استفاده از پیام‌رسان‌ خارجی حق شهروندی است عكس: باشگاه ‌خبرنگاران

به گزارش «ایسنا» او در پاسخ به این پرسش که چرا تلگرام برخلاف سخنان رئیس‌جمهوری در شرایط نزدیک به فیلترینگ قرار گرفته است، با تاکید بر اینکه موضع دولت درخصوص فضای مجازی و استفاده از پیام‌رسان‌ها کاملا مشخص است گفت: دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات در این فضا هرچند که باید قوانینی هم رعایت شود، اعتقاد دارد، اما اینکه رقابت میان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد و اینکه دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گام‌های حمایتی برداشت لازم بود؛ اما دولت از سوی دیگر موضعش در برابر فیلترینگ هم مشخص است و موافق نیست که از طریق فیلترینگ استفاده از پیام‌رسان‌ها محدود شود.

رفع حصر نزدیک است

نوبخت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که موضوع رفع حصر به کجا رسیده است، گفت: قطعا دولت از این وضعیت که آنها در حصر باشند استقبال نمی‌کند آن هم در شرایطی که تاکید کردیم ما نیازمند انسجام و در کنار هم قرار گرفتن هستیم. دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. ‌ای کاش جامعه مواضع و تلاش‌های رئیس‌جمهوری را در این زمینه می‌دانست؛ اما به هر حال ما امیدواریم که رسیدن به رفع حصر که طی آن شاهد حضور فرزندان انقلاب در جامعه باشیم، نزدیک خواهد بود. نوبخت افزود: در شرایطی که اتحاد بین عربستان و اسرائیل ایجاد شده، لازم است ما کنار هم باشیم. همچنین به گزارش خبرآنلاین، نوبخت درپاسخ به سوالی درمورد عدم اختصاص وقت به کمیته رفع حصر مجلس گفت: این موضوع را نماینده‌ای در جلسه روزیکشنبه سه قوه به آقای رئیس‌جمهور منتقل کرد و آقای رئیس‌جمهور از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد. به گزارش «ایسنا» نوبخت در واکنش به نامه اخیر احمدی‌نژاد نیز اظهار کرد: همین مساله حصر تاوان همان است. ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست دادیم.

واکنش به استعفای کاوه مدنی

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که موضوع کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به کجا رسیده است، گفت: برای این بحث وزارت اطلاعات به‌دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی‌ها در این زمینه انجام شود و ما تقریبا مدیر دو تابعیتی دیگری نداشتیم. البته بازهم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این موضوع است و سیاست دولت این است که از مدیران دو تابعیتی استفاده نکند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: بخشی از منابع ما، منابع انسانی است که براساس نوع نگرش سیاسی تقسیم‌بندی‌هایی می‌شود، اما بحث در دولت بر این است که ما نمی‌خواهیم از یک جناح چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا برای انجام امور استفاده کنیم. ما در داخل نه تنها حق نداریم از این نیروها صرفا براساس نوع نگرش سیاسی استفاده کنیم بلکه باید از تمامی افرادی که کارآمد هستند استفاده کنیم.

نوبخت در واکنش به انتشار عکس‌های خصوصی کاوه مدنی تاکید کرد: قطعا این کار غیراخلاقی است که ما احترام و آبروی افراد را بریزیم و اسرار دیگران را افشا کنیم. اینکه کسی در خارج از کشور عکسی گرفته و حالا بیایم و آن را نشان بدهیم نادرست است و دولت هم باید از سرمایه‌های علمی ما حمایت کند. سخنگوی دولت افزود: افراد را به آسانی با تهمت از گردونه خارج نکنیم، ما باید از خارج افرادی هم بیاوریم. در نظر داشته باشید این افراد خارج از ایران زندگی می‌‌‌‌‌کنند و آبروی افراد از خانه کعبه هم بالاتر است. اگر نشان دادن عکس‌‌‌‌های بی‌‌‌حجاب یک زن مسلمان بد است، بدتر آن است که در سایت‌‌‌‌ها نشان دهیم، ما به مدیران خارج از کشور نیاز داریم. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت تاکید کرد: ما هم معتقد به مراقبت برای جلوگیری از نفوذ هستیم، اما اگر بگوییم هر کسی که در خارج تحصیل کرده است، نفوذی است، این برخورد افراطی است.

تاکید بر ارز ۴۲۰۰ تومانی

نوبخت در ادامه نشست خبری روز گذشته‌اش درخصوص نرخ ارز در کشور گفت: قیمت ارز ما چهار هزار و ۲۰۰ تومان است. اگر در کوچه و پس کوچه‌‌ای، معامله‌‌‌ای انجام می‌‌‌شود، این مساله را نباید به حساب کل بازار ارز گذاشت.

به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با بیان اینکه همه منابع ارزی کشور شناخته شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است، درحالی که مصرفمان کمتر از این مقدار است؛ بنابراین فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم.او با اشاره به افتتاح سامانه «نیما» گفت که این کار امکان قاچاق را کم می‌کند و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می‌کند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوبخت درباره وضعیت صرافی‌ها و نبود ارز در بازار اظهار کرد: ما به‌صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط به ارز و نیازهای ارز بررسی می‌شود. بانک مرکزی در همه مواردی که ثبت سفارش کرده‌اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم. از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌شود. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌ریزی می‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌هایی شوند اما سعی می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نوبخت با بیان اینکه برخی افراد از تشرهای توخالی دچار اضطراب می‌شوند، گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که باید همگی از یک در خارج شوند و اگر همه بخواهند از یک در خارج شوند این امکان‌پذیر نیست مانند بازار ارز که اگر همه منابع بخواهد به ارز تبدیل شود ما دچار کمبود منابع ارزی خواهیم شد.سخنگوی دولت با بیان اینکه تهدیدات توخالی می‌تواند عده‌ای را بنا به هر جهت مضطرب کند، افزود: ما باید کاری بکنیم و با برنامه‌ریزی مناسب پیش برویم.وی با بیان اینکه اگر به هر دلیلی در شرایط بدبینانه منابع ارزی ما محدودتر شود، گفت: منابع و مصارف ما مشخص است و کشور ما کشوری نیست که با یک تهدید و تحریم روبه‌رو باشد و ما سال‌ها است که با این وضعیت روبه‌رو هستیم و باید از تجارب گذشته استفاده و شرایط موجود را مدیریت کنیم.همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی دولت گفت: کشور ما در شرایط خاصی است و دولت از صرافان مجازی که در این شرایط با ما همکاری داشته‌اند ممنون است. نوبخت در ادامه تاکید کرد: با اعلام قیمت، حباب بازار از بین رفت.

منتظر تصمیمات آمریکا نیستیم

به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به اینکه کشورهایی هستند که دشمنی‌شان با جمهوری اسلامی مشخص است، اظهار کرد: یکی از کشورهای بزرگ جهان در یک انتخابات دچار تحولی شد که نظام آن به فردی سپرده شده که پیمان‌شکن است و به پیمان‌های جهانی بی‌تفاوت است و حتی اطرافیان او هم نمی‌دانند که چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد؛ اما ما منتظر تصمیمات دولت آمریکا در ۲۲ اردیبهشت نیستیم و برای همه شرایط برنامه‌ریزی کردیم.

برنامه دولت برای مقابله با افزایش اجاره‌بها

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای مقابله با افزایش بهای مسکن و اجاره‌بها در تهران، اظهار کرد: سیاست دولت این است که اداره بازار باید ازسوی بخش خصوصی صورت پذیرد، اما دولت می‌تواند برای کنترل بازار در شرایط خاص ورود پیدا کند. از نظر تعداد واحدهای مسکونی سالانه بین یک تا ۵/ ۱ میلیون واحد مورد نیاز است که به همین تعداد هم مسکن ساخته می‌شود، اما مسکن‌هایی که مورد نیاز مردم باشد، نیستند و سیاست مسکن در دولت در سال ۹۷ ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن شهری و ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده است.

تحقق صد درصدی بودجه در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: دولت در سال گذشته بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده بود که به‌صورت کامل محقق شد.وی ادامه داد: این بودجه در سال ۹۵ معادل ۲۸۳ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۶، به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم بودجه با لحاظ کردن تورم، ۱۳ درصد رشد داشته و ۱۰۰ درصد محقق شده است.