جابه‌‌‌جایی ۳۷۹ هزار و ۳۱۹ مسافر از طریق ناوگان هوایی

وزیر راه و شهرسازی از برقراری ۲ هزار و ۹۶۲ پرواز از ۲۷ مرداد تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ برای سفرهای اربعین خبر داد و گفت: در این مدت ۳۷۹ هزار و ۳۱۹ زائر اربعین توسط ناوگان حمل‌‌‌ونقل هوایی جابه‌‌‌جا شده‌اند که عملیات جا به جایی زائران اربعین تا ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه به برقراری پروازهای فوق‌‌‌العاده برای سفرهای اربعین اشاره کرد و افزود: از این تعداد، ۳۶۸ پرواز فوق‌‌‌العاده در خطوط داخلی به سمت مرزهای خروجی و در۷ استان کشور برقرار شده است.

اعزام ۸۶۳ رام قطار در ایام اربعین

وزیر راه و شهرسازی همچنین از اعزام بیش از ۸۶۳ رام قطار در ایام سفرهای اربعین خبر داد و گفت: برای انتقال مسافران ریلی سفرهای اربعین، تعداد ۵۵۴ هزار و ۵۰۶ صندلی در ناوگان حمل‌‌‌ونقل ریلی ایجاد شده است.

وی افزود: این قطارها در مسیر تهران-اهواز-خرمشهر، مشهد، کرمانشاه، مشهد-اهواز-خرمشهر، تهران -کرمانشاه به جابه‌‌‌جایی مسافران پرداخته و قطارهای محلی خرمشهر-شلمچه و اهواز-شلمچه نیز در ایام سفرهای اربعین خدمت رسانی کردند.

افزایش ۲۳ درصدی مسافران ناوگان جاده ای در مسیر رفت زائران اربعین

بذرپاش در خصوص گزارش مسیر رفت زائران به مرزها از طریق ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده ای از ۲۷ مرداد تا ۱۸شهریور ۱۴۰۲ توضیح داد: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با وسایل حمل‌ونقل عمومی برون شهری در مسیر رفت به پایانه‌های مرزی یک میلیون و ۲۳ هزار و ۳۵۹ زائر توسط ۴۹۱۲۶ سفر ناوگان عمومی جا به جا شدند که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر تعداد مسافر بیش از ۲۳درصد و از نظر تعداد سفر ۶/ ۱۲ درصد رشد داشته است.وی افزود: ۱۸هزار و ۳۰۲ زائر پاکستانی با ۴۱۶ سرویس اتوبوس پاکستانی از مرزهای سیستان و بلوچستان به چزابه منتقل شده‌اند و ۸۶ هزار پاکستانی با ناوگان ایرانی به پایانه‌‌‌ها در مرز عراق منتقل شدند. بذرپاش با اشاره به تعداد ترددها در پایانه‌های مرزی بیان کرد: مرز مهران سهم ۴/ ۵۷درصدی را در تردد زائران به خود اختصاص داده است پس از آن مرز شلمچه با سهم ۳/ ۲۳ درصدی قرار دارد و مرزهای چزابه با سهم ۳/ ۱۰درصد، خسروی ۴/ ۴درصد، تمرچین ۷/ ۲ درصد و باشماق ۹/ ۱درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۳۷ درصد زائران که وارد مرز مهران شده‌اند، از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده کرده‌اند، توضیح داد: استان‌های دارای بیشترین اعزام به ترتیب عبارتند از: تهران با ۲۰۳ هزار و ۶۳ نفر زائر (افزایش نسبت به سال قبل ۱۵ درصد)، اصفهان با ۱۱۸ هزار و ۶۷۶ نفر زائر (افزایش نسبت به سال قبل ۲۰درصد)، خراسان رضوی با ۸۶ هزار و ۱۲۵ نفر زائر(افزایش نسبت به سال قبل ۶۱درصد) فارس با ۶۶ هزار و ۶۳۶ نفر زائر(افزایش نسبت به سال قبل ۱۳درصد) است.

افزایش بیش از ۲۰ درصدی مسافران ناوگان جاده‌ای در مسیر برگشت زائران اربعین

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از ۲۷ مرداد تا ۱۸ شهریور در مجموع ۸۶۰ هزار و ۶۳ زائر توسط ۳۵۴۹۱ سفر ناوگان عمومی جاده ای از مرزهای هدف اربعین به مقاصد مختلف در استان‌ها جابه جا شده‌اند که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶/ ۲۰درصد در تعداد زائر افزایش داشته و در تعداد سفر ناوگان هم ۳/ ۱۶درصد افزایش داشته است.بذرپاش ادامه داد: مرز مهران با ۷/ ۶۸ درصد، بیشترین سهم را در بازگشت زائران به خود اختصاص داده است و پس از آن مرز شلمچه با سهم ۴/ ۱۴درصدی قرار دارد و مرزهای چزابه با سهم۴/ ۹درصد، خسروی ۸/ ۲ درصد، تمرچین ۶/ ۲ درصد و باشماق ۳/ ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برقراری بیش از ۱۰۰ هزار سفر توسط تاکسی‌‌‌های اینترنتی

بذرپاش همچنین به نقش آفرینی تاکسی‌‌‌های اینترنتی در جابه‌‌‌جایی زائران اشاره کرد و افزود: از ۲۷ مرداد تا ۱۸ شهریور، ۸۰هزار و ۳۸۳ سفر رفت توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام شده و ۲۰ هزار و ۸۳۰ سفر برای بازگشت زائران برقرار شده است.