درحال‌حاضر چه تعداد پروژه در دست افتتاح دارید؟

در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ۶ ماه دوم سال ۹۸، بخش عمده فعالیت‌های ما برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ خواهد بود. در خط ۷ تا پایان سال به‌طور متوسط افتتاح یک ایستگاه در ماه را در دستور کار داریم. اتفاقی که پیگیر هستیم در خط ۶ بیفتد این است که در بخش میانی خط (حدفاصل ایستگاه‌های تربیت مدرس تا شهید ستاری) ۶ ایستگاه را تا پایان سال تکمیل کنیم؛ اما افتتاح آن به اوایل سال آینده موکول خواهد شد. همچنین ۱۰ کیلومتر جنوبی این خط (حدفاصل دولت‌آباد تا میدان امام‌حسین) را در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رساندیم. در کنار این اتفاق درحال برنامه‌ریزی برای تکمیل و بهره‌برداری از سه ایستگاه در ۹ کیلومتر جنوبی (حدفاصل میدان شهدا تا دولت‌آباد) هستیم که این سه ایستگاه تا خرداد سال ۹۹ به طول خواهد انجامید.در خط سه نیز که سال‌های پیش‌به بهره‌برداری رسیده، ایستگاه اقدسیه هنوز راه‌اندازی نشده است. امیدواریم در صورت تامین منابع لازم این تنها ایستگاه باقی‌مانده خط سه هم به افتتاح برسد.البته پست‌های برق تکمیل نشده‌ای را هم در خطوط سه و چهار داریم که تا دو الی سه ماه آینده وارد مدار خواهند شد.

در مورد ایستگاه‌های عبوری چه مشکلی باعث جلوگیری از بهره‌برداری از آنها شده است؟

مشکلات این ایستگاه‌ها در خطوط ۶ و ۷ مقداری متفاوت است. در خط ۶ عمده کارهای ساختمانی در بیشتر ایستگاه‌ها به پایان رسیده یا بخش عمده‌ای از آن انجام شده است. در خط ۶ مشکل عمده‌ای که باعث شده ایستگاه‌ها به بهره‌برداری نرسند، کمبود تجهیزات است. تامین تجهیزات با رویکرد استفاده از محصولات داخلی با جدیت درحال پیگیری است.در خط ۷ نیز کارهای ساختمانی مقداری از خط ۶ هم عقب‌تر است. علاوه بر آن تجهیزاتی مانند سیستم مخابرات، سیگنالینگ، تهویه، اطفای حریق و سیستم‌های برقی هم باید تامین و نصب شوند.

در مترو ۲ جور حفاری داریم؛ حفاری تونل اصلی با دستگاه حفار تمام مقطع (TBM) انجام می‌شود. حفر تونل اصلی در دوران مدیریت قبلی انجام و پوشش بتنی آن در خط ۶ مترو در ۳۲ کیلومتر اولیه نهایی شده بود. ولی در توسعه جنوبی خط ۶ که لااقل شش کیلومتر خواهد بود (حدفاصل دولت‌آباد تا ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم) در دوره مدیریت فعلی حدود یک هزار و ۹۰۰ متر حفاری شده که بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارد. نوع دیگر حفاری در محل ایستگاه‌ها است. در ایستگاه به علت اینکه فضاهای زیادی برای نصب تجهیزات نیاز داریم، این نوع حفاری نیز برای بهره‌برداری مترو مورد نیاز است. در خط هفت تعداد ۱۰ ایستگاه از ۲۲ ایستگاه را به بهره‌برداری رسانده‌ایم و در ۱۲ ایستگاه دیگر بحث حفاری داریم. با توجه به اینکه این نوع حفاری دستی انجام می‌شود، بسیار سخت‌تر و با دقت بیشتر اجام می‌شود.

کمی درباره طرح جامع حمل‌ونقل ریلی بفرمایید.

در آخرین بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی که در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ انجام شد، خطوط ۸،۹، ۱۰ و۱۱ پیش‌بینی شده و فرآیند تایید و تصویب آن شرایط خاصی دارد. ابتدا باید در شورای ترافیک استان بررسی و بازنگری طرح جامع در شورای ترافیک استان مصوب شد. شورای‌عالی ترافیک کشور هم باید آن را تایید کند و امیدواریم تا یکی، دو ماه آینده تصویب شود. با تصویب آن، موضوع نقشه راه ما تا سال ۱۴۲۰ مشخص خواهد شد که شامل ۴ خط جدید، ۲ خط اکسپرس، ۵ خط قطار سبک شهری (LRT) خواهد بود. اگر درحال‌حاضر حدود ۲۳۰ کیلومتر شبکه خطوط درحال بهره‌برداری داشته باشیم، تقریبا معادل همین میزان باید در سال‌های آتی ساخته و اضافه شود.

وضعیت اتصال ایستگاه‌های حومه شهر تهران چگونه است؟

درباره اتصال شهرهای حومه‌ای به خطوط مترو شهرهای حومه‌ای طبق قانون تامین منابع اتصال آن به عهده دولت است و ما از منابع درآمدی شهرداری تهران نمی‌توانیم برای آنها هزینه کنیم. در سال‌های گذشته شرکت عمران شهرهای جدید متولی این کار بوده‌اند. همچنین قانونی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده که شرکتی زیرمجموعه شرکت راه‌آهن به نام شرکت قطارهای حومه‌ای تاسیس شود. این شرکت روند تاسیس و انتخاب مدیرعامل و هیات‌مدیره آن بسیار به کندی پیش می‌رود. این شرکت در صورت تاسیس باید ردیف بودجه هم برایش در قانون متروهای سالانه پیش‌بینی شود و متروهای حومه‌ای به این شرکت سپرده شود و به‌صورت تخصصی متولی این کار باشد.