آزمون‏‏‌های ایمنی خودروها با کیفیت بین‌المللی

این شرکت در کنار انجام تست و آزمون‌‌‌های خودرویی، با گرد‌آوری متخصصانی در صنعت جوش توانسته خدمات مناسبی را ارائه نماید. توانسته گواهینامه استاندارد ایزو ۳۸۳۴ (در زمینه استاندارد مدیریت کیفیت جوش) را به صورت تخصصی برای شرکت عقاب افشان مدیریت و اخذ کند. همچنین در تمامی بحث‌های سیستم‌های مدیریت کیفیت مانند ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱، ۱۰۰۰۲، ۱۰۰۰۴ مشاور ارائه کند.

رضا ولی، مدیرعامل شرکت کیفیت آیسان پارسیان درباره خدمات قابل ارائه این شرکت در زمینه تست و آزمون‌‌‌های ایمنی خودرو گفت: شرکت کیفیت آیسان پارسیان در چند زمینه شامل آزمون‌‌‌های آزمایشگاهی شیمی، مکانیک، مخازن سوخت سی ان جی خودرو و آزمایشگاه مربوط به تست‌ها و آزمون‌‌‌های خودرو، فعالیت می‌کند.

وی افزود: بیشتر تست‌‌‌ها و آزمون‌های قابل ارائه توسط این مجموعه به صورت تخصصی روی خودروهای تجاری و حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود. در حال حاضر بیشتر روی دسته‌بندی خودرویی M۲و M۳وN۲و N۳فعالیت می‌‌‌کنیم که شامل کامیون‌‌‌ها، کامیونت‌‌‌ها، کشنده‌‌‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل ون، مینی‌بوس و اتوبوس‌‌‌های مفصل‌دار و اتوبوس‌‌‌های دو و سه تکه می‌شود. برنامه مجموعه این است که در سال‌های آینده این تست و آزمون‌‌‌ها را توسعه داده و برای تمام گروه‌های خودرویی از جمله خودروهای سواری آن را انجام دهیم.  ولی، در ادامه گفت: شرکت کیفیت آیسان، تست‌‌‌های اشتعال خودرو را به صورت انحصاری انجام می‌دهد که سایر شرکت‌ها قادر به ارائه آن نیستند. سایر آزمون‌‌‌ها شامل آزمون استحکام سازه اتوبوس و مینی‌بوس، آزمون استاندارد R۱۰۷ که مربوط به الزامات عمومی وسایل نقلیه مسافربری می‌شود. همچنین کلیه آزمون‌های صندلی، آزمون مخزن سوخت CNG تایپ ۴، پلاک شناسایی، قلاب بکسل بند، موقعیت پلاک عقب، نصب چراغ‌ها، نصب تایر، نصب کپسول آتش‌نشانی و قدرت مانور خودرو نیز ارائه می‌‌‌شوند.

انجام آزمون‌ها مطابق با استانداردهای روز دنیا

از آنجا که این شرکت از ابتدای فعالیت خود با شرکت‌های اروپایی صاحب‌نظر و صاحب سبک در زمینه تست خودرو در ارتباط بوده، کاملا روش فعالیت خود را منطبق بر نظام‌‌‌های بین‌المللی چیدمان کرده و دقیقا همان روش‌هایی که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود را در فرآیند خود اجرا می‌کند.

مدیرعامل شرکت کیفیت آیسان پارسیان با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تست‌ها از نظر روش کار، تجهیزات و دانش، صاحب روز اروپا بوده و نقص فنی، دانشی و تجهیزاتی وجود نداشته و کاملا طبق  روش و اصول و استاندارد‌های اروپایی آزمون‌‌‌ها انجام می‌شوند و کیفیت نتایج با روش‌های اروپایی انطباق دارد.  وی درباره آزمون‌‌‌هایی که قابلیت انجام آن در کشور وجود ندارد، گفت: برخی آزمون‌ها مانند تصادف خودروی سواری و تست‌‌‌های باتری پک خودروهای برقی در حال حاضر در کشور انجام نمی‌‌‌شوند. زیرا این تست‌‌‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بالا برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دارند که برای شرکت‌های ایرانی مقرون به صرفه نیست.  ولی، در ادامه گفت: درست است که انجام تست به نوعی ارائه خدمات دانشی و فنی به صنعت خودرو محسوب می‌شود اما به هر حال انجام این تست‌‌‌ها باید برای بنگاه‌‌‌های اقتصادی نیز سود‌آوری لازم را داشته باشد. زیرا سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز دارد که مقرون به صرفه نبوده و ترجیح این است که از خدمات خارج از کشور در این زمینه استفاده شود.  وی افزود: این تست‌ها و آزمون‌‌‌ها در تمامی کشورهای اروپایی نیز انجام نمی‌‌‌شوند. حتی بعضی از کشورهایی که خودرو‌سازی قوی دارند نیز قابلیت انجام این تست‌‌‌ها را نداشته و انجام آن را به کشورهای دیگر می‌‌‌فرستند.

ولی، با بیان اینکه تست‌های ارائه شده، قابلیت صدور گواهینامه بین‌المللی دارد، گفت: به علت اینکه سابقه همکاری با تکنیکال سنترها و شرکت‌های صدور گواهینامه‌‌‌های ایمارک اروپا مانند شرکت‌های آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی و ترکیه‌ای را داریم در نتیجه منطبق با روش‌های آنها پیش می‌‌‌رویم. این قابلیت وجود دارد که تست آزمون‌‌‌ها در ایران با نظارت شرکت تکنیکال سنتر اروپایی که طرف قرارداد ما بوده در داخل کشور انجام و برای آنها ایمارک‌‌‌های اروپایی را اخذ کنیم، بدون اینکه نیاز باشد آن خودرو به خارج از کشور فرستاده شود.  وی افزود: تیم مهندسی داخل ایران آمده و تست آزمون را همین جا انجام می‌دهد و گواهینامه ایمارک اروپایی صادر می‌شود. گواهینامه ایمارک اروپایی مدرک بین‌المللی و بسیار معتبری بوده و اثبات می‌کند که خودرو استاندارد لازم اروپایی را داراست. این موضوع برای شرکت‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت دارند، کمک شایانی است.  مدیرعامل شرکت کیفیت آیسان پارسیان درباره لزوم شکل‌گیری این مجموعه گفت: قبل از تشکیل این مجموعه، شرکت‌های آزمایشگاهی دیگری وجود داشتند اما آنها نمی‌توانستند توقع خودروسازان را به‌ویژه در بخش کیفیت انجام آزمون‌ها برآورده کنند. این خلأ بود که آزمایشگاه دیگری با تفکر جدید و خدمات بهتر بتواند روی این قضیه ورود پیدا کرده و بتواند رضایت مشتری را جلب کند. و بر این اساس شرکت کیفیت آیسان پارسیان بنیان‌گذاری شد. و تاکنون توانسته خدمات خوبی را به خودروسازان از جمله شرکت‌های عقاب افشان، ایران‌خودرو دیزل، اسنا، بهمن دیزل، پارسیان موتور، شتاب، زرین‌خودرو، خودروسازی یزد و آکیادویج ارائه کند.