مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی به شکل‌گیری معاونت حمل‌و‌نقل در وزارت راه‌و‌شهرسازی با هدف ایجاد یکپارچگی در همه فعالیت‌های این بخش اشاره و خاطرنشان کرد: شکل‌گیری این معاونت سبب تسریع در بسیاری از فعالیت‌ها خواهد شد. وی به تصویب راهبرد حمل‌و‌نقل اشاره کرد و از تدوین استراتژی حمل‌و‌نقل بخش لجستیک خبر داد. صفری‌مقدم گفت: اکنون در بخش لجستیک بهره‌وری به‌دلیل اختصاص یارانه‌های غیرمنطقی بسیار پایین است؛ درحالی‌که هزینه‌ها بالاست و همین امر سبب شده صادرات کالاهای غیرنفتی گران انجام شود. مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌‌های حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی افزود: اکنون سهم هزینه حمل‌و‌نقل در قیمت تمام‌شده در ایران ۱۲ درصد است؛ درحالی‌که این شاخص در جهان ۶ درصد برآورد می‌شود. وی ادامه داد: نسبت هزینه‌های لجستیک به تولید ناخالص داخلی در کشورمان بیش از ۲۰ درصد است؛ درحالی‌که این رقم در اقتصادهای نوظهور ۱۳درصد و در کشورهای توسعه یافته هشت درصد است.

صفری‌مقدم با بیان اینکه مشکلات حمل‌و‌نقل لجستیک بیش از آنکه زیرساختی باشد، ناشی از ضعف مدیریتی است، گفت: گرچه توسعه زیرساخت‌ها مهم است اما باید مشکلات مدیریتی را جدی‌تر رسیدگی کرد. مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت لجستیک در کشورمان را پایین بودن سهم ریل برشمرد و افزود: سهم ریل در لجستیک در ایران در حالی ۱۱درصد است که این میزان در ایالات متحده آمریکا ۳۸ درصد و در روسیه ۸۸ درصد است. به گفته وی، حمل جاده‌ای بار در مسافت‌های طولانی و بالا بودن میزان «یک سر خالی» در جابه‌جایی‌ها، از دیگر مشکلات این صنعت است. صفری‌مقدم گفت: وزارت راه‌و‌شهرسازی در پی تشکیل قطب‌های لجستیکی در کشور است که می‌تواند ۳۱درصد هزینه سوخت، ۱۲درصد تصادفات جاده‌ای و ۱۵درصد آلودگی محیط‌زیست را کاهش داده و ۲۳ درصد سهم ریلی را افزایش دهد.

علی‌اکبر غنجی، عضو هیات‌مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در این همایش به مزیت‌های حمل‌و‌نقل دریایی اشاره کرد و در عین حال از کم‌توجهی برخی نسبت به حمل‌و‌نقل دریایی گلایه کرد. غنجی هزینه کم، ظرفیت بالای حمل کالا و انطباق با محیط‌زیست را از مزیت‌های حمل‌و‌نقل دریایی برشمرد و افزود: اکنون نوسان نرخ ارز و نبود سوخت‌رسانی به کشتی‌ها سبب افزایش هزینه حمل‌و‌نقل دریایی شده است.  دومین همایش لجستیک و حمل‌و‌نقل صادراتی با هدف تبیین جایگاه حمل‌ونقل در چرخه تجارت خارجی کشور، بازیگران و ذی‌نفعان حوزه لجستیک و حمل‌و‌نقل صادراتی، نقش سرمایه‌گذاری خارجی و جایگاه حمل‌و‌نقل چندوجهی در توسعه حمل‌و‌نقل صادراتی و یافتن راهکارهای کاهش هزینه‌های لجستیک تجاری در سالن خلیج‌فارس مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.