تیمبوکتو، شهر تاریخی در مسیر صحرای آفریقا

تیمبوکتو یک شهر قرن پنجمی است که در مسیر صحرای بزرگ آفریقا واقع شده است. این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی آفریقا و همچنین یونسکو شمرده می‌شود. تیمبوکتو به خاطر مراکز مذهبی عمومی و معماری ویژه‌ای که دارد، شهرت یافته است.

 این شهر در سالیان دور به‌دلیل داشتن مدارس اسلامی و مراکز مذهبی زیادی که داشته، بزرگ‌ترین مرکز گسترش اسلام در آفریقا به‌شمار می‌رفته است. مردمان تیمبوکتو در طول سالیان تحت حملات و ضربات شدید دشمنان خود قرار گرفته بودند و به همین علت دچار تغییرات فرهنگی فراوانی شده بودند. اسلام هم جزو همین تغییرات فرهنگی وارد تیمبوکتو شد و این شهر را به یکی از شهرهای مهم در زمینه فرهنگی در آفریقا تبدیل کرد. از همان دوران می‌توان به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تیمبوکتو یاد کرد. سه مسجد که در قرن‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی ساخته شده‌اند و هنوز هم پابرجا هستند، مربوط به همان دوران می‌شوند. تیمبوکتو جزو گرم‌ترین نقاط آفریقا محسوب می‌شود؛ به‌صورتی که معمولا متوسط دمایی نزدیک به ۴۰ درجه دارد.

اقتصاد تیمبوکتو در گذشته به چند چیز وابسته بوده است: تجارت طلا، تجارت برده و تجارت نمک. اما امروزه با تغییر وضعیت این شهر، اقتصاد کلی به عوامل دیگری مثل تجارت نمک، گردشگری و کشاورزی وابسته شده است. صنعت گردشگری در منطقه تیمبوکتو تحت شرایط خاصی پیش می‌رود. به دلیل آب و هوای گرم و خشک این شهر و شرایط سخت زیست‌محیطی، گردشگری را به سه الی چهار ماه در سال که هوای بهتری وجود دارد، محدود کرده است. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که اقتصاد را در این منطقه دچار مشکل کرده است، حملات گروهک‌های تروریستی در سال‌های گذشته بوده است؛ این حملات باعث ویرانی و از بین رفتن زیرساخت‌هایی بوده است که برای پیشرفت در این شهر ساخته و احداث شده بودند.  زیرساخت‌های حمل و نقل در این منطقه در این روزها رو به بهبودی دارد. جاده، مسیر آبی و فرودگاهی که در اطراف این شهر ساخته شده به حمل و نقل و جابه‌جایی کمک می‌کند. البته هیچ مسیر ریلی نزدیکی به این شهر وجود ندارد که بتواند قطار را هم به این مجموعه حمل و نقلی اضافه کند.  گستره زبان در این شهر و منطقه نیزبسیار زیاد است: فرانسوی که زبان اصلی است، عربی و یک زبان باستانی به نام کویرا چینی و بامبارا. این گستره به دلیل تغییرات فرهنگی گسترده در این شهر به وجود آمده است.