه پیام از شهریورماه سال‌جاری وارد چرخه جابه‌جایی مسافر شده است. بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با اندازه متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.در همین راستا امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: این هواپیما ۱۶ سرنشین داشت که ۱۴ نفر از آنها کادر و خدمه پروازی ارتش و ۲ نفر غیر‌نظامی بودند. سخنگوی ارتش با بیان اینکه علت حادثه توسط تیم کارشناسی در دست بررسی است، افزود: به محض وقوع حادثه تیم کارشناسی در محل حضور پیدا کرد و علت آن در دست بررسی است و به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماموریت پروازی آموزشی

سخنگوی ارتش در گفت‌وگو با «ایرنا» نیز اعلام کرد که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ به هیچ عنوان در اجاره نبوده و این ماموریت پروازی علاوه‌بر مردم یاری، آموزشی هم بوده است.امیر تقی‌خانی در ادامه گفت: در این ماموریت برای صرفه‌جویی در استفاده از تجهیزات و استفاده مطلوب از زمان طولانی ماموریت همزمان اقدام آموزشی نیز صورت می‌پذیرد. در ماموریت یاد شده نیز در فاصله رفت و برگشت، ماموریت آموزشی برای خلبانان و مجموعه تیم پروازی انجام شد.این در حالی است که عزیز الله شهبازی استاندار البرز روز گذشته اعلام کرده بود که این هواپیما باری و متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و در اجاره بخش خصوصی با محموله گوشت قرمز بوده و مقصد آن در زمان بارگیری، فرودگاه پیامِ استان البرز بوده است. همزمان حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در گفت‌وگو با میزان از ماموریت ویژه به دادستانی فردیس برای بررسی علت حادثه خبرداد.

فرآیند معدوم کردن محموله گوشت

به‌دنبال این حادثه امیر تقی‌خانی، سخنگوی ارتش اعلام کرد که این پرواز در راستای سلسله اقدامات ارتش و به‌ویژه نیروی هوایی ارتش در اجرای طرح‌های مداوم مردم‌یاری و کمک به اقتصاد کشور انجام شده است و بدون شک دلاورمردان و شهدای عزیز این سانحه در جایگاه شهدا و قهرمانان ۸ سال دفاع مقدس قرار دارند. اشاره سخنگوی ارتش به حمل گوشت از سوی این هواپیما به مقصد ایران است. روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در سخنانش در جمع مردم گلستان این موضوع را تایید کرد و با بیان اینکه همه تلاش‌ها انجام می‌شود تا رنج مردم کمتر شود، گفت: ما هم دام زنده و هم گوشت منجمد را وارد کشور می‌کنیم که متاسفانه امروز (دیروز) صبح یکی از هواپیماهایی که حامل گوشت بود، دچار حادثه‌ شد. سوابق تجاری ایران در زمینه واردات گوشت به ایران نشان می‌دهد که ایران تاکنون گوشت را از کشورهایی نظیر برزیل، پاکستان، برخی کشورهای اروپایی، قزاقستان، چین و... وارد کرده است. با توجه به آمار واردات گوشت و نام کشورهای صادر‌کننده این کالا به ایران در نیمه اول سال‌جاری به‌نظر می‌رسد که کشور قرقیزستان به‌تازگی به جمع صادرکنندگان گوشت به ایران اضافه شده است و شاید محموله هواپیمای حادثه دیده روز گذشته جزو اولین سری صادرات بیشکک به ایران باشد.

در همین حال روز گذشته سیدمجید موسوی، رئیس جهاد کشاورزی استان البرز  درخصوص وزن محموله گوشت در این هواپیما گفت: براساس اعلام قبلی این محموله ۳۰ تن وزن داشته، اما باید مدارک لازم از مبدا ارسال این محموله ارائه شود تا وزن دقیق آن مشخص شود.رئیس جهاد کشاورزی استان البرز با یادآوری اینکه محموله گوشت اصلا قابلیت مصرف ندارد، نسبت به انتشار اخباری درباره چگونگی مصرف آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هشدار داد. او همچنین گفت: فرآیند معدوم کردن محموله گوشت هواپیمای ۷۰۷ را از ابتدا تا زمان دفن به‌صورت کامل کنترل و دنبال می‌کنیم. برخی خبرها حاکی از آن است که به‌دنبال این حادثه ۷۰۰ لاشه گوسفند از هواپیما خارج شده است.

تحویل اجساد به پزشکی قانونی

ازسوی دیگر مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داد. حمید داوود آبادی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره گفت: اجساد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل ۱۴ مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است. همچنین براساس گزارش‌ها مهندس پرواز که زنده مانده است به بیمارستان منتقل شده است.

احتمال اشتباه خلبان

در خبری دیگر محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از بازدید اعضای کمیسیون متبوعش از صفادشت و منطقه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ خبر داد. وی افزود: احتمالا خلبان هواپیما باند فرودگاه فتح را با باند فرودگاه دیگر اشتباه گرفته و در فرودگاه فتح به زمین نشسته است؛ اما در نهایت نتوانسته هواپیما را متوقف کند و این مساله موجب برخورد هواپیما با ساختمان‌های مسکونی شده است.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خلبان هواپیمای بوئینگ به برج مراقبت اعلام می‌کند که من باند را دیده‌ام و در آن فرود می‌آیم و پس از آن در کنترل هواپیما هنگام فرود دچار مشکل می‌شود. این مساله در حال بررسی است که آیا خلبان فرودگاه را اشتباه گرفته یا اینکه به اضطرار در آن فرود آمده و همچنین عملکرد برج‌های مراقبت در هدایت هواپیما باید مشخص شود.

جعبه سیاه پیدا شد

در همین ارتباط مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای مذکور خبر داد. به گفته رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان البرز، با دستور بازپرس پرونده، جعبه سیاه هواپیما در اختیار گروه فنی نهاجا که در محل حاضر بودند، قرار گرفته است و نتایج بررسی آن ظرف مدت معینی به بازپرس پرونده اعلام خواهد شد.همچنین در بین اسامی شهدای حادثه دیروز هواپیما نام فریدون شیخی،  پدر فرنوش شیخی بازیکن اسبق تیم ملی والیبال بانوان هم دیده می‌شود. فرنوش شیخی همسر کاوه رضایی بازیکن اسبق استقلال و فعلی کلوب بروخه بلژیک است. وی بعد از لژیونر شدن همسرش از عضویت تیم ملی بانوان ایران خارج شد.