راه‌آهن باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود

محمدزاده با بیان اینکه معاونت بهره‌برداری راه‌آهن قسمت اصلی حوزه تجارت و بازرگانی راه‌آهن را تشکیل می‌دهد و استخوان‌بندی اقتصاد راه‌آهن را به عهده دارد، اظهار کرد: دو وظیفه جدی راه آهن حمل مسافر و بار است، حمل مسافر یک وظیفه جدی، اجتماعی، اقتصادی، ملی و مهم است که حتما بر عهده ما قرار دارد و در موضوع دوم که حمل بار است درآمد و اقتصاد راه‌آهن مطرح است. مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه اقتصاد بخش اول وظایف راه‌آهن یعنی حمل مسافر نیز بر عهده بخش دوم وظایف یعنی حمل بار قرار دارد، گفت: سهمی که ما در ۱۰ سال گذشته از بار در کشور داشتیم، حدود ۳۰، ۳۱، ۳۳ درصد بوده است، اما از سال ۹۲ تا سال ۹۵ توانستیم این سهم را به رشد ۲۵ درصدی بار برسانیم. محمدزاده افزود: سال ۹۲ هم ۳۲ میلیون تن حمل بار داشتیم که پارسال به ۴۰ میلیون تن رسید و برای اولین بار در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن حمل بار بالای ۴۰ میلیون تن را تجربه کردیم. وی چنین پیشرفتی را نشان‌دهنده تلاش‌ها، زحمات و پیگیری‌های بسیار زیاد همه کارکنان راه‌آهن دانست. مدیرعامل راه‌آهن در تشریح درآمد ثابت و افزایش هزینه‌های این شرکت گفت: اقتصاد راه‌آهن نتوانسته است تنها بر مبنای بار فعالیت کند.

جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی درآمدزا نیست

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش مسافر نیز درآمدزا نیست، افزود: اقتصاد این بخش تنها هزینه‌ای است و ما به‌دلیل وظیفه اجتماعی و ملی به حمل و جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنیم اما دستاورد این بخش برای ما تنها هزینه است. محمدزاده اضافه کرد: جابه‌جایی مسافر از لحاظ ملی کار اقتصادی است اما از نظر بنگاهی کار اقتصادی به شمار نمی‌رود و باید این هزینه را در بخش بار جبران کنیم. مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است به ۱۹۵ میلیون تن بار برسیم، اظهار کرد: این عدد را اگر با ۴۰ میلیون تن بار مقایسه کنیم عدد بزرگی است که با توجه به کارکرد راه‌آهن در کشورهای مشابه کشور خودمان می‌توان دریافت که سهم ۳۰ درصد از حمل بار دست‌یافتنی است. وی با بیان اینکه این سهم، آرمانی و دست‌نیافتنی نیست، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند یکسری اقدامات هستیم. محمد‌زاده با بیان اینکه در ۴ سال گذشته مطالعات مفصلی انجام شده است، افزود: تلاش شد تا طراحی استراتژیک و ساختار راه‌آهن به گونه‌ای باشد که راه‌آهن بتواند به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل‌ونقل ریلی به جایگاه واقعی خودش برسد.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: به همین منظور مشاوران راه‌آهن با همکاران راه‌آهن مطالعاتی انجام دادند و نگاه راه‌آهن بر این است که به بنگاه اقتصادی جدی تبدیل شود. وی با اعلام اینکه چند هدف جدی برای استراتژی راه‌آهن در نظر گرفته شده است، افزود: اگر قرار است به ۱۹۵ میلیون تن بار در سال برسیم با روشی که قبلا مدیریت کردیم به مقصود نخواهیم رسید. محمدزاده تاکید کرد: باید حمل‌ونقل را از مبدا واقعی تا مقصد واقعی برسانیم و این امر نیازمند آن است که به حمل‌ونقل ترکیبی به‌صورت جدی توجه کنیم. وی با اشاره به اینکه این امر در حوزه حمل‌ونقل و بازرگانی راه‌آهن به توجه همه بخش‌ها نیازمند است، گفت: لازم است که همه توان خود را در این بخش متمرکز کنیم و بدانیم هر اقدامی که در بقیه بخش‌های راه‌آهن انجام می‌شود برای آن است که حوزه بازرگانی راه‌آهن توسعه پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه تنها به دنبال توسعه خط در راه‌آهن نیستیم، افزود: هر اقدامی که درهر بخشی از راه‌آهن انجام می‌شود حتما برای توسعه بخش بازرگانی و حمل‌ونقل راه‌آهن است. وی همه تلاش‌ها در هر بخش و معاونت راه‌آهن را در چارچوب وظیفه اصلی و ذاتی این شرکت یعنی توسعه بخش بازرگانی و حمل‌ونقل مسافر و بار دانست و اظهار کرد: باید توجه بیشتری به بخش بهره‌وری و اقتصاد راه‌آهن داشته باشیم. مدیرعامل راه‌آهن تغییر روش و انتخاب مجموعه ظرفیت‌های جدید را لازمه رسیدن به این هدف دانست و افزود: یکی از نکاتی که وزیر راه و شهرسازی در حکم مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی اعلام کرد این بود که سهم ریل از بنادر حداقل به ۴۵درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر این هدف تنها از سوی سازمان بنادر بخواهد طی شود آسان نخواهد بود، خاطرنشان کرد: باید در راه‌آهن هم برای این هدف تلاش جدی صورت گیرد. محمدزاده با بیان اینکه در هیچ نقطه‌ای از دنیا هیچ سازمان، مجموعه، شرکت و بنگاه اقتصادی رشد نکرده مگر با رشد و توسعه و هم جهت شدن نیروهای انسانی آن مجموعه با سیاست‌ها و منافع آن شرکت، اظهار کرد: باید بتوانیم کارهای اجرایی در دست انجام را با قوت و جدیت بسیار دنبال کنیم و با توان و افزایش نیرو به سمت اهداف برنامه ششم قدم‌های بلندی را برداریم.