صبر چین در جنگ تجاری

حمایت‌کنندگان ترامپ باور دارند، چین باید رئیس‌جمهور آمریکا را واقعا جدی بگیرد؛ البته رهبران چینی در مورد خواسته‌های نامعقول دولت ترامپ شانه بالا انداخته‌اند، اما هدف آن را جدی گرفته‌اند و در مورد آن شکی ندارند: «چین را زمین بزنید».

فراتر از آخرین آتش‌بس بین ترامپ و رئیس‌جمهور چین، رویکرد کلی چین به اختلافات تجاری این است که چندان به آن سخت نگیرد. چینی‌ها متوجه شده‌اند اشتیاق آنها در مذاکرات پیشین برای رسیدن به توافق به‌عنوان یک نقطه ضعف برای آنها عمل کرده است. آنها اکنون می‌دانند، اگر به ترامپ یک چیز بدهند، او صد چیز خواهد خواست. پس از آنکه چین در مذاکرات ماه مه امتیازات اساسی داد، ایالات‌متحده تهدید کرد که تعرفه‌های بیشتری را روی صادرات چینی‌ها اعمال خواهد کرد.

چین پس از این وقایع، تصمیم دارد سیاست صبر را پیش بگیرد و ببیند که نتیجه آن بدون آنکه عجله خاصی داشته باشد، چه خواهد شد. به‌نظر می‌رسد چینی‌ها تحت‌تاثیر دو باور تصمیم دارند چنین استراتژی را پیش ببرند. اول اینکه آنها اعتقاد دارند، سیاست‌های ترامپ منجر به ضعف اقتصاد آمریکا خواهد شد و در نهایت او به‌دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ناچار به عقب‌نشینی در مذاکرات تجاری خواهد شد. دوم اینکه چینی‌ها اعتقاد دارند، اعلان اخیر پیروزی ترامپ در مذاکرات تجاری با مکزیک تنها یک نمایش بود؛ چراکه نسبت به مذاکرات پیشین تغییری نداشت. چین باور دارد ترامپ به‌دلیل نگرانی‌های بازار چنین نمایشی را در مورد توافق با مکزیک به‌راه انداخت. در این شرایط، چینی‌ها عجله‌ای ندارند که به آمریکا امتیازی بدهند، خصوصا که وضع بازارها هر لحظه می‌تواند تغییری در موضع آمریکا ایجاد کند.

در کنار این، مقامات چینی شک دارند که آمریکا واقعا به‌دنبال رسیدن به یک توافق است یا آنکه به‌دنبال به زمین زدن اقتصاد این کشور. چینی‌ها در شرایط فعلی برای شکست دیگری در مذاکرات خود را آماده می‌کنند و عجله‌ای برای رسیدن به یک توافق ندارند.

16 (4)