سفر به گرم‌ترین چشمه‌های آب گرم ایران

با این حال در چند سال اخیر گروهی از گردشگران تصمیم گرفته‌اند، مقصدهای دیگر را هم در این استان تجربه کنند و مشکین‌شهر در بالای این فهرست قرار گرفته است. بسیاری از این چشمه‌های آب گرم که گفته می‌شود گرم‌ترین چشمه‌های آب گرم ایران هستند، در کوهپایه‌های سبلان قرار گرفته‌اند و در کنار آنها مراکز اقامتی،‌ رستوران و... وجود دارد. ممکن است این مراکز اقامتی به اندازه یک هتل امکانات نداشته باشند اما چشم‌اندازی که رو به سبلان باز می‌شود،‌ این مجموعه‌های اقامتی را از هر هتلی جذاب‌تر می‌کند. اگر اهل پرنده‌نگری هم باشید که دیگر نورعلی‌نور می‌شود. زردپره سرسیاه، چکچک کوهی، دم‌جنبانک ابلق،‌ سار و‌ دم سرخ سیاه از جمله گونه‌هایی هستند که در مسیر قدم‌زدنشان از محل اقامت تا محل آب گرم که دقایقی بیش نیست،‌ می‌توانید ببینید.

 پرنده‌نگری در دامنه سبلان

از آنجا که مجموعه‌های اقامتی ظرفیت محدودی دارند و از طرفی محل چشمه‌های آب گرم هم چندان به شهر نزدیک نیست، نسبت به سرعین و سایر مناطق در مشکین‌شهر آرامش بیشتری دارید،‌ به‌ویژه شب هنگام که آرام آرام معدود افراد باقی مانده که صرفا به وسوسه این چشمه‌ها مراجعه کرده‌اند هم به سمت شهر به راه می‌افتند، شما می‌مانید و حوضچه‌هایی که از گوشه گوشه آن آب گرم با فشار بیرون می‌زند. همین که از محل آب گرم بیرون بیایید و به محلی روباز بروید، راه شیری را می‌بینید که از آسمان به راحتی دیده می‌شود،‌ در رستوران آش و دیزی و انواع کباب‌ها حاضر است و می‌توانید در سکوت طبیعت، غذایتان را صرف کنید. وقت آن است به اقامتگاه برگردید و استراحت کنید تا صبح با صدای پرنده‌ها بیدار شوید و دوباره آب‌گرم و پیاده‌روی سبک در دامنه‌های سبلان.

می‌توانید روزها سری به مجموعه‌های دیگر هم زده و در آنجا صبحانه‌تان را میل کنید، جایی که عسل و سرشیر تازه مهیاست،‌ نشستن بر صندلی با چشم انداز طبیعت زیبای کوهستان اردبیل،‌ هوای خوش و سالم و گاه صدایی از پرنده‌ها و سگی که در اطراف پرسه می‌زند.

 برای تنوع به مشکین‌شهر بروید

‌ گفته می‌شود پل معلق این شهر بلندترین پل معلق خاورمیانه است. همین‌طور که روی پل راه می‌روید از فراز دره‌ای سبز گذر می‌کنید، آنها که جسارت بیشتری دارند یا میل دارند خودشان را در موقعیت پرخطرتری قرار دهند،‌ ترجیح می‌دهند زیپ لاین را امتحان کنند تا با سرعت بیشتری از دره بگذرند و خودشان را به آن‌سو برسانند. آن‌طرف پل علاوه بر تجربه رانندگی با ماشین‌های قدیمی،‌ می‌توانید انواع خوراکی‌ها را تهیه کنید، اگر خوش‌شانس باشید و چادر عشایر شاهسون هم بر پا باشد که بساط آش و نان محلی برپاست و می‌توانید در گفت‌وگو با شاهسون‌ها دریابید تنها شترهای دوکوهانه ایران مربوط به این عشایر است، آن هم در ارتفاعات استان اردبیل که به ذهن هیچ‌کس نمی‌رسد شتر در آن حوالی پیدا شود.

 سنگ گورهایی با طرح صورت اما بدون دهان

بقعه شیخ حیدر از جمله محل‌های تاریخی در شهر است که گفته می‌شود پدر شاه اسماعیل اول،‌ نخستین پادشاه سلسله صفویه است. مزار شیخ حیدر در سرداب قرار دارد و بقعه در دو طبقه با آجر بنا شده است. در تزئین این بنا از کاشی‌های فیروزه‌ای استفاده کرده‌اند که روی آنها آیه‌های سوره مبارک فتح و الفاظ جلاله نوشته شده است. بقعه از بیرون شبیه برج مدور به نظر می‌رسد و وسط باغی قرار گرفته که می‌توانید در آن گردش کوتاهی هم داشته باشید.

اگر به تاریخ علاقه‌مندید می‌توانید تنها در فاصله ۳۵ کیلومتری مشکین‌شهر و دو کیلومتر مانده به روستای «پیرازمیان» به شهر باستانی یری سری بزنید. این شهر مجاور رودخانه «قره‌سو» قرار دارد و قدمت آن را نزدیک به ۷ هزار سال تخمین می‌زنند. در این منطقه گورستانی با ۱۰۰ سنگ قبر وجود دارد که روی همگی چهره‌های انسان بدون دهان حک شده است. قلعه بربر از دیگر محل‌های باستانی در حوالی مشکین‌شهر است،‌ این قلعه هم در ۳۵ کیلومتری این شهر و در نزدیکی روستای «اونار» قرار دارد که قدمت آن به صدر اسلام می‌رسد. در گذشته این قلعه به‌عنوان محلی برای نگهداری ابزار جنگی و آذوقه مورد استفاده قرار می‌گرفته و ترکیبی از معماری صخره‌ای و معماری دست‌ساز انسانی است. اگر از شمال به این قلعه نگاه کنید آن را شبیه سر انسان می‌بینید و چنانچه به بخش غربی آن بروید به اتاقک‌های صخره‌ای برمی‌خورید که در آن سربازان نگهبانی می‌دادند.