ایران در کانون توجه صنعت ریلی جهان عكس: نشریه فوربس

این نشریه در گزارش اخیر خود ضمن بررسی روند سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در صنعت ریلی ایران از رویاهای ایرانی برای این صنعت می‌گوید و آورده است: «با رفع اغلب تحریم‌ها، ایران در حال استفاده از تمام پتانسیل‌هایش برای تبدیل شدن به هاب حمل‌ونقل در قلب اوراسیا است و می‌خواهد کشور را به جایگاه سنتی آن به‌عنوان یک حلقه ارتباطی بین شرق و غرب برگرداند.» فوربس ادامه می‌دهد: «با این حال، رویاهای حمل‌ونقل در ایران با مشکلات عمده‌ای در واقعیت فعلی روبه‌رو است: دهه‌ها تحریم موجب فرسودگی و تعمیر نشدن خطوط ریلی این کشور شده‌اند. برای حل این مشکل، ایران یک درصد از میزان فروش نفت و گاز خود را به توسعه ریلی اختصاص داده است و حدود ۲۵ میلیارد دلار برای احیای شبکه ریلی موجود آن و افزودن حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه‌آهن جدید تا سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است که تقاضای سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار واگن جدید را برای این فرآیند مطرح می‌کند.»

چین

فوربس تصریح می‌کند: «چین در طول تحریم‌های سنگین شریک اقتصادی ایران بود و اکنون ایران یک حلقه بنیادین در طرحی که چین قصد دارد به‌عنوان کمربند ایجاد کند و در واقع برنامه‌ای مهم برای پکن است، به‌شمار می‌رود. به‌عنوان بخشی از هدف ارتقای تجارت دو جانبه بین چین و ایران به سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار در طول یک دهه آینده، چین در حال نیرومند کردن بخش ریلی ایران است. در ماه فوریه، نخستین قطار باری از چین به تهران رسید و چند ماه بعد، بانک صادرات- واردات چین یک معامله ۵/  ۱ میلیارد دلاری برای فراهم آوردن وجوه جهت الکتریکی کردن خط‌آهن تهران تا مشهد امضا کرد. علاوه‌بر این قول‌هایی مبنی بر سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری در بسیاری از پروژه‌های دیگر در صنایعی همچون برق، پتروشیمی، فلزات و نفت و گاز نیز وجود دارد. خط‌آهن تهران تا مشهد یکی از بزرگ‌ترین موارد توسعه در بخش ریلی نوظهور ایران است. انتظار می‌رود این خط‌آهن ۹۲۶ کیلومتری به راه ابریشم جدید که ۳۲۰۰ کیلومتر است متصل شود که تمام مسیر از قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان را به ارومکی مرکز استان ژین‌جیانگ چین پوشش می‌دهد. این خط همچنین به شبکه ریلی غرب ایران متصل می‌شود که به ترکیه و اروپا ختم می‌شود.»

آلمان

فوربس ادامه می‌دهد: «کنسرسیومی از شرکت‌های آلمانی تقریبا ۵/  ۳ میلیارد دلار برای پروژه‌های توسعه در ایران تضمین کرده‌اند که شامل یک سیستم سیگنال‌دهی جدید برای راه‌آهن تهران- تبریز، واگن‌های الکتریکی و دیزلی نوین و نیز خطوط ارتباطی پرسرعت می‌شود. در ماه اکتبر سال گذشته، شرکت زیمنس دو معامله را امضا کرد که به موجب آن به سرعت ۵۰ لکوموتیو دیزلی- الکتریکی و ۷۰ لکوموتیو الکتریکی فراهم کند تا خط‌آهن تهران- مشهد احیا شود.»

ایتالیا، فرانسه، ژاپن و روسیه

فوربس به یک کشور سرمایه‌گذار دیگر نیز اشاره کرده و می‌گوید: «در ماه ژوئیه شرکت ریلی دولتی ایتالیایی «فرووی دلو استاتو» یک قرارداد ۳۷/  ۱ میلیارد دلاری با ایران امضا کرد تا خط‌آهن پرسرعتی بین شهرهای قم و اراک بسازد. فرانسه نیز از رقبای اروپایی خود جا نمانده است. شرکت آلستوم فرانسه یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک امضا کرده است تا کارخانه‌ای را با تولید هزار خودرو ریلی بسازد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ شرکت معماری فرانسویAREP متعهد به یک پروژه ۷ میلیون دلاری شد که هدف از آن احیای سه ایستگاه راه‌آهن در ایران بود. ژاپن نیز که هرگز تمایلی نسبت به خارج ماندن از بازی زیرساخت‌های اوراسیا نداشته، قراردادهایی با ایران امضا کرده است تا ۱۰ میلیارد دلار برای تامین مالی موارد مرتبط به راه‌آهن از جمله دو خط‌آهن که شمال و جنوب تهران را به هم متصل می‌کند، فراهم آورد. ترانسمش‌هلدینگ روسیه نیز که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات ریلی روسیه است، اخیرا قراردادی ۵/  ۲ میلیارد دلاری با ایران امضا کرد تا سرمایه‌گذاری مشترکی برای تولید وسایل ریلی برای شبکه ریلی در حال گسترش این کشور داشته باشد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ شرکت «راشن ریلویز» یک قرارداد یک میلیارد دلاری برای الکتریکی کردن و ایجاد دستگاه‌های سیگنال‌دهی در بخشی از خط راه‌آهن گرمسار و گرگان امضا کرده بود.»

نتیجه

فوربس در پایان چنین نتیجه می‌گیرد: «بلندپروازی‌های ریلی تهران به‌طور مستقیم با استراتژی‌های توسعه کشورهای پیرامونی مانند کمربند چین، کریدور حمل‌ونقل شمال- جنوب هند و روسیه، «نورلی زهول» قزاقستان، کریدور رشد آسیا- اقیانوسیه هند و ژاپن و نیز تلاش‌های جمهوری آذربایجان برای ساخت اقتصاد حمل‌ونقل برای متنوع کردن و گریز از وابستگی به نفت و گاز، همگی با ایران نیز همپوشانی داشته و هم‌افزایی خواهد داشت. با ایجاد تحول در بخش ریلی ایران، این کشور اساسا خود را به‌عنوان هاب مرکزی اوراسیا نشان خواهد داد.»