به گزارش «دنیای اقتصاد»، با وجود اینکه طبق قانون تمام خودروهایی که در معابر شهر تهران تردد می‌کنند، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند و در غیر این صورت به ازای هر روز تردد بدون این گواهی، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند، اما از آنجا که موضوع صدور و کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، مالکان برخی از کامیون‌هایی که در حال تردد در داخل محدوده شهری تهران هستند زیر بار مسوولیت اخذ گواهی معاینه فنی نمی‌روند.

این در حالی است که بر اساس بند ۵ ماده واحده مصوبه الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل و نقل عمومی و خدمات شهری کلیه حوزه‌های اجرایی شهرداری تهران مشتمل بر مناطق، شرکت‌ها و موسسات مکلف هستند در انتخاب پیمانکاران برای اجرای پروژه‌های عمرانی - خدماتی ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزل و موتورهای دیزلی فاقد برگه معاینه فنی و تاییدیه‌های محیط زیستی را به ‌صورت قانونی اعمال کنند.

حتی تایید صورت‌حساب‌های مالی خدمات خودروها و موتورهای دیزلی در پروژه‌ها منوط به ارائه برگه معاینه فنی و گواهی تاییدیه زیست محیطی معتبر از ابتدای پروژه خواهد بود. طبق آماری که کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گزارش کرده، تقریبا ۱۲۰۰ دستگاه کامیون در سطح شهر تهران مشغول فعالیت در حوزه جمع‌آوری زباله هستند. البته این آمار تنها مربوط به کامیون‌های پلاک‌دار است و گفته می‌شود بسیاری از پیمانکاران آمار دقیقی از کامیون‌های خود ارائه نداده‌اند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است نظارت ناکافی بر فعالیت ناوگان دیزلی حمل زباله سبب شده بیش از ۵۰ درصد این خودروها فاقد معاینه فنی باشند. به گفته وی، بقیه کامیون‌ها نیز عمدتا برگه معاینه فنی خود را یا با اغماض دریافت کرده یا برای دریافت معاینه فنی به شهرستان‌های دیگر مراجعه کرده‌اند. در صورتی که اگر بخواهند در تهران برگه معاینه فنی بگیرند بدون شک رد خواهند شد.

این شرایط موجب شده شهربانو امانی و دیگر اعضای کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل و نیز سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران به اجرای مصوبه شورای شهر در خصوص داشتن معاینه فنی برای تمام ناوگان خودرویی در حال خدمت ذیل شرکت‌ها، سازمان‌ها، مناطق و معاونت‌های شهرداری تهران حساس‌تر از گذشته شوند.

در همین راستا در هفته‌ای که گذشت، شهربانو امانی درخواست کرد شهرداری تهران در این خصوص گزارش دقیقی از وضعیت موجود معاینه فنی ناوگان مذکور و برنامه‌های پیش‌رو در این حوزه ارائه کند.