اعتقاد راسخ به کسب‌ وکار خانوادگی

   بنیان‌گذاری لورئال

اوژن در مارس ۱۸۸۱ متولد و در سال ۱۹۰۴ از مدرسه ملی مهندسی شیمی فرانسه فارغ‌التحصیل شد. وقتی جنگ جهانی اول بالاخره پایان یافت، عصر جدیدی آغاز شد. زنان در سراسر دنیا وارد بازار کار و کسب درآمد شدند. نقش‌های اجتماعی باعث شده بود آنها بیشتر به ظاهر خود اهمیت بدهند بنابراین تقاضا برای رنگ موهای لورئال بیشتر شد و فراتر از مرزهای فرانسه رفت. در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۳، لورئال بازار جدیدی در کشورهای ایتالیا، اتریش و هلند پیدا کرد و بعد از آن به آمریکا، کانادا، انگلستان و برزیل رسید.

اوژن همه‌ فن حریف، تلاش‌ برای تولید محصولات دیگر مثل روشن‌کننده، لوسیون مو و شامپو را شروع کرد و موفقیتش در این صنعت، ناشی از تاکید بر عقیده‌ای بود که می‌‌گفت تحقیق و نوآوری، سنگ بنای رشد و موفقیت است. ‌او در سال ۱۹۲۸ تملک شرکت ساوون فرانسوا را به دست آورد که در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده بود. سایت تولید این شرکت بعدا به دفتر مرکزی لورئال تبدیل شد. اوژن تلاش‌هایی را با تمرکز بر توسعه کیفیت و تغییر سبک کمپین‌های تبلیغاتی، برای مدرن‌سازی کسب‌وکارش آغاز کرد. به همین دلیل، او را یکی از بنیان‌گذاران تبلیغات مدرن می‌شناسند. او اولین کسی است که آگهی بازرگانی را به جای توضیحات، بر پایه موسیقی درست کرد. او برای تشویق زنان به تمرکز بیشتر بر محصولات آرایشی و بهداشت شخصی، اولین ماهنامه تخصصی زیبایی و سلامت زنان را منتشر کرد. اوژن در سال ۱۹۵۷ در ۷۶ سالگی از دنیا رفت و بعد از او دخترش لیلیان، وارث ثروت پدر و مدیر و مالک شرکت لورئال شد. لیلیان در اکتبر ۱۹۲۲ در فرانسه متولد شد. در پنج سالگی مادرش را از دست داد و از ۱۵ سالگی در کنار پدرش مشغول به کار شد. اوژن کارهای ساده مثل چسباندن برچسب شامپوها یا ترکیب مواد آرایشی را به او سپرده بود. اما همین کارهای ساده بینشی به سوی روش‌های جدید کسب‌وکار از همان سنین پایین به لیلیان داد.

لیلیان در سال ۱۹۵۰ با آندره بتانکور، سیاستمدار فرانسوی که بعدا معاون هیات رئیسه لورئال شد، ازدواج کرد. تنها فرزند آنها، فرانسوا در سال ۱۹۵۳ به دنیا آمد. لیلیان بتانکور، بعد از عرضه عمومی لورئال در سال ۱۹۶۳ بیشتر سهام شرکت را در اختیار گرفت. اما در سال ۱۹۷۴، نیمی از سهامش را از ترس ملی شدن شرکت بعد از انتخابات فرانسه، در ازای ۳ درصد سهام شرکت نستله تعویض کرد.

لیلیان بتانکور و همسرش «بنیاد شولر-بتانکور» را تاسیس کردند که کار آن حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، پزشکی و انسان‌دوستانه است. این بنیاد منابع خود را به انجام تحقیقات علمی، آموزشی و فرهنگی و پروژه‌های هنری اختصاص می‌دهد. لیلیان در سال ۱۹۹۵ عضو هیات‌مدیره شرکت شد و در دسامبر ۲۰۱۲ به دلیل کهولت سن هیات‌مدیره را ترک کرد. او در آن زمان ۵/ ۳۰ درصد سهام اورئال را در اختیار داشت. لیلیان بتانکور در طول سال‌های مدیریت لورئال به‌طور کلی خود را از چشم رسانه‌ها دور نگه می‌داشت و مصاحبه‌های زیادی نمی‌کرد. در سال ۲۰۰۷ همسرش آندره از دنیا رفت و دردسرهای تازه‌ای برای او شروع شد. دخترش فرانسوا به دلیل سوء استفاده مالی یک هنرمند و عکاس معروف از ناتوانی جسمی و روانی مادرش، با او اختلاف پیدا کرد و به دادگاه شکایت کرد و دادگاه عکاس را محکوم کرد. بعد از این اتفاق، لیلیان و دخترش با هم آشتی کردند، اما چند سال بعد لیلیان به بیماری زوال عقل دچار شد و فرانسوا عملا قیمومیت و مسوولیت اداره دارایی‌های او را بر عهده گرفت.

مجله فوربس در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ لیلیان بتانکور را ثروتمندترین زن دنیا معرفی کرد. یعنی وقتی در سپتامبر ۲۰۱۷ در ۹۴ سالگی از دنیا رفت، ثروتمندترین زن دنیا بود. او همچنین در سال ۲۰۱۵ قدرتمندترین زن دنیا معرفی شد.

   دلایل موفقیت رهبری لیلیان در کسب‌وکار                      

اعتقاد راسخ به کسب‌وکار: لیلیان بتانکور در سال ۲۰۱۰ در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لوموند گفته بود: «زندگی من لورئال است. همیشه درگیر توسعه شرکت بوده‌ام و تا آخر از آن حفاظت می‌کنم.» گفت‌وگو با مدیران کسب‌وکارهای خانوادگی بزرگ نشان می‌دهد آنها همیشه بیشترین تعهد را به کسب‌وکارشان دارند. این سطح از تعهد کمتر در میان رهبران کسب‌وکارهای غیرخانوادگی دیده می‌شود. بخشی از این اعتقاد و تعهد، اطمینان او از ماندن مدیریت در اختیار خانواده بتانکور بود. حتی وقتی شرکت چندملیتی نستله به‌عنوان سهامدار در سال ۱۹۷۴ خواست به کسب‌وکار آنها کمک کند، در قرارداد ذکر شد که شرکت سوئیسی نمی‌تواند بیش از ۳۰ درصد سهام لورئال را داشته باشد و بیشترین سهام باید در اختیار بتانکورها باشد. حتی با وجود اختلافاتی که لیلیان سال‌های آخر عمر با دخترش داشت، اما همواره اعضای خانواده آنها، یعنی خود لیلیان، فرانسوا و همسرش جین پیر میرز، اعضای اصلی هیات‌مدیره را تشکیل می‌دادند تا تصمیم‌های بزرگی اتخاذ کنند. ورود جین ویکتور میرز، پسر بزرگ فرانسوا به هیات‌مدیره هم روش دیگری برای متحد کردن و اعتقاد به نقش مهم نسل جدید در بنگاه خانوادگی آنها بود.

ایجاد ثبات: یکی از دستاوردهای بزرگ در اولویت قرار دادن خانواده، ایجاد ثبات برای رشد کسب‌وکار بود. این موضوع را بیاتریس کولین، در کتابی که در مورد لورئال با عنوان «لورئال، زیبایی استراتژی» نوشته، مورد اشاره قرار داده است. کولین در این کتاب می‌گوید: «با وجود بالا و پایین‌های چند سال اخیر، شخصیت خانوادگی لورئال از همان ابتدا، نیرویی حیاتی برای این شرکت بوده است. مالکیت خانوادگی برای این شرکت ثبات، چشم‌انداز بلند مدت و ذهنیتی به ارمغان آورد که خرد و روحیه کارآفرینی را ترکیب می‌کند.»

به‌کارگیری مدیران عامل خارج از خانواده: بتانکور به اهمیت انتصاب مدیران بزرگ خارج از خانواده برای پیش بردن کسب‌وکارش، پی برده بود. در دورانی که او لورئال را هدایت می‌کرد، با سه تا از بهترین مدیران عامل – فرانسوا دال، لیندسی اون و ژان پل آگون (که در حال حاضر مدیر عامل شرکت است) – همکاری داشت. فرانسوا دال، بعد از مرگ شولر، مدیر عامل شد و آن شرکت کوچک در دهه ۵۰ را به یکی از موفق‌ترین گروه‌های آرایشی و بهداشتی در دنیا تبدیل کرد.

رشد فوق‌العاده: کسب‌وکاری که تحت مالکیت لیلیان بتانکور بود، از یک گروه آرایشی کوچک که بیشتر محصولاتش در داخل فرانسه به فروش می‌رفت، به یک شرکت بزرگ جهانی پردرآمد تبدیل شد. در سال ۲۰۱۶ درآمد لورئال به ۲۶ میلیارد یورو رسید و سود عملیاتی آن ۵/ ۴ میلیارد دلار بود. سرمایه بازار این شرکت هم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده و آن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسه تبدیل کرده است.


 فرانسوا، ثروتمندترین زن دنیا

در حال حاضر فرانسوا بتانکور میرز به همراه خانواده‌اش شرکت لورئال را اداره می‌کند. آنها موفق شدند در سال 2018 رکورد بالاترین رشد فروش را در بیش از یک دهه به ثبت برسانند. فرانسوا با 3/ 49 میلیارد دلار ثروت در سال 2019 از سوی مجله فوربس به‌عنوان پانزدهمین فرد ثروتمند دنیا معرفی شده و به جای مادرش، ثروتمندترین زن دنیا شده است. فرانسوا از سال 1997 عضو هیات‌مدیره شد و در حال حاضر ریاست هیات‌مدیره هلدینگ خانوادگی را بر عهده دارد. فرانسوا همچنین ریاست بنیاد بشردوستانه خانواده را که والدینش تاسیس کردند بر عهده دارد. این بنیاد و شرکت لورئال روی هم 226 میلیون دلار کمک مالی برای تعمیر کلیسای نتردام بعد از آتش‌سوزی آوریل 2019 اختصاص دادند.

فرانسوا، دختر لیلیان، در حال حاضر رئیس هیات‌مدیره و پانزدهمین فرد ثروتمند دنیا است.


 لیلیان  

  لیلیان، تنها وارث شولر، از ۱۵ سالگی در کنار پدرش مشغول به کار شد. او هنگام مرگ ثروتمندترین زن جهان بود.

 اعتقاد راسخ به کسب‌وکار خانوادگی، ایجاد ثبات، به‌کارگیری مدیرانی خارج از خانواده و رشد چشمگیر، از دلایل موفقیت لیلیان بود.

 اوژن شولر

بنیان‌گذار لورئال، جرقه DNA  این شرکت را که تحقیق و نوآوری در حوزه زیبایی است، روشن کرد.

وی  را به دلیل تمرکز بر توسعه کیفیت و تغییر سبک کمپین‌های تبلیغاتی، برای مدرن‌سازی کسب‌وکار، یکی از بنیان‌گذاران تبلیغات مدرن می‌شناسند.

 

 

kasbokar2

Eugene_Schueller_1909loreal copy