آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی تهران- مشهد در فصل بهار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن به بخش خبر رادیو گفت: قرارداد برقی کردن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در شرایط مطلوبی قرار دارد و با توجه به انعقاد قرارداد پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گشایش ال‌سی (اعتبار اسنادی) آن پیش‌بینی می‌شود در فصل بهار عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.  وی افزود: پیمانکار پروژه برقی کردن راه‌‌آهن تهران-مشهد، کنسرسیومی متشکل از مپنا، چند شرکت ایرانی و طرف چینی است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون نیز گفت: با توجه به انعقاد قرارداد این پروژه بین ایران و روسیه و همچنین امضای قرارداد مالی ‌‌آن میان وزارتخانه‌های اقتصاد دو کشور، امیدواریم ال‌سی این قرارداد نیز در سال جاری گشایش یابد و عملیات اجرایی این پروژه هم در سال جاری آغاز شود. به گفته محمدزاده مطالعات پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون از سوی مشاور این پروژه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به طرح ارتباط ایستگاه راه‌‌آهن تهران با خطوط مترو بیان کرد: در سال جاری پروژه اجرای دالان تردد مسافران از زیر زمین با هدف ارتباط بین سکوهای ایستگاه راه‌‌آهن تهران و خط ۳ مترو برقرار و این پروژه افتتاح خواهد شد و مسافران دیگر برای دسترسی به ایستگاه‌ نیازی به ورود روی سطح و عبور از خیابان ندارند. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین با اجرای پروژه اتصال راه‌آهن به خط یک مترو، مسافران قطار تهران-مشهد و تهران-گرمسار در زمان توقف در ایستگاه مترو جوانمرد قصاب مستقیم از سکو وارد ایستگاه مترو می‌شوند.

وی با بیان اینکه «ایستگاه ری به دو بخش باری و مسافری تقسیم شده است» گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ایستگاه مسافری آن به جوار ایستگاه فعلی مترو ری منتقل و در مجموع این اقدامات باعث ایجاد قابلیت دسترسی مسافران بین خطوط ۱، ۶ و ۳ مترو می‌شود. محمدزاده خاطرنشان کرد: در خطوط حومه‌ای نیز حرکت قطار‌ها از گرمسار تا قزوین به‌صورت پاندولی خواهد بود و سبب ایجاد دسترسی ریلی از شرق به غرب استان تهران می‌شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پایان ابراز امیدواری کرد که بخشی از این پروژه‌ها تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.