محمد زرندی، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی قبل از شروع استارت‌آپ کشت کالا در حوزه کارشناسی فارم‌های کشاورزی، مدیریت مجموعه‌های کشت و صنعتی، خرید و فروش اینترنتی محصولات کشاورزی و به نوعی تجارت الکترونیکی بخش کشاورزی فعالیت می‌کرد. او به همراه دونفر از دوستانش، مهندس امیر دهقانی اسکویی و مهندس سید امید حسینی که هر سه فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستند از بنیان‌گذاران اولیه این کسب و کار هستند.

کسب‌و‌کار آنها یک بازار آنلاین کشاورزی در ایران و پلتفرم خرید و فروش و تسهیل‌گری برای صادرات محصولات کشاورزی است که در حال حاضر سایت و اپلیکیشن اندروید آن فعال است.

کشت کالا با دو هدف شکل گرفته است اصلاح نظام چند واسطه‌گری در بخش کشاورزی که این نظام بیشترین لطمه را به حوزه کشاورزی زده است؛ البته وجود واسطه به نوبه خود بد نیست، ولی با شکل‌گیری چندین واسطه، هم تولید‌کننده به حق قانونی خود نمی‌رسد و هم مصرف‌کننده محصولی را با قیمت بالا و کیفیت نامناسب دریافت می‌کند.

رسیدن به ایده کشت کالا را از زبان محمد زرندی می‌خوانیم: «رسیدن به این ایده به دلیل مشکلاتی بود که برای خودمان پیش آمد. بنیانگذاران کشت کالا همگی فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستند و زمانی که ما در تولید محصول کشاورزی فعال بودیم، در حوزه‌های زراعت و دام و طیور، متوجه وجود واسطه‌ها شدیم که این واسطه‌ها معتقد بودند اگر محصول را به آنها نفروشیم، مجبور می‌شویم به قیمت خیلی پایین‌تر آن را عرضه کنیم و همین مساله باعث شد ما به فکر بازار فرامنطقه‌ای برای محصولات خود بیفتیم. کشاورزان معمولا به دلیل عدم آگاهی از وجود بازار فرامنطقه‌ای در شهر خود یا شهرهای اطراف، بار خود را با قیمت پایین و پرداخت‌های بلند‌مدت به واسطه‌ها عرضه می‌کنند که این دو عامل باعث شد ما سیستمی را عرضه کنیم تا کشاورز محصول خود را برای عرضه به ما معرفی یا حتی آن را پیش فروش کند. در واقع پلتفرم کشت کالا زمینه آگهی فروش محصولات نیست تا از خودمان سلب مسوولیت کنیم؛ بلکه ما مسوولیت را به جان می‌خریم و فرآیند خرید و فروش در بستر پلتفرم ما اتفاق خواهد افتاد.»

نسخه اولیه سایت و اپلیکیشن آنها از اواخر سال ۹۶ راه‌اندازی شد. البته از سال ۹۲ تا ابتدای سال ۹۶ به جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل شرایط بازار و آزمون و خطا گذشت ولی نهایتا سایت و اپلیکیشن در انتهای سال ۹۶ آماده شد و در کافه بازار قرار گرفت.

ecomotive.ir