طرح اول استیضاح وزیر «صمت» از سوی حدود ۷۰ تن از نمایندگان مجلس با محوریت نابسامانی‌های بازار خودرو و رکود در بخش تولید امضا شده بود و حالا با توجه به اینکه دو طرح برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و با امضاهای گوناگون تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده، طبق آیین‌نامه هر دو طرح استیضاح باید برای رسیدگی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شود تا هر دو طرح با هم ادغام شود. درهمین ارتباط روز گذشته علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، گفت: چندی پیش طرح استیضاح آقای شریعتمداری وزیر «صمت» از سوی حدود ۷۰ تن از نمایندگان مجلس با محوریت نابسامانی‌های بازار خودرو و رکود در بخش تولید تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد.

وی افزود: کنار طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که هفته گذشته تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد، طرح استیضاح دیگری با برخی موضوعات مشابه از سوی حدود ۱۲ تن از نمایندگان مجلس تقدیم هیات‌رئیسه پارلمان شده است. عضو هیات‌رئیسه مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه دو طرح برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و با امضاهای گوناگون تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده، بنابراین طبق آیین‌نامه هر دو طرح استیضاح باید برای رسیدگی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شود که ما در هیات‌‌رئیسه این طرح‌ها را به کمیسیون صنایع ارجاع داده‌ایم. یوسف‌نژاد تاکید کرد: طرح‌‌های استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده‌ایم تا آنها را تعیین تکلیف کرده و نهایتا در قالب یک طرح استیضاح، تقدیم هیات‌رئیسه شود. عضو هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد: هدف عمده استیضاح‌کنندگان وزرا، به‌خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود وضع اقتصادی و به‌ویژه حوزه تولید و صنعت است و خدای ناکرده باج‌خواهی در میان نیست. طرح اول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت سه‌شنبه ۶ شهریور، با ۱۵ محور تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد. طرح جدید استیضاح شریعتمداری نیز ۱۵ محور مشترک با طرح استیضاح اول دارد.

استیضاح بطحایی

در همین حال سه‌شنبه هفته جاری استیضاح سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید در مجلس انجام می‌شود. سیدمحمد بطحایی، چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی است. استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی هفتم شهریورماه مجلس اعلام وصول‌شد. طرح استیضاح بطحایی نهم مرداد با ۲۸ امضا و در۱۶ محور تقدیم هیات‌رئیسه شده بود. در پی ارجاع طرح استیضاح بطحایی به کمیسیون آموزش و تحقیقات از سوی هیات‌رئیسه مجلس محورهای شانزده‌گانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا پاسخ‌های بطحایی در جلسه کمیسیون نتوانست متقاضیان استیضاح را قانع کند. سیدمحمد بطحایی با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی و در جریان معرفی کابینه در مرداد سال ۹۶ با ۲۳۸ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم انتخاب شد.