به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، این صاحب‌نظر اقتصادی، جنگ تجاری را با مسابقه دو مقایسه می‌کند، که در آن نفرات فاصله نزدیکی نسبت به یکدیگر دارند، اما نفر اول تصور می‌‌کند بازی ناعادلانه دنبال می‌شود. در این رابطه دو گزینه پیش‌روی نفر اول است: یا سریع‌تر بدود تا دوباره فاصله خود را بیشتر کند، یا اینکه راهی بیابد تا سرعت نفرات را آهسته کند.» به گزارش «مجمع جهانی اقتصاد»، از لحاظ زمانی، هیچ پایانی برای چشم‌انداز این مسابقه وجود ندارد. هیچ‌یک از کارشناسان انتظار ندارند تا پایان سال توافقی میان چین و آمریکا حاصل شود. تیموثی پی‌استرتفورد، شریک مدیریتی شرکت «کوینگتون‌اند برلینگ» مستقر در پکن، در این رابطه می‌گوید‌: «کسب‌وکارها بسیار خوشحالند که دو طرف به پای میز مذاکره بازگشته‌اند، و اینکه اعمال تعرفه‌های جدید فعلا به تعلیق درآمده‌اند. چیزی که بیشترین نگرانی را در مورد آن داریم این است که تمام موضوعات باقی مانده همگی منبع نااطمینانی هستند.» او در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: «امنیت ملی و سیاست‌های تجاری دو موضوع کاملا متفاوت هستند، با منطق و اهداف‌های متفاوت که آنها تلاش می‌کند در آن به اجماع برسند. تلفیق این دو می‌تواند واقعا چیز‌ها را پیچیده کند. در این رابطه نیاز است هر دو را به‌طور موازی پیگیری کرد، چراکه به‌رغم تفاوت‌هایی که دارند، بر یکدیگر اثر می‌گذارند. با این حال جدا نگه داشتن آنها ضروری است.»

الکا پانگیستو، استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اندونزی نیز در این رابطه یادآور می‌شود: «این یک توافق موقت است. اما موضوعات فرای تعرفه‌ها و کسری تجاری، درحال عمیق شدن هستند، موضوعاتی نظیر سیاست‌های تجاری ناعادلانه، عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی، و انتقال اجباری تکنولوژی. من اطمینان ندارم این اختلافات به‌زودی قابل حل باشند.»

ابراز ناامیدی تحلیلگران درخصوص حصول توافق تجاری میان دو کشور درحالی است، که روز دوشنبه دونالد ترامپ مدعی شد مذاکرات تجاری با چین در جریان است، و هر نوع توافق تجاری دو کشور باید به نفع آمریکا باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه صحبت‌های خود افزود: «مذاکره‌کنندگان دو کشور علاوه بر گفت‌وگوهای تلفنی متعدد خود، نشست‌هایی را نیز برگزار می‌کند. من فکر می‌کنم شانس بسیار خوبی برای توافق وجود دارد.»