نرخ گذاری حمل و نقل جاده‌ای به صورت فصلی صورت گیرد

محسن کیان‌پور، مدیرعامل شرکت ایمن ترابر با اعلام این مطلب در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: از مسوولان انتظار داریم برای توسعه صنعت حمل و نقل، ‌مشوق‌های تشویقی برای توسعه ناوگان ارائه داده و افزایش نرخ حمل در شرایط خاص تورمی کشور و در شرایط کنونی هر سه ماه یک‌بار در برنامه داشته باشند.

وی افزود: برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای باید نوسازی ناوگان، تجهیز ناوگان، حمایت از تولیدکنندگان تریلر، کشنده و تولیدکنندگان تجهیزات وابسته و در کنار آن کمک به واردات ناوگان سنگین برای نوسازی و به‌روز‌رسانی وضعیت ناوگان فرسوده صورت گیرد.

کیان‌پور با تاکید بر نقش سرعت، دقت و امنیت در حوزه حمل و نقل گفت: حمل‌و‌‌نقل عبارت از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، اهمیت سیاسی و زیست محیطی است. حمل و نقل با جابه‌جایی در پهنه مکانی و فضای جغرافیایی سروکار دارد و هدف آن ارتباط مکان‌ها و نواحی به یکدیگر است، از این رو حمل و نقل باید  با دقت و سرعت همراه باشد. امنیت در هر حوزه و زمینه‌ای نقش اساسی دارد، ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هم مستثنی از این امر نیست، چرا که در جابه‌جایی کالا در مسیر‌های دور و نزدیک امنیت حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت گفت: در راستای سیاست‌های کلی نظام مبنی بر واگذاری شرکت‌های تحت تملک دولت به بخش‌خصوصی، شرکت ایمن ترابر در اسفند ١۳٩٩ به عنوان شرکت توانمند حمل و نقل جاده‌ای داخلی کالا (که ٨٥ درصد از سهام آن تحت مالکیت بانک ملی ایران قرار داشت) برای فروش به مزایده گذاشته شد. در نیمه دوم فروردین ١٤٠٠ شرکت سدادفام نیشکر برنده این مزایده شد. با اضافه شدن به شرکت‌های زیر‌مجموعه هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی ظرفیت مناسبی برای شبکه حمل و نقل در استان خوزستان ایجاد شده است.

کیان‌پور در ادامه گفت: شرکت ایمن ترابر در سال ١٣٨٨ فعالیت خود را در زمینه حمل‌و‌نقل جاده‌ای کالا با بهره‌گیری از ناوگان و نیروی متخصص و مجرب با هدف جلب رضایت صاحب کالا آغاز کرده است. این شرکت اکنون دارای ٤٤ دستگاه‌ کشنده اسکانیا، ۱۰ دستگاه تانکر ویژه حمل مایعات، ١٠ دستگاه تریلی کمپرسی، ٢٤ دستگاه تریلی کفی و بغلدار، ٢٧ دستگاه کامیونت، و سه دستگاه بنز کمپرسی است. همچنین بالغ بر ٢٠٠ دستگاه کامیون و کشنده تحت پوشش به عنوان شرکت توانمند حمل کالا با سرعت عمل بالا در بارگیری و به مقصد رساندن کالا نقش دارند.

مدیرعامل شرکت ایمن ترابر درباره تعداد نیروی انسانی فعال در این شرکت گفت: ١٧٠ نیرو به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند و هوشمند‌سازی ناوگان حمل و نقل و نیروی انسانی این شرکت با استفاده از مانیتورینگ و ردیابی، زمان‌بندی و فاصله‌سنجی، ارائه کارکرد و شاخص‌های عملکردی و تحلیل رانندگان، افزایش دقت در عملکرد و سر وقت رسیدن محموله را به همراه دارد.

وی درباره چالش‌ها و موانع توسعه صنعت حمل و نقل جاده‌ای کالا در ایران گفت: از چالش‌های حمل و نقل سنتی در صنعت حمل و نقل، می‌توان به سیاست‌های نرخ‌گذاری و عدم به‌روز‌رسانی نرخ‌ها به صورت سالانه اشاره کرد. همچنین هزینه تعمیرات و نگهداری ناوگان با توجه به شرایط کشور از منظر سیاسی، بسیار بالا است.

کیان‌پور افزود: حمل و نقل جاده‌ای کشور ما به صورت چشم‌گیری در اختیار بخش‌خصوصی بوده که معضلاتی به همراه دارد، در بحران‌های اخیر کشور شاهد ضعف در حمل کالاهای استراتژیک بودیم در حالی که در کشور‌های توسعه‌یافته ناوگان حمل و نقل تحت اختیار مجموعه دولتی است.

وی درباره راهکارهای توسعه فناوری در صنعت حمل و نقل گفت: منبع کلیدی برای کسب و کار، نه سرمایه و تجهیزات، بلکه دانش اطلاعات و ایده‌هاست. ازسوی دیگر پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات جامعه حمل‌و‌نقل را به عنوان شریان‌های اصلی اقتصادی به شکل نوینی متحول ساخته است. این شرکت توانسته با به‌روزرسانی ناوگان خود و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین مکان‌یابی و ردیابی و زمان‌بندی پویا در مسیریابی از جمله کنترل و پشتیبانی ٢٤ ساعته رانندگان توسط تیم اتاق مانیتورینگ شرکت و بررسی لحظه‌ای، مدیریت متمرکزی در ناوگان حمل و نقل این شرکت ایجاد کند. همچنین اقداماتی شامل صدور بارنامه الکترونیکی (برنامه‌های آتی شرکت)، صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش درآمد، کاهش هزینه حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت، ایجاد اشتغال بالغ بر ١٧٠ نفر به صورت مستقیم و فاصله‌سنجی را در برنامه داریم.

کیان‌پور درباره راهکارهای ارتقای جایگاه ترانزیت در منطقه گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران در قلب تقاطع ارتباطی خاورمیانه، آسیا و اروپا در حوزه تجارت منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای به کشوری قدرتمند تبدیل  شده و رتبه ممتازی دارد. ایران با دارا بودن مرزهای مشترک دریایی و زمینی از جایگاه ویژه‌ای در ترانزیت جهانی برخوردار است.

با تقویت شاهراه جاده ابریشم، تقویت کریدور دریای عمان به خزر، راه‌اندازی آژانس‌های رتبه‌بندی و تشویق سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از تکنولوژی روز، توسعه روش‌های صنعت حمل و نقل و تاسیس موسسات تامین مالی خارجی می‌توان به این جایگاه رسید.