قطار حمل‌ونقل ریلی در بزرگ‌ترین بندر ایران شتاب می‌گیرد

در این نشست، «خسرو سرایی» مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی، «سیدمرتضی علی احمدی» مدیرکل بازرگانی و بازاریابی شرکت راه‌آهن، «الله‌مراد عفیفی‌پور» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، «علیرضا دشتانی» ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهیدرجایی، «محمدرضا پورفخری» مدیرکل راه‌آهن استان و جمعی دیگر از معاونان و کارشناسان این سه دستگاه حضور داشتند. مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی هدف از برگزاری این نشست را پیگیری مصوبات جلسات سال گذشته در زمینه موضوعات عملیاتی مشترک بین سه دستگاه عنوان کرد و گفت: همچنین چالش‌های لجستیکی مربوط به ریل- بندر و راهکارهای اجرایی رفع آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خسرو سرایی ابراز امیدواری کرد، با همدلی به وجود آمده بین مدیران بخش‌های مختلف بندر، گمرک و راه‌آهن، در جهت پیشبرد اهداف ملی توسعه حمل‌ونقل و اهداف برنامه ششم، هم‌افزایی مناسبی صورت گرفته و گام‌های بزرگی برداشته شود.

به گفته سرایی، در این کارگروه ۱۰ تصمیم اجرایی و مهم اتخاذ شد که از جمله آنها مقرر شد اداره کل بنادر استان هرمزگان ساخت و تحویل ساختمان درب خروج ریلی گمرک در بندر شهید رجایی را تا پایان آذرماه ۹۷ انجام دهد و همزمان گمرک نیز در این ساختمان به‌صورت شبانه‌روزی مستقر شود. وی اضافه کرد: همچنین در راستای اجرای مانیفست ریلی، در مرحله اول اسناد فیزیکی اطلاعات بارنامه ریلی از ابتدای خردادماه سال جاری، حداکثر ۴۸ساعت قبل از ورود قطار از راه‌آهن به اداره کل بنادر ارائه شود. مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: از دیگر تصمیمات مهم این کارگروه، ارائه اطلاعات ریلی مورد نیاز گمرک نظیر مشخصات واگن، شماره قطار، وزن بار مطابق اظهارنامه و... در سامانه توزین گمرک از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی بود. همچنین مدیرکل گمرک شهید رجایی نیز نسبت به اخذ مصوبه تجمیع تشریفات گمرکی کالای ریلی تا پایان تیرماه سال جاری قول مساعد داد.

وی افزود: قرار شد حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه، شرکت راه‌آهن اطلاعات پایه هر واگن را به صورت استاندارد و ثابت تهیه کند و در اختیار گمرک قرار دهد. «الله مراد عفیفی‌پور» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز در جمع‌بندی این نشست طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به ضرورت افزایش سهم شبکه ریلی در حمل‌ونقل کالاها و کانتینرهایی که به بندر شهید رجایی وارد یا از آن خارج می‌شود، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی بین سه مجموعه گمرک، بندر و راه‌آهن صورت گرفت و سرانجام به تدوین یک برنامه اجرایی برای هر کدام از این دستگاه‌ها منجر شد. وی افزود: با عملیاتی شدن تعهدات هر سه دستگاه طی نیمه نخست سال جاری، انتظار می‌رود سهم شبکه ریلی از حمل‌ونقل کالا شتاب بگیرد و صاحبان کالا و سایر ذی‌نفعان بتوانند از منافع آن بهره‌مند شوند.