‌محمدرضا مدرس‌خیابانی‌ در مراسم روز جهانی دریانوردی گفت: حضور کشتیرانی ایران در اقصی‌‌نقاط دنیا نشان از اقتدار ایران دارد و امروز با افتخار می‌‌گوییم ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همه دنیا تردد می‌کند. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رویکرد ما استفاده از توانمندی‌‌های ساخت داخل برای تامین ناوگان دریایی کشتیرانی است، گفت: با ساخت و تحویل چهار فروند شناور تا دو سال آینده ظرفیت کشتیرانی خزر در شمال ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. مدرس‌خیابانی بیان کرد: برای تامین ناوگان اگر معطل خرید خارجی باشیم، فرصت را از دست می‌‌دهیم؛ در این راستا با همکاری سازندگان داخلی، برای کشتیرانی جنوب برنامه ساخت چهار فروند شناور اقیانوس‌‌پیما برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بیان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش کانتینری چهاردهمین خط بزرگ دنیا و در خاورمیانه نیز بزرگ‌ترین خط کشتیرانی است و در حمل فله، محموله کانتینری و بانکرینگ نیز فعالیت داریم.

وی گفت: سال گذشته رکوردهای تاریخی را ثبت کردیم و توانستیم ۲۷ میلیون تن کالا را جابه‌‌جا کنیم که رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال قبل داشت.

مدرس‌خیابانی اظهار کرد: تا دو سال پیش حدود ۶۷۹ دریانورد فعال روی کشتی‌‌های ایران، خارجی بودند اما امروز همه دریانوردان روی کشتی‌‌های ما ایرانی هستند و افتخار ناوبری و راهبری کشتی‌‌های ما را دارند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی افزود: ۸۰۰ جوان علاقه‌مند به دریانوردی را در سال‌های اخیر جذب کردیم و توانستیم حضور کارکنان خارجی را روی کشتی‌‌های ایران حذف کنیم.

به گفته وی، با کاهش بسزای کرونا امکانی فراهم شده تا خانواده دریانوردان روی کشتی مستقر شوند و اکنون شرایط پذیرش خانواده‌های دریابانان وجود دارد.

مدرس‌خیابانی اضافه کرد: به دلیل محدودیت تامین شناور از خارج، با مشکلات زیادی مواجهیم، اما رویکرد ما استفاده از توانمندی‌‌های ساخت داخل برای تامین شناور است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اظهار کرد: برای کشتیرانی در دریای خزر قرارداد چهار فروند شناور با سازندگان داخلی منعقد و امضا شده است، همچنین تا دو سال آینده ۱۶ درصد به ظرفیت کشتیرانی خزر اضافه خواهد شد.