سریال استیضاح

او در این گفت‌وگو با بیان اینکه مقصر اصلی بی‌تدبیری و تخلف بزرگ در برخی مسائل اقتصادی علاوه بر رئیس سابق بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است، گفت: درخصوص واگذاری بی‌حد و حصر ارز ۴۲۰۰ تومانی به نحوی که صرف اولویت‌ها نشد و همچنین فسادی که در ثبت سفارش خودرو رخ داده است مقصر اصلی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت است به‌طوری که دولت نیز رسیدگی به این موضوع را به قوه‌قضائیه سپرده است.  عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بر استیضاح سایر وزرا برای فراکسیون نمایندگان ولایی تقدم دارد زیرا مجلس کوپن‌های محدودی برای استیضاح وزرا دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مقصران بزرگ نوسانات ارزی و سوء‌استفاده برخی مفسدان از رانت‌های ارزی است و باید در مجلس نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس در گفت‌وگو با سایت خبری الف گفت: استیضاح شریعتمداری هفت محور دارد که در جلسه روز یکشنبه ۴ شهریور ماه به امضای جمعی از نمایندگان رسید و قرار است در روز‌های آینده تحویل هیات‌رئیسه مجلس شود. «عدم کنترل و مدیریت بازار که منجر به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده» و «عدم حمایت از تولید داخلی که باعث تعطیلی هزار واحد صنعتی و صنفی تولیدی شده» ازجمله مهم‌ترین محورهای این طرح استیضاح است.

استیضاح آخوندی

همچنین دیروز از یک طرح استیضاح دیگر نیز رونمایی شد؛ طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی. خبرگزاری تسنیم با انتشار این خبر به نقل از حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار و عضو فراکسیون ولایی مجلس، از امضای ۴۰ نماینده بر این طرح استیضاح خبر داد. اگر این استیضاح به مرحله نهایی یعنی صحن علنی برسد، چهارمین جلسه استیضاحی خواهد بود که برای عباس آخوندی در دوره وزارتش در دو دولت حسن روحانی برگزار می‌شود. او همچنان رکورددار تعدد استیضاح‌های مطرح شده و نیز رکورددار ابقا در دولت است. با این همه دیروز محمدرضا تابش عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید در مجلس با اشاره به طرح‌های جدید استیضاح برای وزرای دیگر به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وزیر بعدی هر کسی باشد خیلی استیضاحش جدی نیست، البته این موضوع بسته به جلسه سوال از رئیس‌جمهور دارد و هر وزیری بعد از آن تا حدودی در حاشیه امن قرار خواهد گرفت.

سرنوشت استیضاح رحمانی‌فضلی

همچنین چند هفته‌ای است که برخی نمایندگان از تدوین طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز خبر داده‌اند. با این حال خبرهایی از خارج شدن این طرح از دستور کار نیز مطرح شده است. محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره استیضاح وزیر کشور به «ایلنا» گفت: جلسه‌ای با آقای وزیر برگزار شد ایشان هم تشریف آوردند اما یک تعداد از نمایندگان که مطرح‌کننده سوال از وی بودند در جلسه حضور نداشتند. او تاکید کرد: بر اساس قانون اگر تعداد امضاکنندگان از ۱۰ نفر کمتر شود، ارجاع آن به صحن منتفی است. وی افزود: تا روز جلسه با وزیر، تعداد امضاها به زیر تعداد قانونی نرسید و براساس آیین‌نامه باید به صحن می‌رفت اما اگر تا قبل از ارجاع از تعداد امضاها کاسته شود، فرستادن آن برای اعلام وصول معنا پیدا نمی‌کند. من دیروز از یکی از دوستان پرسیدم و گفتند تعداد امضاها از حدنصاب افتاده است. محمودی شاه‌نشین درخصوص جلسه نمایندگان با وزیر کشور و پیگیری حوادث مدرسه فیضیه قم، عنوان کرد: در آن جلسه آقای کواکبیان این موضوع را مطرح کرد،‌ آقای وزیر گفتند که به معاون سیاسی استان قم دستور پیگیری داده‌اند که اتفاقات را بررسی کند. او ادامه داد: آقای وزیر گفت چون اتفاقات در داخل خود مدرسه رخ داده است ارتباط چندانی با وزارت کشور پیدا نمی‌کند و کمیته انضباطی باید این مساله را پیگیری کند.