وی افزود: ما نیازمند شهری هستیم که براساس دانش و علم طراحی و اجرایی شود. باید راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش هموار کنید و برای مدیریت کلان شهر تهران نیازمند همه نهادهای موثر هستیم. مدیریتی موفق است که راه را برای اجماع و مشارکت مسوولان در نهادهای مختلف در مدیریت شایسته شهر تهران هموار کند. این هنر یک مدیر تواناست. ما از دولت هم همین انتظار را داریم، این رسالت دستگاه اجرایی است که با صرف وقت و استماع دغدغه‌ها زمینه مشارکت دلسوزان انقلاب و چهره‌های انقلابی را در مدیریت کشور فراهم آورد. به گزارش «ایسنا» ابوترابی‌فرد تاکید کرد: ارتقای بهره‌وری در دستور کار باشد. همه نهادها قبل از اینکه به افزایش درآمدها فکر کنید به کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری بیندیشید. باید هزینه‌های مدیریت شهر کاهش و رضایت‌مندی مردم افزایش یابد.

وی درباره منبع درآمد شهرداری گفت: کدام شهردار و کشور با فروش تراکم شهر را اداره می‌کند یا معماری شهر را تخریب کنیم و موجبات عدم رضایت شهروندان را فراهم کنیم با فروش تراکم. درآمدزایی از فروش تراکم و عوارض تغییر کاربری موجب تخریب محیط زیست شهری است و تضییع حقوق شهروندان و آسیب شهرسازی مذهبی و دینی. کدام نهاد علمی تایید کرده تهران باید به‌صورت عمودی رشد کند؟ با تشکیل یک اتاق فکر، راه را برای معماری شهر براساس رشد افقی فراهم کنید. امام‌جمعه تهران گفت: همچنین در حوزه حمل‌و‌نقل کار بزرگی در کشور رخ داد. ما از متروسازی حداقل یکصد سال عقب بودیم. اما امروز حدود ۳۰۰ کیلومتر خطوط مترو داریم و سه میلیون سفر در روز انجام می‌شود و این کار بزرگی است. باید این مساله و گسترش این حوزه در دستور کار باشد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وی با انتقاد از مصرف بالا و تولید پسماند در تهران در ادامه اظهار کرد: پسماند تهران دو برابر شهرها و کلان‌شهرهای مشابه تهران است، روزانه ۸ تا ۹ هزار تن پسماند تولید می‌شود. مسوولان خدمات شهری که باید به دست آنها بوسه زد این پسماند را جمع می‌کنند؛ اما ما می‌توانیم این مصرف را مدیریت کنیم. شایسته نیست در دوران تحریم دو برابر دیگران پسماند تولید کنیم یا هزینه ۸۰۰‌میلیارد تومانی برای شهرمان ایجاد کنیم. نسبت به این امر باید توجه ویژه‌ای انجام و مدیریت شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوترابی‌فرد در ادامه گفت: از شهردار منتخب که دانش‌آموخته دانشگاه در رشته معماری است و در این حوزه صاحب‌نظر است، انتظار می‌رود نظرات رهبر انقلاب را در حوزه شهری مورد توجه قرار دهد.