سجادپور تاکید کرد: برای ایالات‌متحده، چین یک چالش محسوب می‌شود و ممکن است با ظهور چین نتواند به قدرت مورد‌نظر خود بازگردد. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه همچنین در مورد سوریه و افغانستان تصریح کرد: این دو کشور موقعیت‌های کاملا متفاوتی دارند و افغانستان تحت جنبه‌های روانی سلطه‌گری مورد حمله آمریکا قرار گرفت و در ۱۷ سال گذشته عملا آمریکا موفقیتی نداشته است. او ادامه داد: پرونده سوریه متفاوت است و در ۲۰۱۱ مداخلات در این کشور بالا گرفت و ایران به دعوت دولت سوریه وارد عمل شد و آمریکا و دیگر کشورها مداخله کردند. او تاکید کرد: در حال‌حاضر دولت سوریه مستقر شده و با این شرایط عده‌ای کاهش اثرگذاری ایران در سوریه را دلیل ادامه حضور نظامیان آمریکا می‌دانستند.

معاون وزیر امور‌خارجه‌ با طرح این موضوع که آمریکا در سطح منطقه‌ای کار بیشتری نمی‌توانست انجام دهد به فاکتور ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: دست ترکیه در فعل و انفعالات[درمورد] کردها باز خواهد شد و آمریکا بار دیگر به کردها خیانت کرده است. سجادپور در رابطه با موضع‌گیری عربستان گفت: عرب‌ها موافق حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه بودند. او همچنین در رابطه با نقش اروپا در سوریه عنوان کرد: رفتن آمریکا به نحوی است که فرانسه امکان ماندن به تنهایی ندارد. معاون وزیر امور‌خارجه در ادامه به مساله افغانستان پرداخت و گفت: آمریکا با طرح مسائلی چون اتلاف هزینه‌ها در جنگ‌ها مواجه بوده و با وجود نقش بالای رئیس‌جمهور در سیاست خارجی آمریکا تصمیم‌های ترامپ قابل‌توجه است و آمریکا در افغانستان با بن‌بست جدی رو‌به‌رو است.

سجادپور افزود: همانند تئوری ویتنامی کردن جنگ نیکسون به افغانی-افغانی کردن جنگ در افغانستان توسط آمریکا و ترامپ می‌رسیم و ترامپ در صدد تولید هیجان است و ابعاد روانی را در نظر دارد. ترامپ روز گذشته به مناسبت کریسمس در ۳ ساعت ۱۰ توییت را پست کرد. او تاکید کرد: آمریکا به‌رغم تحولات نظامی ظرفیت شکل دادن تحولات در منطقه را ندارد. معاون وزیر امور‌خارجه در جمع‌بندی مساله نظامی آمریکا در منطقه بیان کرد: وقتی روابط سلطه‌گرایانه باشد واکنش مقاومت شکل می‌گیرد و در منطقه به این شکل رابطه سلطه و مقاومت شکل گرفته و در نهایت تصمیم‌ها از سوی فشار و سلطه تعدیل خواهد شد.

سجادپور همچنین در تحلیل وضعیت داخلی آمریکا و استعفای مقامات ارشد کاخ‌سفید اظهار کرد: سازمان‌های آمریکا در قطب‌های قدرت با کشمکش‌هایی مواجه بودند و جان بولتون که یک نومحافظه کار است، اشغال نظامی عراق را تایید کرد. او ادامه داد: مایک پمپئو در بازی داخلی آمریکا نیم نگاهی به ریاست جمهوری دارد و مَتیس نسبت به جان بولتون و مایک پمپئو یک نظامی است و خود ترامپ با همه این شخصیت‌ها متفاوت است و بین این افراد اختلاف است و همواره تناقض و ابهام وجود دارد.

معاون وزیر امور‌خارجه در رابطه با واکنش‌های سیاسی داخل آمریکا در مورد حمایت جمهوری‌خواهان از ترامپ گفت: جمهوری‌خواهان گرفتار ترامپ شدند و ترامپ توانسته بر جمهوری‌خواهان مسلط شود و امروز شکاف‌هایی در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد. سجادپور همچنین تاکید کرد: مفهوم افول آمریکا باید مشخص شود چرا‌که اقتصاد آمریکا همچنان اقتصاد اول است و باید افول آمریکا در منطقه را بررسی کرد که دیگر دست برتر، سامانه برتر و حرف برتر را ندارد. او خاطر‌نشان کرد: باید قدرت آمریکا را مورد به مورد بررسی کرد و این افول قدرت هم در مواقع و موقعیت‌ها متفاوت است و آمریکا و غرب قطعا از تسلط ویژه بر جهان گذر کرده و قدرت، ثروت و فکر دیگر در انحصار آمریکا و اروپا نیست و وارد مرحله پسا‌غربی، پسا‌آمریکا و پسا‌اروپا شده‌ایم.»