امضای قرارداد ساخت راه‌‌آهن شیراز- بوشهر با مشارکت طرف چینی

 تشکر آخوندی از مجلس

 وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب قانون تامین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی از محل صندوق توسعه ملی تشکر کرد و گفت: با این قانون پروژه ریلی شیراز-بوشهر با سرعت بیشتری توسعه می‌یابد. عباس آخوندی اظهار کرد: در راستای سیاست توسعه شبکه ریلی کشور به بنادر یک خط ریلی اصفهان-شیراز وجود دارد اما استان فارس علاقه‌مند به اتصال این استان به بنادر جنوبی کشور بود. وی افزود: یکی از پروژه‌های بسیار مهم و درحال اجرا، از شیراز به گل گهر و انشعاب آن به بندرعباس، کرمان و اتصال به چابهار است که دو بندر بزرگ کشور محسوب می‌شوند. همچنین پروژه دیگر اتصال شیراز به بوشهر است که در ابتدای دولت یازدهم پروژه بسیار بزرگی تحت عنوان بندر نگین با توجه به اینکه بندر بوشهر در فضاهای شهری محصور شده است، از سمت دیگر بندر، عملیات احداث بندر جدیدی در قطعی زمینی تحت عنوان «بندر نگین» با هدف اتصال به شبکه ریلی در حال توسعه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این اتفاق موجب اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور می‌شود» گفت: این اقدام علاوه بر تقویت حوزه مسافری می‌تواند در جهت توسعه ظرفیت باری در شبکه ریلی کشور، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش تلفات جاده‌ای، افزایش ایمنی و بهبود محیط‌زیست در این پروژه محفوظ است. آخوندی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه توسط یک شرکت خصوصی ایرانی و با همراهی یک شرکت چینی انجام می‌شود، گفت: اما نکته بسیار مهم، تشکر از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابت تصویب قانون تامین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی در شرایط مالی کنونی کشور است. وی افزود: خوشبختانه در بودجه ۹۷ مشخص‌شده که ۱۵ درصد مذکور از صندوق توسعه ملی تامین شود که نکته بسیار کلیدی و مهم است زیرا با این اتفاق،‌پروژه شیراز- بوشهر می‌تواند با سرعت پیشرفت می‌کند و وعده دولت محقق می‌شود و ما می‌توانیم بار دیگر به ملت عزیز ایران، شهروندان استان‌های فارس و بوشهر خدمت کنیم.

 توافق بر سر فهرست بهای ایرانی برای اولین بار در یک قرارداد خارجی

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برآورد انجام‌شده درخصوص جابه‌جایی بار و مسافر با ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: برآورد انجام‌شده درخصوص جابه‌جایی بار و مسافر طی ۲۰ سال آینده حاکی از جابه‌جایی سالانه یک میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار است. خیرالله خادمی در مراسم امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر که ظهر دیروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: پس از قرار گرفتن توسعه شبکه ریلی در اولویت دولت یازدهم و دوازدهم، مسیرهای تامین مالی و روند مطالعات پروژه‌ها در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شد. وی افزود: ۳۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی درحال مطالعه و اجرا قرار گرفت که بخشی از آنها در مراحل اولیه و بخشی دیگر به بهره‌برداری رسیده‌اند. ازجمله این پروژه‌ها اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور است که تا انتهای سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول ۲۲۷۰ کیلومتری پروژه‌های ریلی شرکت ساخت و توسعه بیان کرد: باید تامین اعتبار موردنیاز تکمیل پروژه‌های فعلی و جدید از منابع خارجی مورد پیگیری قرار می‌گرفت، مطالعات فاز یک و دو و برآوردهای ریالی انجام می‌شد. سپس باید با فاینانسورهای خارجی به توافق می‌رسیدیم که مبلغ برآورد شده برای احداث ۷ پروژه بالغ‌بر ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سه میلیارد دلار است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بابیان اینکه «پروژه راه‌آهن شیراز-بوشهر یکی از ۷ پروژه اولویت‌دار ریلی کشور محسوب می‌شود» گفت: مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب که تا شیراز احداث‌شده بود برای تکمیل و اتصال به بندر باید به بوشهر متصل می‌شد که در این راستا مطالعات فاز ۱ و ۲ پروژه تا بوشهر به اتمام رسیده است و طی یک سال گذشته با کار کارشناسی فشرده در شرکت ساخت و توسعه و همکاری فاینانسور چینی و شرکت ایرانی، مبنای کار براساس فهرست‌بهای ایران منظور شد.

خادمی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در گذشته توافق بر سر مبنای کار با فاینانسور‌ها بود که قرار گرفتن مبنای کار بر اساس فهرست‌بهای ایرانی مورد توافق طرفین قرار گرفت که کار بسیار بزرگی انجام‌شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزش قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: مبلغ این قرارداد ۲۳۶۰ میلیارد تومان، ‌معادل ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا یا ۵ میلیارد یوآن چین است. وی یادآور شد: برآورد انجام‌شده درخصوص جابه‌جایی بار و مسافر طی ۲۰ سال آینده حاکی از جابه‌جایی سالانه یک میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار است.

حمل و نقل ریلی