خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس؛ این فصل مشترک بخشی از دغدغه های چند سال اخیر ورزش ایران و البته دولت هایی بوده که روی کار آمدند و با انتخاب وزیر ورزش سعی در پیشبرد هدف بزرگ اما به نظر دور از دسترس شان داشتند. اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از دست دولت رها و به بخش خصوصی واگذار شوند تا حداقل هم مشکلات زیادی که دارند تا حدودی رفع شود و هم اینکه تابوی دولتی بودن سرخابی های پایتخت از بین برود. تا به امروز اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه با وجود ادعاهای مختلف، هواداران و مردم که از بیرون نظاره گر چنین فرآیندی بودند عزم جدی را برای واگذاری دو باشگاه محبوب فوتبال ایران حس نکردند. همیشه اتفاق همین بوده که صحبت در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود داشته و هر وقت هم که فشار از سوی مطالبه گران چنین اتفاقی و یا طرفداران فوتبال زیاد می شد، وزارت ورزش و دولت با ترفندی همیشگی مسئله را طوری پیش می بردند که در نهایت به جایی نمی رسید.

 

صحبت درباره اینکه خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به عنوان دو قطب فوتبال کشور چقدر می تواند به بیشتر شدن کیفیت فوتبال داخلی و حضور این تیم ها در عرصه های بین المللی کمک کند تبدیل به یکی از تکراری ترین کارها شده. اینکه سرخابی ها با سپرده شدن به دست بخش خصوصی می توانند حتی به مشکلات عجیب و خنده دار تاریخ خودشان حتی نزدیک هم نشوند برای همه واضح و مبرهن است اما همیشه همه احساس کردند که به دلایل دیگری واگذاری صورت نمی گیرد. حتی اگر بحث مقایسه استقلال و پرسپولیس و با تیم های درجه یک خارجی هم کنار گذاشته شود، در همین فوتبال کشور خودمان تیم هایی که برخلاف استقلال و پرسپولیس به دولت وابسته نیستند به مراتب با مشکلات کمتری روبرو می شوند. باشگاه هایی که نسبت به استقلال و پرسپولیس حساب شده تر کار می کنند و می دانند بخش خصوصی برخلاف دولت هر لحظه برای حل هر مشکلی در دسترس نیست.

حالا در حالیکه چندی پیش دوباره زمزمه های واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مطرح شده بود اما باز هم امروز کسانی برنده شدند که پیش بینی کرده بودند وعده عملی شدن چنین قولی تا پایان ماه شهریور چیزی شبیه به یک رویا بوده. همین چند روز قبل بود که وزیر ورزش و جوانان آب پاکی را روی دست همه ریخت و از به تعویق افتادن واگذاری دو باشگاه خبر داد. وزیر ورزش تایید کرد که مهلت شش ماهه ای که ابتدای امسال تعیین شده بود به یک سال افزایش پیدا کرده. در واقع امیدواری وزیر ورزش این بوده که واگذاری تا پایان سال ۹۷ اتفاق بیفتد اما چه کسی است که قول های داده شده قبلی و عملی نشدن آنها را به خاطر نداشته باشد؟ با این وجود حدس همه بر این است که شاید اصلا خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به دولت حسن روحانی نرسد و بار دیگر در دولت بعدی یکی از اصلی ترین وعده های وزارت ورزش همین باشد که سرخابی ها به بخش خصوصی واگذار شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.