براساس گزارش «ایسنا» حسین ذوالفقاری دیروز با اشاره به اینکه با اقدامات نیروی انتظامی و همچنین اقدامات اقناعی اجازه تجمع افراد غیرمجاز در مرزها را ندادیم، گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر از افراد فاقد ویزا از مرز بازگردانده شدند البته در دو مورد ۲۵ نفر و ۱۱ نفر که قصد داشتند از مسیرهای غیرقانونی و از طریق رودخانه از کشور خارج شوند، توسط مرزبانی ایران و عراق دستگیر شدند و مرزبانان عراقی با همکاری که داشتند افراد دستگیر شده را به ما تحویل دادند. رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین با اشاره به اینکه برای بازگشت زائران به کشور آمادگی کامل داریم، گفت: اتوبوس‌های شهرداری و همچنین ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ستادکل و نیروهای مسلح برای احتیاط در مرز مهران حضور دارند که اگر با تجمع مسافران مواجه شدیم از این اتوبوس‌ها استفاده کنیم. البته پیش‌بینی اسکان و تغذیه در صورت تراکم جمعیت در مرزها صورت گرفته است. البته زائران برای بازگشت هم نباید عجله داشته باشند.

صدور دو میلیون و ۳۲۰ هزار روادید

همچنین دیروز دبیر ستاد اربعین اعلام کرد که دومیلیون و ۳۲۰ هزار روادید اربعین صادر شده است. مجید آقابابایی همچنین گفت که از اول ماه صفر، یک میلیون و ۹۱۹ هزار و ۹۳۸ نفر از کشور خارج شده‌اند. به گفته او، از میان زائران، ۴۹ درصد از مرز مهران، ۲۶ درصد از مرز شلمچه، ۱۹ درصد از مرز چزابه و ۶ درصد از مرزهای هوایی به عراق رفته‌اند.  از سوی دیگر، سردار ابراهیم کریمی جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا روز گذشته از سفر بدون وثیقه قریب به ۵۰ هزارتن از دانشجویان به عراق با ضمانت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خبر داد. او توضیح داد که امسال در توافقی که با دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتیم مقرر شد تا دانشجویان امکان سفر بدون وثیقه به کشور عراق را با ضمانت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به‌دست بیاورند.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در عین حال تاکید کرد که این افراد باید در موعد مقرر به کشور بازگردند. با این همه روز گذشته رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه اعلام کرد که دفاتر ۱۲گانه موقت صدور ویزای اربعین حسینی تعطیل شده‌اند. مجتبی کریمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه پیش از این طبق توافقی که با مقامات عراقی داشتیم دفاتر دوازده‌گانه برای تسهیل در روند صدور ویزا در چند شهر کشور ایجاد شده بود، افزود: با توجه به کاهش تقاضاها برای صدور ویزا و نزدیک شدن به روز اربعین فعالیت این دفاتر ۱۲گانه متوقف شد اما روند صدور ویزا در سفارت عراق در تهران و سه کنسولگری این کشور در شهرهای، اهواز، کرمانشاه و مشهد طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت.