هیات دولت روز گذشته وضعیت آسیب‌دیدگان زلزله استان کرمانشاه را مورد بررسی قرار داد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دراین جلسه با اشاره به فرو ریختن ساختمان‌های دولتی در زلزله، بر وجود فساد در بخش پیمانکاری ساخت‌و‌ساز تاکید کرد و گفت: اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت‌و‌ساز فساد وجود داشته است.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسوولیت اصلی استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، با بنیاد مسکن است، گفت: خواهش می‌کنم که کارهای موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کسی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه نیز در جریان بازدیدش از مناطق زلزله‌زده تاکید کرده بود مسوول اصلی بازسازی بنیاد مسکن است. او همچنین از همه نهادها درخواست کرده بود به بنیاد مسکن کمک کنند و کار جداگانه‌ای انجام ندهند. روحانی همچنین روز سه‌شنبه با اشاره به تخریب ساختمان‌هایی که به‌صورت تعاونی و دولتی ساخته شده بودند، گفته بود: باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.

اختصاص ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض

همزمان روز گذشته در جلسه هیات دولت، با اختصاص مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش‌‌های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، به موجب این تصمیم، برای احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد اختصاص یافت.دولت همچنین برای احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۳۵ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد اختصاص داد.کمک‌های بلاعوض شامل کمک جهت مرمت و تعمیر ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و واحدهای تجاری به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان، کمک جهت تامین لوازم خانگی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان، کمک برای تامین اسکان موقت ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۳ میلیون تومان و کمک بلاعوض جهت تامین اسکان موقت ۴۵۰۰ واحد شهری به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان از دیگر موارد مصوب هیات وزیران برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در این جلسه بود.همچنین با تصویب دولت، برای تعمیر ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف ۱۲ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد و برای تامین لوازم خانگی و سایر هزینه‌‌های ضروری برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تا سقف ۱۰ میلیون تومان تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه اختصاص یافت.هیات وزیران در این جلسه خود همچنین به منظور رفع مشکلات آسیب‌‌دیدگان زلزله در استان‌های غربی کشور، مقرر کرد شبکه بانکی نسبت به امهال کلیه تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد آسیب‌‌دیده اعم از تولیدی و غیرتولیدی، در شهرها و روستاها (به مدت دو سال از تاریخ وقوع حادثه) اقدام کند.محمد باقرنوبخت، سخنگوی دولت نیز روز گذشته تصریح کرد: با تصویب هیات دولت، ۶۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات و ۲۸۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به خانوارهای زلزله‌زده کرمانشاه اختصاص می‌یابد.

هلال احمر مرجع اصلی کمک‌ها

در کنار این مصوبات، رئیس‌جمهوری در این جلسه با اشاره به کمک‌های صورت گرفته به زلزله‌زدگان گفت: در زمینه کمک‌های دیگر بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رسانی با توجه به اینکه در چنین مواقعی اخبار و شایعات کذب و گسترده‌ای، گفته می‌شود، مرجع اصلی مردم برای اطلاع از امور، باید صدا و سیما باشد. رئیس‌جمهور، پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زلزله را وظیفه همگانی توصیف کرد.

زلزله میز محاکمه و ایجاد اختلاف نیست

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت با همه توان مشکلات ناشی از زلزله کرمانشاه و برطرف کردن آلام مردم را پیگیری خواهد کرد. به گزارش «ایرنا» روحانی در بخش دیگری از سخناش با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم، گفت: باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر استفاده کرد نه برای تفرقه و ایجاد اختلاف و دودستگی. وقوع حوادث طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم؛ بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است.

احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان

از سوی دیگر روز گذشته آمار کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه افزایش یافت. براساس آخرین آمار زلزله کرمانشاه تاکنون ۴۷۴ فوتی و ۹۳۸۸ مصدوم برجای گذاشته است. در همین حال عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز روز گذشته از احتمال افزایش تعداد فوت‌شدگان خبر داد و گفت: احتمالا تعداد فوتی‌هایی که تاکنون پزشکی قانونی اعلام کرده بیشتر خواهد شد به‌دلیل اینکه برخی در مراحل اولیه با کسب مجوزهای محلی جانباختگان را دفن کرده بودند که تعداد این افراد هم به آمار کلی افزوده می‌شود.او که با حضور در صحن علنی مجلس گزارشی از اقدامات انجام شده در زلزله کرمانشاه را ارائه می‌کرد هر گونه راهزنی در مناطق زلزله‌زده را رد کرد. رحمانی‌فضلی در ادامه از توزیع حدود ۲۴ هزار چادر در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ۱۰ هزار چادر دیگر نیز در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. وزیر کشور همچنین گفت: در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد قرار شد مردمی که قصد دارند خانه اجاره کنند به آنها اجاره پرداخت شود. او همچنین گفت: ۹۵ درصد مشکل آب و برق در مناطق زلزله‌زده برطرف شد.

اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای بازسازی

به گزارش «ایرنا» رحمانی‌فضلی همچنین گفت: قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام آمادگی کرده که ساخت مساکن روستایی را برعهده بگیرد که قرار شد این‌کار با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی که متولی این‌کار است، انجام شود.

برنامه سازمان بسیج برای ساخت منازل

در کنار اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای ساخت مسکن، روز گذشته سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین برنامه این سازمان در مناطق زلزله‌زده را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: برنامه بسیج در مناطق زلزله‌زده، یک کار کوتاه‌مدت مثل امداد‌رسانی و‌ کمک‌رسانی است، اما کار دیگر با توجه به سرمای هوا، ساختن هرچه سریع‌تر منازل این افراد است.

در همین حال حسن هاشمی وزیر بهداشت، روز گذشته کمبود دارو در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، او از اعزام ۴۰ تیم به‌عنوان روان‌شناس و روانپزشک به منطقه خبر داد و گفت: این تیم کار خود را در حوزه سلامت روان زلزله‌زده‌ها آغاز کرده‌اند. او همچنین از نامناسب بودن توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده انتقاد کرد و گفت: مدیریت محیطی توزیع مایحتاج به‌ویژه در مورد نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد، باید اصلاح شود. هاشمی درباره بیماری‌های ناشی از وجود لاشه احشام در مناطق زلزله‌زده و رعایت بهداشت هم هشدار داد.

دو شیفته شدن مدارس سالم

از سوی دیگر محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از دو شیفته شدن مدارس سالم در مناطق زلزله‌زده خبر داد تا در تحصیل دانش‌آموزان وقفه ایجاد نشود. همزمان مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه از افزایش آمار مدارس تخریب شده در زلزله کرمانشاه خبر داد. او تاکید کرد که روند بازسازی مدارس تخریب شده و به‌ویژه کار آواربرداری مدارسی که باید برای حضور دانش‌آموزان آماده شوند از روز شنبه آغاز خواهد شد.در خبری دیگر سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: سازمان ثبت احوال و ادارات مناطق زلزله‌زده مدارک هویتی ساکنان مناطق زلزله‌زده غرب کشور که از بین رفته باشد را خارج از زمانبندی معمول صادر می‌کنند.

پیام‌های تسلیت

در ادامه پیام‌های تسلیت، روز گذشته گیورگی مارگولاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، شیخ عبدالله بن حمد آل ثانی نایب رئیس قطر و شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست‌وزیر قطر، مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق و فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق  در پیام‌های جداگانه‌ای حادثه تلخ زلزله کرمانشاه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند. ولادیمیر پوچکف وزیر شرایط اضطراری روسیه نیز از آمادگی این کشور برای کمک به حادثه‌دیدگان زلزله اخیر در ایران و عراق خبر داد. همچنین صفحه رسمی سفارت انگلیس در ایران در توئیتر پیام همدردی ملکه الیزابت ملکه انگلیس و نخست‌وزیر این کشور را پس از زلزله مهیب یکشنبه شب در مناطق غربی کشورمان منتشر کرد.

 


ایران منتظر «گزارش ملی» زلزله