به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی، هدف از برگزاری این همایش را معرفی GIS به عنوان یک سامانه مرکزی در نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری در حوزه وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد. وی با اشاره به آغاز به‌کار این سامانه افزود: این طرح در داخل فرآیندهای اجرایی وزارتخانه قابل پیاده‌سازی بوده و در برخی از موارد هم به صورت پایلوت در حال اجرا است. به هر صورت وزارت راه و شهرسازی ترکیبی از وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری است که این ادغام بعضا مورد سوال قرار گرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص طرح GIS در این همایش تخصصی با تاکید بر اینکه این طرح در فرآیند برنامه‌ریزی‌های کلان و سرمایه‌گذاری وزارتخانه است، گفت: تصمیمات گرفته شده در حوزه نقش GIS در وزارت راه و شهرسازی براساس کارهای عمل شده در وزارتخانه است. نکته نخست در بحث نقش GIS در فرآیند برنامه‌ریزی‌های کلان و سرمایه‌گذاری وزارتخانه است.

وی افزود: نقشه سطح سرویس حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه شده روی این موضوع تاکید دارد که برای کنترل بحران در چه جاهایی سرمایه‌گذاری کرده و در کدام موارد احتیاج به مطالعه یا در کدام یک از برنامه‌ها احتیاج به اقدام ضروری در رفع نقاط حادثه‌خیز داریم. معاون وزیر در امور منابع و برنامه‌ریزی در این زمینه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور طبق این سیستم یکپارچه از ظرفیت خود بهره نمی‌برند، گفت: بررسی فرودگاه‌های کشور در این سیستم در نمایش ظرفیت و اعزام‌پذیری، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد فرودگاه‌های ما از ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند. وی افزود: بالای ۸۰ درصد ظرفیت خالی است و به‌رغم اینکه اولین طرح جامع حمل‌ونقل بعداز انقلاب بر پایه حمل‌ونقل هوایی بود و براساس آن فرودگاه‌های زیادی توسعه پیدا کرد اما از ظرفیت بهره نبردیم. در همین خصوص هواپیمای ATR را برای پروازهای کوتاه برد و فعال کردن فرودگاه‌های کوچک وارد ناوگان کردیم اما در کل اقتصاد کار باید مدیریت شود.

امینی ادامه داد: در سمت دیگر جاده و ریل را در کنار فرودگاه‌ها داریم و باید از ظرفیت آنها بهره برد و در بررسی این موارد هم می‌بینیم که در سامانه GIS یا سینام نسبت عرضه به تقاضا کمتر است. در اینجا و در همین خصوص بحث حمل‌ونقل یکپارچه وجود دارد که باید در مورد آن و در مورد جابه‌جایی مسافر فکری کرد. به همین خاطر این سامانه می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار تصمیم‌سازان قرار دهد. وی افزود: در بحث افزایش ایمنی حمل‌ونقل با همکاری سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای و با مدیریت کمیسیون ایمنی راه‌ها سامانه اطلاعات ثبت حوادث و سوانح حمل‌ونقل کشور ایجاد شد. این سامانه توانست به ما یک کد یونیک برای شناسایی حوادث ارائه دهد. در کنار این همزمان سامانه شناسایی نقاط پرحادثه در سیستم GIS در سازمان راهداری وجود دارد که ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز در این سامانه شناسایی شد. نقاطی که با شناسایی آنها در سامانه‌های وزارتخانه و با اطلاعاتی که سیستم GIS داد برای رفع آنها اقدام شد. با این مدیریت صورت گرفته انتظار کاهش تلفات و افزایش ایمنی را با سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم.