در همین حال روز گذشته خبرگزاری تسنیم، در خبری اعلام کرد که برخی نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا برای سوال از وزیر امور خارجه درباره ادعای وی مبنی‌بر وجود پولشویی گسترده هستند. همچنین برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح او هستند. محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با خبرآنلاین که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.» ظریف در ادامه این گفت‌وگو افزود: «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند.» ظریف افزود: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ١١٠٠ میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.» ظریف اما بلافاصله یادآوری کرد که قصد ندارد دستگاه خاصی را متهم به فضاسازی علیه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی کند. وی گفت: «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات می‌دانم.» به گزارش «ایرنا» ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره فضاسازی‌هایی که علیه لوایح FATF در کشور انجام شده است، گفت: «اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.»

پیشنهاد به اصولگریان

به‌دنبال این سخنان روز گذشته حسام‌الدین آشنا نیز نوشت: به اصولگرایان قدیم و جدید پیشنهاد می‌کنم تلاش نکنند عجولانه به سخنان دکتر ظریف واکنش نشان دهند. کمی صبر کنید ضمیر مرجعش را خواهد یافت. سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره هجمه‌های صورت گرفته علیه اظهارات محمدجواد ظریف درخصوص موضوع مبارزه با پولشویی، به وجود برخی مخالفت‌ها توسط افراد و جریان‌های خاص در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: این افراد و گروه‌ها با لوایح مرتبط به FATF مخالف هستند که این نشان از مواضع آنها در جهت تامین خواسته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا است که باید آن را اصلاح کنند.

او اظهار کرد: این نوع سخنان که توسط برخی افراد علیه ظریف گفته می‌شود، غیر‌از اتهام چیز دیگری نیست و نشان می‌دهد مواضع آنها در جهت منافع آمریکا و خواسته‌های ترامپ است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هجمه‌کنندگان به دکتر ظریف وارد افشاگری علیه خود شده‌اند، این افراد نشان می‌دهند که به اصول اسلامی و اخلاقی پایبند نیستند. همچنین پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان وزیر امور خارجه با توجه به روحیه اعتدالی، منطقی و اخلاقگرا بودن ایشان، متقن و مبتنی‌بر اطلاعات است و می‌توان به آن اعتماد کرد. او در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه ریشه بسیاری از اتفاقات مالی مربوط به دولت‌های نهم و دهم است، گفت: موضوع موسسات مالی از جمله همین موارد بود که برای دولت یازدهم و دوازدهم به یک معضل تبدیل شد.

لزوم شناسایی گلوگاه‌ها

غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درخصوص وجود برخی فسادهای مالی پنهان در کشور از سر دلسوزی است و این موضوع از واقعیات جامعه است. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آقای ظریف نظام را متهم به پولشویی نکرد، بلکه از واقعیاتی سخن گفت که در ایران وجود دارد و باید با آن مقابله کرد. حیدری افزود: مقابله کردن با این موضوع هم باید ریشه‌ای باشد، ما باید گلوگاه‌هایی را که ما را در این بسترها می‌اندازد، پیدا و با آن مقابله کنیم. امروز موضوعاتی وجود دارد که ما را به سمت تحریم‌ها کشانده که باید سرمنشأ و علت آن را پیدا کنیم. از سوی دیگر علیرضا رحیمی در حساب توییتر خود در واکنش به فحاشی‌ها علیه محمدجواد ظریف نوشت: عده‌ای که با اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و افزایش مجازات‌ها مخالفند واقعیات تلخ در سخنان ظریف نیز به قبایشان برمی‌خورد، در مقابل فحاشی پیشه می‌کنند. به گزارش «ایلنا» وی ادامه داد: مبارزه با پولشویی از دیروز هم لازم بود و امروز اجرای بدون تبعیضش، یک ضرورت حتمی است.

همچنین به گزارش «ایرنا» رحیمی در توییتی دیگر با اشاره به هجمه برخی افراد علیه ظریف نوشت: ظریف گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با FATF و لوایح- چهارگانه را عیان ساخته شما چرا برآشفته شده‌اید؟

ازسوی دیگر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با ایرناپلاس گفت: براساس آماری که رئیس مرکز مبارزه با پولشویی در مردادماه امسال منتشر کرد، حدود ۱۴ هزار میلیارد فرار مالیاتی طی دو سه سال اخیر در کشور رخ داده که توسط این نهاد به‌عنوان پولشویی کشف شده است. خیلی واضح است که ما در کشور شاهد پولشویی هستیم و خیلی سخت نیست که آن را باور کنیم.

تهدید به استیضاح

در مقابل روز گذشته مدیرمسوول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «آقای ظریف متوجه هستید که... ؟!» به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با یکی از پایگاه‌های خبری در دفاع از پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF اشاره کرد و در انتقاد از سخنان محمدجواد ظریف در این مصاحبه نوشت: فرموده‌اید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌شود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است! خب! چرا این پولشویان - به قول خودتان - صدها هزار میلیاردی را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمی‌کنید؟! اگر ادعایتان واقعیت دارد، خود‌داری شما از معرفی آنان خیانت به ملت و نظام و همدستی با پولشویان است! نیست؟!

به گزارش الف، در بخش دیگر این یادداشت آمده است: از چهار لایحه FATF، لایحه موسوم به مقابله با تامین مالی تروریسم CFT که اصلی‌ترین آنهاست از سوی شورای نگهبان رد شده است. همان لایحه‌ای که جنابعالی اصرار فراوانی بر تصویب آن داشتید. اکنون جای این سوال است که آیا اظهارات نسنجیده جنابعالی متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به پولشویی برای تامین مالی تروریست‌ها نیست؟! یعنی دقیقا همان که آمریکا و اسرائیل و اروپا همه‌روزه ایران اسلامی را به آن متهم می‌کنند! بیهوده نیست که اظهارات جنابعالی بلافاصله به تیتر اول رسانه‌های دشمن تبدیل شده و برایتان کف و سوت می‌زنند؟!

در واکنشی دیگر جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اظهارات ضد امنیت ملی «ظریف» باید از سوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی پیگیری شود، گفت: اظهارات ظریف مورد استناد و استقبال آمریکا و سازمان‌های غربی قرار گرفته است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس همچنین گفت: مجبوریم در شرایط فعلی و با سرعت زیاد با امضای قابل توجهی طرح استیضاح ظریف را در مجلس آماده کنیم؛ در حالی که می‌خواستیم خود مردم ماهیت این قهرمان پوشالی را متوجه شوند. کریمی‌قدوسی گفت: ظریف آدرس خاص می‌دهد و می‌گوید چندین برابر حجم نقدینگی و بودجه در ایران پولشویی صورت می‌گیرد و می‌کوشد نگاه‌ها را به سمت جایگاه‌های خاص سوق دهد تا مورد هجمه قرار گیرند، گفت: به زودی دست ظریف رو شده و زمان استیضاحش فرا خواهد رسید.

همچنین احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس: اظهارات ظریف مبنی‌بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: این اظهارات، کاملا به معنای بازی در زمین دشمن است. امیرآبادی تصریح کرد: امیدوارم آقای ظریف سخنان منتسب به خود را تکذیب کند.  در همین حال خبرگزاری تسنیم، از انتشار نامه سرگشاده جمعی از کارشناسان مالی به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و انتقاد از اظهارات وی درباره پولشویی گسترده در ایران خبر داد.