دفاع روحانی از4 وزیر پیشنهادی عكس: president.ir

مهار تورم امکان‌پذیر است و روند صعود تورم ادامه نمی‌یابد. او افزود: تورم ما افزایش یافته است. رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم کاهش یافته اما در عین حال در هیچ زمانی به اندازه امروز ذخایر کالاهای اساسی ما در سطح بالایی نبوده است.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه معتقدیم مردم در رنج و فشار بوده و زندگی مردم، به‌ویژه بخش‌هایی از جامعه که درآمد ثابت دارند، به سختی می‌گذرد، اظهار کرد: بی‌تردید مردم از ما می‌خواهند که مشکلات را حل کنیم و این حق مردم است و ما موظفیم، کشور را از این مشکلات با وحدت و اتحاد و یکپارچگی عبور بدهیم.رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه بر مشکلات می‌دمند تا افکار مردم را با تبلیغات دروغین تسخیر کنند و رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که در آن زندگی می‌کنند، افزود: «من از شما و ملت ایران در برابر تبلیغات آمریکا و صهیونیست‌ها می‌پرسم که آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان به طور نسبی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ آیا انرژی یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که یک مقدار به کمک بیشتر دولت و مجلس نیاز دارد، در یک شرایط معتدل نیست؟»روحانی با اشاره به وظیفه سنگین وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن در کشور افزود: «از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی، نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم، از ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم.»وی تصریح کرد: «البته در بسیاری از نیازمندی‌ها به‌ویژه آنهایی که حقوق ثابت دارند، با مشکل مواجهند و حل این مشکل وظیفه ماست و نمی‌توانیم به مردم‌ بگوییم که چون فشار آمریکاست پس ما کاری نمی‌توانیم بکنیم.»رئیس‌جمهور تصریح کرد: «این پاسخ پذیرفته نیست. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون در فروش نفت مشکلاتی وجود دارد، در اداره کشور ناتوان هستیم. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون از لحاظ روابط بانکی و تعاملات مالی با دنیا مشکلاتی داریم، پس نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم و مردم از ما می‌خواهند و وظیفه داریم کشور را اداره کنیم.»رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم باید مطمئن باشند و در اینجا اعلام می‌کنم هیچ زمانی در سال‌های گذشته ذخایر کالاهای اساسی به اندازه امروز در سطح بالا نبوده است. امروز از هر تاریخی که در نظر بگیریم، انبار ذخایر کالاهای اساسی کاملا مطمئن‌ است و در اینجا بگویم، به‌رغم اینکه مشکلات ارزی داریم و بخشی از مشکلات اقتصادی، مربوط به قیمت ارز است، ذخایر ارزی کشور هم از همه سال‌های گذشته و در طول ۵ سال گذشته بالاتر است. هم کل ذخایر بالاتر است و هم ذخایر اسکناس از همیشه بالاتر است.

باید موضوع رشد نقدینگی را حل کنیم

روحانی دربخش دیگری از سخنانش گفت: همه امروز می‌گویند که رشد نقدینگی در کشور بالا رفته است. این مشکل همیشه وجود داشته است. قبل از انقلاب از سال ۴۱ تا ۵۷ به‌طور متوسط رشد نقدینگی ما بالای ۲۵ درصد بوده است و در مقاطع مختلف پس از انقلاب نیز به‌طور متوسط ۲۶ تا ۲۷ درصد بوده است، اما در دولت یازدهم رشد نقدینگی ۲۴ درصد و در آغاز دولت دوازدهم این میزان به ۱/۲۲ درصد رسیده است. پس دوستان بدانند که این رشد نقدینگی از آسمان نازل نشده است،‌ بلکه همیشه وجود داشته است، اما رشد نقدینگی نیز در سایه فرآیند فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای موضوعات پولی و مالی دو موضوع کاملا متفاوت است.به گزارش «ایسنا» وی افزود: رشد نقدینگی ما در سال‌های اخیر بر مبنای پایه پولی و ضریب فزاینده بوده است. درحالی‌که معمولا در سال‌های قبل رشد نقدینگی به‌خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی انجام می‌شده است، اما امروزه رشد نقدینگی ما در سایه رشد بانک‌ها از منابع بانک مرکزی شکل گرفته است، بنابراین انضباط پولی و مالی خود را حفظ و حراست کرده است ولی بانک‌ها ضمن اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات ما را حل می‌کنند اما متاسفانه مشکل‌آفرین هستند. یکی از این موارد، کمک به رشد نقدینگی است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما باید موضوع رشد نقدینگی را حل کنیم، اظهار کرد: بانک‌های ما باید اصلاح شود و دست از بنگاهداری بردارند و تحت انضباط دقیق بانک مرکزی درآیند. روحانی بابیان اینکه ما در هفته‌‌های اخیر به اختیارات بانک مرکزی افزوده‌ایم، گفت: در اینجا به نمایندگان محترم بگویم که ما در جلسات سه قوه و در شورای‌عالی هماهنگی‌های اقتصادی، از تحریم عبور می‌کنیم و از قانون عبور نمی‌کنیم و اگر موردی هم لازم باشد با یک زمان‌بندی موقت چند ماهه یا یکساله. قانون باید توسط مجلس اصلاح شود ما قانون را اصلاح نمی‌کنیم و تغییر نمی‌دهیم، روی ضرورت‌ها ممکن است برای زمان موقت، اقداماتی را انجام دهیم. در هفته‌های اخیر قدرت بانک مرکزی را بالا بردیم و در مصوبه اخیرمان برای نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی بانکی و خصوصی، قدرت‌ آن را افزایش دادیم و چند روز پیش به دستگاه‌های اقتصادی کشور ابلاغ شد.

استخاره با ما همراه نبود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی درادامه سخنانش با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی‌اش برای ۴ وزارتخانه، با تاکید بر اینکه به‌عنوان امین شما و امین مردم عرض می‌کنم، ده‌ها ساعت روی هریک از وزرایی که معرفی شده، فکر، مطالعه و مشورت کردم، گفت: البته استخاره هم در این هفته‌های اخیر با ما همراه نبود. بعضی‌ها را به‌کار دعوت کردیم، گفتند استخاره ما بد آمده است. استخاره با ما همراه نبود. بعضی از دوستان را دعوت به‌کار کردیم، قبول داشتند کار کنند، اما صدایشان لرزان بود و کمی با تردید صحبت می‌کردند و می‌گفتند امروز با این شرایط و مشکلات، چگونه کار کنند؟ که متوجه شدم با این صدای لرزان نمی‌توانند در این شرایط، بار را بر دوش بگیرند.رئیس‌جمهوری سپس با بیان اینکه اگر وزیری امروز کمتر از ۱۴ ساعت کار کند، نمی‌تواند بار سنگین را به مقصد برساند، گفت: وزیر ما حداقل باید ۱۴ ساعت در روز کار کند. نمی‌توانیم با ۷ الی ۱۰ ساعت کار روزانه کارمان را پیش ببریم.روحانی تاکید کرد: همان‌گونه که حق دارید از وزیر سوال و بر عملکرد او نقد و نظارت کنید که البته حق شماست، تشویق، کمک، تایید و روحیه دادن نیز در این شرایط، به نوعی وظیفه شما و همه ماست و همه باید همدیگر را کمک کنیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اشکال ندارد از وزیر سوال، نقد و نظارت کنید، اما به او کمک هم بکنید، گفت: دلم می‌خواهد وزیری که به کمیسیون مجلس می‌آید و برمی‌گردد، با روحیه شاد برگردد، دلم می‌خواهد وزیری که برای نظارت و سوال و حتی برای استیضاح به مجلس می‌آید، وقتی برمی‌گردد با روحیه برگردد.

الان موقع رقابت‌های لیگ نیست

روحانی با بیان اینکه امروز جناح راست و چپ، اصلاح‌طلب، میانه‌رو و معتدل، همه ملت ایران هستیم و الان موقع رقابت‌های لیگ نیست و ما امروز در تیم‌ملی در برابر دیگران به میدان رفته‌ایم، خاطرنشان ساخت: تیم‌ملی برای همه ما بوده و الان دوران تیم‌ملی است. موقع انتخابات دوران لیگ‌هاست، عیب ندارد و یک سال دیگر به انتخابات رسیدیم روبه‌روی هم قرار بگیریم و نقد کنیم. اگر هم اکنون نیز درد دل‌هایمان را وسط بگذاریم پس کی فرصت کار، وحدت، دوستی و اتحاد پیش می‌آید. حتما در این شرایط باید با وحدت بیشتری کارمان را پیش ببریم.

دفاع از فرهاد دژپسند

در ادامه روحانی در دفاع از فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه بی‌تردید وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه‌های مهم ما در این مقطع است، اظهار کرد: بخش عمده درآمد ما از طریق این وزارتخانه تامین می‌شود، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاصی دارد. امروز ما نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش، بهداشت، زندگی مردم و حتی حقوق کارمندان اداری از مالیات پرداخت می‌شود، بنابراین ما امروز باید اخذ مالیات را افزایش دهیم و این کار از طریق افزایش کسانی که مالیات می‌دهند صورت بگیرد. ما در شرایط فعلی که رکود حاکم است، نمی‌توانیم مالیات را افزایش دهیم اما می‌توانیم کسانی را که فرار مالیاتی دارند به مسیر درست باز گردانیم. روحانی خاطرنشان کرد: در یکی از ملاقات‌ها با مقام معظم رهبری، صحبتی درباره مالیات داشتیم. ایشان می‌فرمود پرداخت مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغان و همه آنهایی که تریبون دارند باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی، به‌عنوان یک عمل ناصحیح و حرام شرعی است. نباید بگذاریم بار پرداخت مالیات فقط بر شانه یک عده مشخص سنگینی کند و یک عده هم به انحای مختلف از پرداخت مالیات فرار کنند. این‌گونه حق مردم ضایع و پایمال می‌شود. روحانی با بیان اینکه امور گمرکی یکی از مسوولیت‌های سنگین وزارت اقتصاد و البته نهادهای دیگر مثل نیروهای انتظامی و نظامی است، اضافه کرد: امروز این وزارتخانه مسوول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. در کنترل تورم و رشد اقتصادی، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کند تا بتوانیم تورم را مهار کنیم و به نظرم این کار شدنی است. رئیس‌جمهور اظهار کرد: یک معضل بزرگ دیگر بانک‌ها هستند. بانک از یک‌طرف بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش دارد و سرمایه‌گذاری و تعاملات مالی و روابط مالی و پولی با دنیا بدون بانک امکان‌‌پذیر نیست. بانک نقش بسیار ارزشمندی دارد و البته همین بانک است که می‌تواند پس‌انداز مردم را به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مثبت تبدیل کند. روحانی همچنین افزود: در عین حال اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم، بانکی که باید راه‌حل مشکلات اقتصادی باشد می‌تواند یکی از معضلات اقتصادی باشد.

دوستان زیادی داریم

به گزارش «ایسنا» وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری اقتصادی خارجی در اختیار وزارت اقتصاد است، اظهار کرد: برخی می‌گویند که ۱۰ یا ۱۴ کارخانه خارجی از ایران رفته‌اند. این موضوع را کنار بگذارید. روحانی افزود:ما همسایگان خوبی داریم که باید با آنان تعاملات بیشتری داشته باشیم.رئیس‌جمهوری ادامه‌ داد: ما دوستان زیادی در اتحادیه اروپا، برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و نیز کشورهای هند و چین داریم و باید با آنها کار کنیم و به‌دنبال جذب سرمایه باشیم.

دفاع از محمد اسلامی

حسن روحانی درادامه سخنرانی خود در دفاع از محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز وزیر راه و شهرسازی بار مسوولیت سنگینی بردوش دارد، گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهور خدمت شما عرض می‌کنم و در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است. ما باید مساله مسکن را حل کنیم.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه در راه‌آهن، بنادر، حمل‌ونقل و کشتیرانی نسبتا خوب کار کردیم اما در زمینه مسکن باید جبران کنیم و همه توان‌مان را به‌کار بگیریم، ادامه داد: معتقدم در همین شرایط سخت، نقدینگی را باید به سمت مسکن بچرخانیم و اگر زمین مجانی در اختیار توسعه‌گر قرار دهیم و بانک‌ها را حمایت و کمک کنیم و برای خانه اولی‌ها، خانه ارزان به‌وجود بیاوریم، به ملت‌ کمک و اشتغال ایجاد کرده‌ایم.  رئیس‌جمهور با اشاره به فرصت‌های بالای ایجاد شغل دروزارت مسکن، راه و شهرسازی و صنعت مسکن، گفت: اگر همه این مشاغل را راه بیندازیم، مساله مسکن، اشتغال و رشد اقتصادی در بخش بزرگی به حرکت در می‌آید.روحانی با تاکید بر اینکه امروز مساله مسکن، یکی از مسائل بزرگ ما است، افزود: امروز وزیر راه و شهرسازی در زمینه ناوگان هوایی، دریایی و جاده‌ای مشکلاتی دارد که باید حل بکند و در شرایط تحریم در زمینه دریایی مشکلاتی داریم، بنابراین حل بخشی از بار دریایی باید روی شانه ریل قرار بگیرد.رئیس‌جمهور گفت: کار بزرگ و سنگینی بر دوش وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دارد و فردی که برای این وزارتخانه انتخاب شده دارای تحصیلات و تخصص در این زمینه است و همواره هر کجا قرار داشته، فعال بوده است. روحانی ادامه داد: البته با ایشان دوستی نزدیک نداشتم ولی ایشان را زیاد می‌دیدم. زمان جنگ و بعد از جنگ، ایشان در بخش‌های مختلف، عنصری بسیار فعال بود و در این یکسالی که بار مسوولیت استانداری را بر دوش گرفت، جزو استاندار‌های بسیار پرتحرک و فعال بود.

توصیه روحانی به وزیرپیشنهادی صمت

در ادامه جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس، روحانی در دفاع از رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر اهمیت این وزارتخانه گفت: متاسفانه در ماه‌های گذشته عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوءاستفاده کردند. ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۷۵۰۰ تومانی در اختیار کسانی گذاشتیم و برخی از آنها سوءاستفاده کردند. ضمن اینکه اکثریت تجار و بازرگانان و واردکنندگان و مغازه‌داران و بنگاهداران افرادی سالم و دلسوز برای کشور هستند ولی همه جا اقلیتی داریم که متاسفانه سوءاستفاده می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است و اینجا امضا طلایی است. به آقای رحمانی در جلسه خصوصی گفتم در بعضی از سمت‌ها، هر کسی را که می‌گذارید، اگر ابوذر و سلمان هم بود، یکسال بعد او را تغییر دهید. بعضی جاها را نمی‌شود. متاسفانه در جامعه آدم سالم را یک عده دیگر فاسدش می‌کنند. این‌قدر اطرافش با طواف معکوس می‌چرخند که او را در یک منجلاب فرو می‌برند. باید حواسمان جمع باشد؛ امروز بخش اعظم صنعت و معدن، واردات و صادرات و کنترل بازار و قیمت‌ها، به‌عنوان یک مسوولیت بسیار سنگین بر عهده این وزارتخانه است.رئیس‌جمهور ادامه داد: آقای رحمانی دیگر از جنس پارلمان و مجلس است. دوره‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی بوده و تلاش کرده است. یک مرور بر فعالیت‌های او در مجلس داشتم، تذکرات و سوالاتی که کرده بود، همیشه منصفانه بوده است. اگر نقد کرده، منصفانه نقد کرده است. عده زیادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آقای رحمانی را به خوبی می‌شناسند و معتقدم که ایشان می‌تواند این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

دفاع از محمد شریعتمداری

رئیس‌جمهور همچنین در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه امروز مسوولیت خاصی را بر عهده دارد ،گفت: اشتغال یک مساله اصلی است. در طول این ۵ سال افتخار می‌کنیم که شاغلان کشور را از حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رساندیم. تعداد شاغلین در روزی که دولت را تحویل گرفتیم، ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بوده و امروز اشتغال ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار است. این میزان اشتغال را در طول ۵ سال درست کردیم. این آمار در سایت مرکز آمار ایران در دسترس است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این آمار رسمی کشور است، اضافه کرد: این به آن معنا نیست که در اشتغال مشکل نداریم. همه خانواده‌هایی که هنوز بیکار دارند، فرزند بیکار و جوانی که مشغول به‌کار نشده دارند، در انتظار تلاش بیشتر ما هستند. بنابراین در زمینه اشتغال باید تلاش کنیم و این وزارتخانه وظیفه سنگینی در زمینه اشتغال و حمایت از کارگران به عهده دارد. روحانی با بیان اینکه ان‌شاءالله در روزهای آینده، اولین اقدام در زمینه حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند انجام می‌گیرد، گفت: طی روزهای آینده نیمی از جمعیت کشور سبد غذایی دریافت می‌کنند که از طرف این وزارتخانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سایر مسوولان شروع می‌شود و امیدوارم هفته آینده اعلام بشود. وی افزود: مسوولیت دیگری که وزارت کار و امور اجتماعی بر عهده دارد، مساله ساماندهی تامین اجتماعی است.

صندوق‌های ما متاسفانه از حالت صندوق، خارج شده است که ما باید آن را برگردانیم و صندوق به‌وجود بیاوریم. همه صندوق‌های ما مشکل دارند و چه باید کرد؟ رئیس‌جمهور تصریح کرد: این وزارتخانه است که باید به مردم مهارت یاد بدهد، امروز مشکل ما در جامعه این است خانه‌ای که می‌سازیم می‌گوییم بعد از ۱۵ سال کلنگی است درحالی‌که خانه باید بعد از ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ سال خانه باشد. دری که می‌سازیم بعد از چند ماه سر و صدایش در می‌آید. ما در مهارت مشکل داریم، لوله‌کشی، سیم‌کشی و در تمام کارهای معمولی مشکل داریم، مسوول مهارت آموزی، این وزارتخانه است البته آموزش‌وپرورش و آموزش عالی هم این مسوولیت را بر عهده دارند، اما کاری که باید به‌عنوان آشنایی با مسائل فنی و حرفه‌ای، جوان‌های ما یاد بگیرند وزارت کار مسوول است و باید این بار را بر دوش بگیرد. روحانی در پایان سخنانش از ربیعی، آخوندی و کرباسیان وزیران کار، راه و اقتصاد تشکرکرد. رئیس‌جمهور همچنین از بندپی سرپرست وزارت کار و اکرمی سرپرست وزارت اقتصاد سپاسگزاری کرد. وی به‌عنوان نکته پایانی سخنان خود گفت: از شما نمایندگان مردم که در این شرایط سخت همیشه ما را یاری کرده‌اید درخواست می‌کنم امروز بیشتر ما را یاری کنید و ان‌شاءالله این ۴ وزارتخانه با رای قاطع شما نمایندگان عزیز بتوانند کابینه را تکمیل کنند و ما هم بتوانیم در برابر مردم‌مان خجالت‌زده نباشیم و هر روز عذرخواهی نکنیم و با تلاش بیشتر مشکلات را جبران کنیم تا مردم راضی بشوند و خدای بزرگ ان‌شاءالله از همه ما رضایت داشته باشد.