مجوز به‌کارگیری اسکوترهای برقی

این مجوز به دو شرکت اسکوت و اسکیپ، امکان به‌کارگیری ۶۲۵ اسکوتر الکتریکی در سطح شهر را در یک دوره ۶ ماهه می‌دهد. ضمنا در صورت صلاحدید سازمان حمل و نقل، در دوره ۶ ماهه دوم این شرکت‌ها می‌توانند اسکوترهای خود را تا ۲۵۰۰ دستگاه افزایش دهند. شیوه عرضه اسکوتر برای حمل و نقل مشابه دوچرخه اشتراکی است به این ترتیب که کاربر از طریق اپلیکیشن یک اسکوتر را در اطراف خود می‌یابد، سپس با پرداخت یک دلار قفل آن را باز می‌کند و پس از سفر (هر دقیقه ۲۵ سنت) اسکوتر را در هر نقطه از پایان سفر رها می‌کند. سازمان حمل و نقل سانفرانسیسکو در بیانیه‌ای درباره این تصمیم اعلام کرد: «این دسته از اسکوترهای برقی و متد حمل‌ونقل آنها می‌توانند در کاهش تعداد وسایل نقلیه‌ای که در سطح شهر سانفرانسیسکو تردد می‌کنند تاثیر بسزایی داشته باشند و از این طریق موجب کاهش ترافیک و همچنین کاهش گازهای مضر گلخانه‌ای شوند.»

۱۰ شرکت دیگری هم که نتوانستند مجوز لازم را برای به‌کارگیری اسکوترهایشان در شهر سانفرانسیسکو دریافت کنند، اعتراض خود را به سازمان حمل و نقل عمومی این شهر اعلام کرده‌اند و امیدوارند که بتوانند مجوز لازم را برای به‌کارگیری اسکوترهای برقی در این شهر دریافت کنند. اسکوت شرکتی که یکی از دو مجوز ارائه اسکوتر در سانفرانسیسکو را دریافت کرده در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و مقر اصلی آن در خود سانفرانسیسکو است. اسکیپ نیز شرکتی است که توسط صاحب یک شرکت اسکیت‌های برقی مشهور در آمریکا – Boosted Board – خریداری شده است. این دو شرکت رقبای بزرگی را کنار زده‌اند از جمله شرکت Jump که چندی پیش توسط اوبر خریداری شد. Bird دیگر استارت‌آپ مشهور در این زمینه (اشتراک دوچرخه و اسکوترهای برقی) هم اکنون بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش دارد. این شرکت قرار است تا پایان سال میلادی جاری در بیش از ۵۰شهر جهان خدمات خود را عرضه کند.

پیش از تصمیم شهرداری سانفرانسیسکو ۳۰ هزار نفر درخواست اجازه فعالیت به Bird در این شهر را داده بودند. به‌رغم اینکه در تاثیر اسکوترهای برقی در شهری چون سانفرانسیسکو شکی نیست اما برخی از شهروندان این شهر با این وسایل نقلیه جدید موافق نیستند. آنها می‌گویند افزایش اسکوترها باعث تصادف و صدمه دیدن بیشتر عابران پیاده شده است به‌خصوص که با وجود مسیرهای ویژه دوچرخه و اسکوترسواری، رانندگان این وسایل از این مسیرها استفاده نمی‌کنند.