مقصد جهانیِ روی آب

ونیز یک مقصد رویایی برای تمامی گردشگران است. این شهر از ۱۱۸ جزیره تشکیل شده و مملو از کانال‌های آب، هنر شگفت‌انگیز و معماری بی‌نظیر است که مطمئنا هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. گردش در شهر و دیدن مکان‌های قدیمی ولی بازسازی شده مثل قصر سلطنتی سنت مارک، کاخ دوگ، پل ریالتو و بازار بزرگ از مناطقی هستند که برای درک کامل روح ونیز باید از آنها دیدن کرد. همچنین ونیز تنها شهر بدون خیابان در جهان است؛ برای دیدن ونیز باید از پاهای خود یا از قایق استفاده کنید.

این شهر روزانه تقریبا ۶۰ هزار توریست را در خود جای می‌دهد که اگر این آمار را برای یک سال حساب کنیم چیزی در بازه عددی ۲۲ تا ۳۰ میلیون نفر قرار می‌گیرد. با توجه به این آمار که عدد بسیار زیاد و قابل توجهی است، ونیز با پدیده‌ای روبه‌رو‌ شده که بر اساس آن گردشگری و حضور بیش از اندازه گردشگران در شهر به اکوسیستم طبیعی غالب و وضعیت معمول آن شهر آسیب جدی و گاهی جبران‌ناپذیر وارد می‌کند. این مشکل به قدری جدی است که در سال ۲۰۱۷ یونسکو تصمیم داشت نام ونیز را در لیست شهرهایِ در شرف نابودی قرار دهد. اما قبل از این کار، مسوولان این شهر تصمیم گرفتند با اتخاذ تصمیمات جدی از ورود بیش از اندازه گردشگران به این شهر جلوگیری کنند؛ کاهش ورود کشتی‌های مسافربری به ونیز جزو مهم‌ترین‌ تصمیمات بود.

وضعیت حمل‌و‌نقل در ونیز در طول سالیان تغییراتی داشته است. اما نکته مهم این است که درون شهر هیچ تغییری نکرده و همچنان تمامی حمل‌و‌نقل‌ها با استفاده از قایق یا پیاده انجام می‌شود. ونیز به دلیل استفاده نکردن از وسایل نقلیه موتوری و چرخ‌دار در جهان خاص است و هیچ شهری نتوانسته به این اندازه در جهان پاکیزه باشد. در حاشیه شهر ونیز یک ایستگاه قطار قرار دارد که از آن به بسیاری از شهرهای ایتالیا قطار حرکت می‌کند. همچنین فرودگاه و جاده هم در اطراف شهر ونیز وجود دارد که ورود و خروج مردم از این شهر را آسان‌تر کند. همچنین بندرگاه‌های زیاد و مختلف که در ونیز وجود دارد ورود و خروج کشتی‌های باری و غیرباری را آسان می‌کند.

با وجود اینکه ونیز در زمینه حمل و نقل و گردشگری شهرت خاصی دارد ولی نباید فراموش کرد هنر غنی ایتالیا را در ونیز هم می‌توان یافت. سالن‌های بزرگ اپرا و تئاتر، موسیقی کلاسیک ایتالیایی و همچنین نقاشی‌ها و مجسمه‌های خاص قدیمی و باستانی از مهم‌ترین آثار هنری در ونیز محسوب می‌شوند.