بهرام قاسمی در گفت‌وگو با «عصر ایران» درخصوص چشم‌انداز روابط ایران و عربستان گفت: «پیام ما به منطقه دوستی و صلح است و فکر می‌کنیم تنها راه ثبات، امنیت و دوستی، همکاری همه کشورهای منطقه است و همه دولت‌هایی که امروز در این کشورها حضور دارند می‌توانند در چارچوب مذاکرات و رایزنی‌های مستمر در فضای صلح و ثبات و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی و ریشه‌کن کردن فقر و پیشرفت منطقه همکاری کنند.»

قاسمی افزود: «متاسفانه عربستان سعودی دچار ذهنیت، پیش‌داوری‌ها و توهماتی است که بی‌جهت از جمهوری اسلامی ایران نگران می‌شود و دست به اقدامات ناخوشایند و نامطلوب زده و اگر زمانی یک خردورزی بهتر و بیشتری در ریاض وجود داشته باشد و بتواند مصالح خود را بهتر درک و سیاست‌های خود را نسبت به ایران تصحیح بکند، من فکر می‌کنم می‌توان در این شرایط به سمت‌و‌سوی مثبت‌تری حرکت کرد و امیدوار بود دو کشور در مناسبات بهتری به سر ببرند. اگرچه اقدامات عربستان هنوز گویای این نگاه نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری‌های نظامی روسیه و عربستان و در راس آن فروش اس ۴۰۰ به این کشور باعث نگرانی ایران شده است، ابراز کرد: «ما نگرانی خاصی نداریم. به این دلیل که به لحاظ توانمندی دفاعی در وضعیت خوبی قرار داریم و از سوی دیگر ما کشور مستقلی هستیم و هیچ‌گاه متکی به قدرت‌های خارجی نبوده و سرمایه بزرگ ما مردم هستند. با این حال، قابل درک نیست که عربستان تمامی هستی خود را در خدمت خرید تسلیحات قرار داده و به یکی از بزرگ‌ترین خریداران اسلحه در جهان و منطقه تبدیل شده است.»

بهرام قاسمی با بیان اینکه این سوال باقی است که این نظامی‌گری و خرید تسلیحات مدرنی که حتی نیروی انسانی لازم در سعودی برای استفاده از آنها وجود ندارد، به چه کار آنها خواهد آمد، گفت: «برخی از تحلیلگران و سیاستمداران اروپایی نگران آن هستند که علاوه‌بر به‌کارگیری این تسلیحات علیه مردم مظلوم یمن، نهایتا بخشی از این سلاح‌ها با توجه به ساختار خاص عربستان به دست گروه‌های تندرو و افراطی و حتی داعش بیفتد.»او ادامه داد: «بی‌شک ما با هر گونه نظامی‌گری و تبدیل منطقه به انبار مهمات به دلایل مختلف مخالفیم. حوادث چند دهه گذشته از تسلیح صدام حسین برای حمله به ایران با حمایت برخی کشورهای منطقه و تولیدکنندگان و فروشندگان تسلیحات، تا حمله عراق به کویت و تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و عراق و تمامی بحران‌ها و درگیری‌های موجود پیرامون ما، همه حکایت از آن دارد که باید به سمت ایجاد امنیت و استقرار ثبات و جلوگیری از نظامی‌گری پیش برویم.»

قاسمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره گسترش روابط عربستان سعودی و روسیه و تهدید احتمالی آن برای مردم ایران نیز بیان کرد: «هر کشوری منافع خود را دنبال می‌کند و روسیه هم می‌تواند در چارچوب منافع خودش حرکت کند و به صادرات و واردات و همکاری‌های دلخواه خود بپردازد. روابط ایران و روسیه، روابط خوبی است و پابرجا خواهد ماند به‌خصوص در سال‌های اخیر که مشاوره، رایزنی و دید و بازدیدهای مقامات دو کشور در سطوح مختلف وجود داشته و اقدامات و همکاری‌های دو کشور در عرصه مسائل منطقه‌ای همواره وجود داشته است. به هرحال از دو زاویه این موضوع قابل توجه و بررسی است؛ عربستان در اینجا هم سعی می‌کند که با هزینه کردن و خرید تسلیحات و پرداخت هزینه‌هایی، بر روابط ایران با روسیه تاثیر بگذارد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان در رسیدن به چنین هدفی می‌تواند موفق شود، افزود: «خیر، قطعا موفق نخواهد شد. نه عربستان چنین توانایی دارد و نه روسیه چنین کشوری است که با مشتی دلار، مسائل استراتژیک و راهبردی خود را از دست بدهد. روسیه به دقت جایگاه ایران و فرق آن را با دیگران می‌داند. دیدید که اجلاس ریاض یک روز هم دوام نیاورد یعنی نمایشی که عربستان در خلیج فارس راه انداخت و هزینه سنگینی را متحمل شد، تعدادی از کشورها و آقای ترامپ را به عربستان دعوت کرد. بعد از یک روز این نمایش تمام شد و یک درگیری جدی و اساسی بین عربستان و یکی از همسایگانش رخ داد و شکست اجلاس ریاض مشخص شد؛ بنابراین این اولین اقدام عربستان نیست، آخرینش هم نخواهد بود. بلکه همیشه سعی کرده هر جا ایران روابطی داشته با هزینه، سرمایه‌گذاری و چانه‌زنی بر روابط کشورها با ایران تاثیر بگذارد اما ما می‌بینیم که در عمل دیگران، این توانایی و هوشیاری را دارند که سرمایه‌های عربستان را دریافت کنند، ولی کار خودشان را جلو ببرند. پس به نظر می‌رسد در نهایت بازنده نهایی عربستان خواهد بود.»سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اتهامات ترامپ درخصوص کمک مالی ایران به کره شمالی پرداخت و گفت: «بحث بی‌جایی است. در واقع این اتهام در راستای ایران‌هراسی، ایران‌ستیزی، ایران‌گریزی و فشاری است که به لحاظ روانی و سیاست‌هایی که آمریکا در سطح افکار عمومی جهان برای تخریب ایران دنبال می‌کند. ما با کره شمالی روابط سیاسی داریم، همکاری‌های خوبی در گذشته داشتیم و قطعا به‌عنوان دو کشور مستقل همکاری‌های ما ادامه دارد اینکه حیات و موجودیت کره را به ایران متصل کنند، صحیح نیست.»