وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برگزاری نشست سه‌‌‌جانبه بین ایران، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال -جنوب پیشنهاد می‌شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد. وی ادامه داد: از پیشنهاد احداث پل دوم بر روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال می‌‌‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشینه تاریخی ارمنستان و اهمیت برقراری صلح، بیان کرد: ترانزیت و تسهیل ترانزیت در راستای راه‌‌‌های مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال - جنوب و حمل‌ونقل ترکیبی برای دو کشور حائز اهمیت است و کشورهای حوزه قفقاز نیز برای ایجاد و تقویت این کریدور، موافق هستند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یک برنامه جامع حمل‌ونقل می‌تواند کمک‌‌‌کننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق می‌شود و برای امر ترانزیت موثر است.

بذرپاش تاکید کرد: موضوع خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی از محورهای بسیار مهم است و شرکت‌های ایرانی توانایی خوبی برای پل‌‌‌سازی، تونل‌‌‌سازی و ساخت سایر زیرساخت‌‌‌ها دارند. وی تصریح کرد: طرح کلان ۴ میلیونی ساخت مسکن را در ایران دنبال می‌‌‌کنیم که می‌توانیم از این توانایی در امر مدرسه‌‌‌سازی به جمهوری ارمنستان کمک کنیم و در حوزه نیروگاه‌‌‌سازی نیز قابلیت انتقال تکنولوژی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران هم‌‌‌اکنون پروژه‌‌‌های عظیمی ‌‌‌در حوزه راهسازی، تونل‌‌‌سازی و راه‌‌‌آهن توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجراست که این شرکت‌ها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه‌‌‌های ارمنستان را دارند.

بذرپاش گفت: جمهوری ارمنستان یک فرصت بی‌‌‌نظیری در کریدور شمال-جنوب دارد که کمک‌‌‌کننده به این‌‌‌ کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد، اما مسیر به سمت جنوب هرچه سریع‌‌‌تر باید روان‌‌‌تر شود که احداث و بهسازی ۶۰‌‌‌ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است.

استفاده از توانایی شرکت‌های ایرانی برای ساخت و تکمیل کریدور شمال -جنوب

در ادامه گنِل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌‌‌ای و زیرساخت‌‌‌های جمهوری ارمنستان با ابراز خرسندی از این دیدار، بیان کرد: برای ساخت و تکمیل کریدور شمال -جنوب از توانایی شرکت‌های ایرانی استفاده می‌‌‌کنیم و قرارداد ساخت بخشی از مسیر آماده امضا با شرکت‌های ایرانی  فعال در حوزه راهسازی است. وی افزود: اگر عوارض جاده‌‌‌ای تا حدامکان کم شود اقتصاد نفس می‌‌‌کشد. در این‌‌‌ ملاقات فرصت خواهد بود تا موضوع عوارض جاده‌‌‌ای را مشخص کنیم. رویکرد اصلی جمهوری ارمنستان به این صورت است که باید عوارض را برداشت تا کامیون‌‌‌ها به آسانی تردد کنند. وی تاکید کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ کامیون بین دو طرف تردد دارند که امکان افزایش سه برابری آن و رسیدن به تردد ۹۰۰ کامیون در روز وجود دارد. وی از برگزاری اجلاس سه جانبه ترانزیت با حضور گرجستان استقبال کرد و گفت: در سه روز آینده با وزیر گرجستان دیدار و موضوع را مطرح خواهد کرد.وزیر ارمنستان در این دیدار محور ترانزیتی ارمنستان- ایران- هند را حائز اهمیت برشمرد.

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به کشور ارمنستان

بذرپاش در جمع وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به کشور ارمنستان از برنامه دو کشور برای تقویت سطح تجارت، توسعه ترانزیت و حذف مقررات دست و پاگیر موجود در راه توسعه تجارت، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان که امروز اول آبان برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی‌‌‌ایران به کشور ارمنستان سفر کرده است در مورد اهداف سفر خود به ارمنستان با اشاره به اینکه دو کشور مرز مشترک با یکدیگر دارند که مزیتی برای هر دو محسوب می‌شود، گفت: در سفر امروز به ارمنستان مذاکراتی با مقامات سیاسی و اقتصادی را در دو محور پایه‌ریزی کرده‌‌‌ایم.

توسعه ترانزیت با حذف مقررات دست و پاگیر موجود در راه توسعه تجارت دو کشور

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در بیان بخشی از محورهای مذاکرات دو کشور ایران و ارمنستان توضیح داد: محور نخست مذاکرات با مقامات کشور ارمنستان، توسعه روابط اقتصادی و حذف مقررات دست و پاگیر بین توسعه تجارت دو کشور است. همچنین توسعه ترانزیت از دیگر اهدافی است که در این سفر دنبال می‌‌‌کنیم، زیرا توسعه ترانزیتی یکی از زیربناهای اصلی توسعه روابط اقتصادی است.

سطح تجارت ایران و ارمنستان تقویت می‌شود

بذرپاش افزود: با توجه به مرز مشترک میان ایران و ارمنستان، از گذشته تجارت بین دو کشور برقرار بوده است و در تلاش هستیم تا حجم تجارت بین دو کشور را به سطح قابل قبولی برگردانیم. عضو کابینه دولت سیزدهم محور دوم اهداف سفر خود به ارمنستان را صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور ارمنستان برشمرد و تصریح کرد: بازار خوبی در کشور ارمنستان برای شرکت‌های ایرانی در موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. گفتنی است، در این سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن دیدار و گفت‌‌‌وگو با مقامات سیاسی و اقتصادی کشور ارمنستان از چند طرح راهسازی بازدید خواهد کرد.