یک کمپین برای شهر عکس‌ها: قاسم‌نوری آستارایی

 حاج آقا اصلا چگونه این ایده در ذهن شما شکل گرفت که یک کمپین با مشارکت مردم ایجاد کنید تا چهره شهر را تغییر بدهید؟

نحوه شکل‌گیری کمپین «شهر زیبا» در شهرستان بیله‌سوار به مدت‌ها قبل باز می‌گردد. من پیش از این امام‌ جمعه شهر دیگری بودم و وقتی به بیله‌سوار آمدم متوجه شرایطی متفاوت در این شهر شدم. در ابتدای حضور در شهر بیله‌سوار که قدمت ۴ هزار و۵۰۰ ساله دارد با مساحت زیادی بافت فرسوده و خرابه مواجه شدم و در ادامه با بررسی‌های میدانی به این نقطه رسیدم که متاسفانه شهرداری با هفت میلیارد بدهی در عمل قادر به آبادانی شهر تا چندین سال نیست. بنابراین چون با تردد ۳ هزار آذری و همچنین میهمانان خارجی بسیاری در این شهرستان مواجه هستیم به دنبال راهی برای زیباسازی شهری بودیم تا این مهم محقق شود.

مقام معظم رهبری هم همواره به استفاده از نیروی انسانی تاکید کرده‌اند. در نهایت به این نتیجه رسیدم در این موضوع نیز می‌توان از مشارکت مردمی بهره برد که بر همین اساس در نماز جمعه طرح کمپین «شهر زیبا» را اعلام کردم و درباره آن توضیحاتی دادم که با استقبال مردم فهیم شهرستان بیله‌ سوار همراه شد و در نهایت آغاز این کمپین در شهر ما رسما اعلام شد. خوشبختانه استقبال مردم و مسوولان از این کمپین بلافاصله بعد از اعلام آن بسیار چشمگیر بود. ادارات نسبت به زیباسازی محیط پیرامونی خود اقدام کردند و مردم نیز با رنگ آمیزی درهای منازل و دیوارها و همچنین نوشتن متن‌های زیبا نسبت به این مهم اهتمام ورزیدند. شهرداری، فرمانداری و استانداری نیز به این کمپین پیوستند که در همین راستا مقرر شد از جانب استانداری ۳۰۰ تن قیر به شهرستان برای بهسازی معابر و آسفالت اعطا شود.

 گویا این‌طور که شنیده‌ایم بنا دارید تا این طرح را در سطح ملی گسترش بدهید. به نظرتان چقدر امکان عملی شدن چنین موضوعی وجود دارد و چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

در همایش ائمه جمعه استان اردبیل درباره این موضوع به‌صورت کامل توضیح داده خواهد شد و گمانم بر این است که کمپین «شهر زیبا» در آینده نزدیک به کمپین ملی در کل کشور تبدیل خواهد شد؛ چرا که تنها راهکار برای زیباسازی شهرهای کشور کمپین «شهرزیبا» است.

کمپین «شهر زیبا» تنها متعلق به شهرستان بیله‌سوار نیست، ائمه جمعه تمام شهرها به این کمپین بپیوندند؛ چرا که همه مردم ایران می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند با حضور و مشارکت، شهرهای کشور را زیبا کنند که این کار علاوه بر زیباسازی منجر به اشتغال‌زایی نیز خواهد شد. البته نمی‌توان و نباید ظرفیت شهرداری شهری مثل بیله‌سوار را با شهرداری‌هایی چون شهر تهران، مشهد و... مقایسه کرد. شهرداری شهرستان در حال حاضر از بودجه کافی برخوردار نیست و تبدیل به یک سازمان نیمه دولتی شده است. به همین دلیل مردم می‌توانند با رنگ‌آمیزی دیوارها و تبدیل بناهای قدیمی و آجری به سیمان به این کمپین بپیوندند و مسوولان هم می‌توانند محیط پیرامونی ادارات را رنگ آمیزی، سنگ فرش و به روز کنند. دولت هم باید برای جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها به ویژه تهران و کرج شهرستان را تقویت و آباد کند؛ چرا که نتیجه این میزان کوچ و مهاجرت بیشتر به شهرهای بزرگ است و در ادامه چنین وضعی به نابسامانی شهری و هرج و مرج بیشتر منجرخواهد شد.

 با توجه به اینکه در یک دوره تاریخی حساس به سر می‌بریم و تحریم‌های آمریکا و تغییرات نرخ ارز و... در کشور نوعی احساس نگرانی ایجاد کرده است فکر می‌کنید چنین کمپینی چقدر می‌تواند در بهتر شدن روحیه مردم و جامعه و تغییر نگاه‌شان اثر بگذارد؟

یکی از دلایل راه‌اندازی کمپین «شهر زیبا» استفاده از نقدینگی مردم در راستای زیباسازی شهری و استفاده از سرمایه‌های مردم برای به تحقق رساندن یک شهر زیباست. در حال حاضر شور، نشاط و امید در شهرستان بیله‌سوار ایجاد شده است؛ به‌طوری که در استان اردبیل شهرستان بیله‌سوار از نظر شاخص‌های امید و نشاط رتبه بالایی دارد و این ارمغان خوبی برای دولت است. بنابراین انتظار می‌رود دولت نیز به میدان بیاید و از این کمپین حمایت کند.

 چه طرح‌های فرهنگی‌ای را در این کمپین در نظر گرفته‌اید و آیا برنامه ویژه‌ای در این زمینه دارید؟

 به‌عنوان مسوول شورای فرهنگ عمومی شهر ۲۰ طرح فرهنگی به نهادهای مختلف به منظور فرهنگ‌سازی عمیق کمپین «شهر زیبا» ارائه شده است.

در همین راستا گروه مطالعاتی تشکیل شده است و با توجه به اینکه این طرح تاکنون در کشور نظیر ندارد و باید تداوم یابد فرهنگ‌سازی، پیگیری، بهره‌گیری از امکانات دولتی و مشورت با سرمایه‌گذاران مدنظر قرار گرفته و در حال انجام است. همچنین خیرین شهرساز و راهکارهای استفاده از افراد متمکن نیز در برنامه ما دیده شده است و سرمایه‌گذاران از نقاط مختلف جذب می‌شوند و بعد از اجرای پروژه مذکور امتیازهایی مانند تخفیف در بعضی از هزینه‌های دولتی برای افراد سرمایه‌گذار در نظر گرفته خواهد شد.

 نظر شما در رابطه با استفاده از دیگر ظرفیت‌ها در راستای این کمپین چیست، چه ایده‌هایی بر این مبنا دارید ؟

از این کمپین که بر محوریت اراده مردمی است، قاعدتا تمام سازمان‌ها و ارگان‌هایی که به عناوینی بر حول سیستم مردمی اداره می‌شوند در این راستا می‌توانند بسیار اثر‌گذار باشند، شاید یکی از فلسفه‌های وجودی سازمان‌های مردم نهاد، همین گره‌گشایی‌ها از مشکلات باشد. امروزه کاستی‌هایی را که در منابع مالی شهرداری‌ها موجود است، می‌توان با ایده‌هایی که از سازمان‌های مردم نهاد برخاسته است، ترمیم کرد. بسیار شاهد بوده‌ایم که گاهی تئوری‌های اثربخشی از دل سازمان‌های مردم نهاد برمی‌خیزد که اثر‌گذاری آن در بطن اجتماعی جامعه بسیار بیشتر است؛ به همین دلیل در این راستا مشتاقیم NGOها نیز به این کمپین بپیوندند و از تمام صاحبان ایده و تفکر دعوت می‌کنیم به این حرکت فرهنگی بپیوندند، چرا که بنده معتقدم هیچ مشکلی وجود ندارد که با تکیه بر قدرت فرهنگ امکان حل آن وجود نداشته باشد. یقینا ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود؛ چرا که شروع جریان از یک ناحیه مذهبی بوده است و به عناوینی می‌شود این طور تعبیر کرد که تمایلات مذهبی برای شروع کمپین اثر گذار بود، پس برای تداوم کمپین نیز می‌تواند نقش‌آفرینی کند، بنابراین سازمان تبلیغات هم می‌تواند برای اشاعه بحث موثر باشد، از ظرفیت‌های دیگر که قابلیت یاری‌رسانی به کمپین را دارند می‌توان به صدا و سیما و روابط عمومی‌های شهرداری‌ها اشاره کرد، مجموع این پتانسیل‌ها در کنار هم موجبات پویایی کمپین شهر زیبا خواهد بود و اشتیاق مردم را افزون‌تر خواهد کرد. ما این اشتیاق را در بیله‌سوار حس کرده‌ایم. روزانه چندین خبر و عکس از پیوستن مردم به کمپین به‌دست ما می‌رسد که نشان‌دهنده این است که مردم خودشان هم از بی نظمی مبلمان شهری رنجیده‌اند و حرکت به سوی زیبایی که ناشی از فطرت انسانی است نیز خود ظرفیتی بسیار بزرگ است.

 چه دورنمایی برای کمپین متصور هستید؟

این کمپین قابلیت‌های بزرگی را در دل خود دارد. مردم اگر در صحنه باشند، وقایع فرهنگی شکل با عظمت‌تری به خود می‌گیرد. اگر تلاش کنیم کمپین را فراگیر کنیم، خواهیم توانست حتی در سطوح استانی، استان‌های زیبا خلق کنیم. کشور ما منابع طبیعی و گردشگری زیبایی دارد. بهترین دور نما برای کمپین این خواهد بود که در صورت موفقیت کامل، این حرکت خواهد توانست یک الگوی فرهنگی برای کشورهای همسایه باشد و کشور عزیز ما ایران، فرهنگ مردمی خودش را می‌تواند به‌عنوان الگو به مردمان همسایه نمایان کند. این مورد در بیله‌سوار بیشتر صدق می‌کند، در نظر بگیرید بعد از زیباسازی، مردم همسایه به محض ورود به کشور با شهری زیبا رو‌به‌رو خواهند شد و اطلاع از وجود چنین حرکت فرهنگی قطعا تصویرهای زیبایی از فرهنگ ما را در ذهنشان مجسم می‌کند.

 تاثیر کمپین در جذب توریست چگونه خواهد بود؟

همان‌طور که اشاره شد، بیله‌سوار نقطه مرزی در کشور است. منطقه مغان ظرفیت‌های بکر گردشگری دارد. طبیعت منطقه مغان بسیار دیدنی است. حال اگر این ظرفیت‌های خدادادی با شهری زیبا و دارای امکانات توامان شود، قطعا در جذب توریست بسیار موثرتر خواهد بود. امروز کسب درآمد از طریق جذب توریست یکی از شیوه‌های جالب اقتصادی است و این کمپین نوپا اگر با حمایت‌ها و اراده‌ها بارورتر شود، حتما موجب جذب توریست می‌شود که به نوبه خود هم اقتصاد منطقه را پر رونق‌تر می‌کند و هم اشتغال را افزایش می‌دهد.

1 (17)