خودروسازی دلبخـــواهی!

  تغییر موتور

با واردات موتورهای استوک و کارکرده خودروهایی نظیر فورد، فولکس‌واگن و مزدا به کشور، برخی از مکانیک‌های خلاق در سطح شهر تهران و نیز مناطقی همچون اهواز، مشهد و تبریز اقدام به نصب آنها روی خودروهای ارزان قیمتی همچون پراید می‌کنند که اتفاقا نتایج جالبی به همراه دارد. بهای خود موتور بسته به سطح قدرت آنکه از ۱۲۵ تا ۲۷۵ اسب بخار در نوسان است، بین ۵ تا ۱۱ میلیون تومان بوده که سفارش دهنده برای یک سال هم معمولا گارانتی یا تضمین مکانیک را برای کارکرد بی عیب و نقص موتور با خود خواهد داشت. جالب است بدانید که خودروهای پراید مجهز به موتور ۲۰۰۰فولکس می‌توانند تا بیش از ۲۴۰ کیلومتر در ساعت سرعت گرفته و راننده این خودروها را به شتاب صفر تا ۱۰۰ مناسبی حتی کمتر از انواع خودروهای اسپورت وارداتی نائل می‌آورد!

  نصب جعبه دنده اتوماتیک

اخیرا برخی از دارندگان مدل‌های قدیمی‌تر پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ با نصب موتور و گیربکس استوک مدل ۳۰۶ پژو که هماهنگی خوبی با این محصولات دارد، سطح کیفیت سواری و شتاب خودروهای خود را به شکلی اعجاب‌انگیز بالا می‌برند. در عین حال به واسطه عدم عرضه یک اتومبیل ارزان‌قیمت اتوماتیک، برخی از دارندگان خودروهای تیبا و پراید با پرداخت ۵/ ۳ میلیون تومان و نیز جعبه دنده اصلی خودرو اتومبیل دنده‌ای خود را به یک نمونه اتومات ارتقا می‌دهند. این مورد که به شکلی فراگیر در بین برخی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی باب شده در برخی از مکانیکی‌های پایتخت به شکلی نیمه علمی انجام می‌گیرد.

  نصب کاور

این یکی را باید به لحاظ کیفیت کار و نوع سفارشات و دامنه اجرای آن همپای رقبای جهانی دانست. نصب کاور یا پوشش‌های رنگی اعم از کروم، مات، هفت رنگ و بی رنگ توسط چند تیونر جوان در تهران و چند شهر دیگر کشور پا گرفته و برای هر خودرو بسته به ابعاد آن بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه روی دست مشتری می‌گذارد. برای نمونه کارگاهی در آجودانیه تهران با دریافت مبلغ ۳۵میلیون تومان بدنه یک دستگاه تویوتا لندکروزر را به پوشش محافظ مات مجهز کرده که طبق گفته یکی از فعالان این بخش تا ۳سال گارانتی داشته و در تصادفات جزئی شهری به خوبی بدنه خودرو را از خط و خش محافظت می‌کند. بیشتر سفارشات این بخش را مالکام متمول خودروهای اروپایی و ژاپنی به کارگاه‌ها واگذار می‌کنند.

  تعویض رینگ و لاستیک

اغلب مالکان خودروهای مونتاژ داخل به محض تحویل خودرو و پا گذاشتن به خیابان دست به تغییر رینگ و لاستیک اتومبیل خود با انواع بهتر ژاپنی، ایتالیایی و آلمانی می‌زنند. طبق ادعای یکی از فروشندگان لاستیک در خیابان مطهری، محصولاتی نظیر کیا سراتو، چری تیگو۷، پژو ۲۰۷، جک اس۵ و مزدا۳ با هزینه‌ای که بستگی مستقیم به ابعاد رینگ و لاستیک و نوع برندها دارد تعویض می‌شود. برای این کار لازم است به غیر از تعویض رینگ و لاستیک استاندارد خودرو، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بابت ۴حلقه رینگ و لاستیک اروپایی هزینه کرد. این هزینه البته بیهوده نیست و به غیر از کاهش مصرف سوخت در بهبود فرمان‌پذیری و نیز پایداری خودرو تاثیر مستقیمی دارد.

  تغییر سیستم صوتی تصویری

این یکی خوراک جوان‌ترهاست و بیشتر در بین خریداران محصولات زیر ۵۰ میلیون تومان شایع است. از آنجا که خودروهای وارداتی و یا انواع مونتاژی گران‌قیمت از سیستم صوتی تصویری مناسبی اعم از مارک لوینسون، بوس یا بنگ‌اند اولافسون و یا راکفورد استفاده می‌کنند خریداران جوان محصولات وطنی مثل پژو ۲۰۶، پراید ۱۱۱ و پژو پارس تمایل بسیاری به نصب سیستم‌های صوتی بهتر روی خودروهای خود دارند. این کار که از ارتقای بلندگوهای خودرو تا نصب سیستم پخش جدید، نصب ساب ووفر، تیونر و افزایش تعداد بلندگوها و... را شامل می‌شود، بسته به سطح نیاز سفارش دهنده را مجبور به پرداخت بین ۱ تا ۱۰ میلیون تومان می‌کند.

  گیر ارتقای این بخش کجاست؟

به رسمیت شناختن نیروهای خلاق این بخش در اقتصاد و صنعت خودرو، در کنار تسهیل قانون تغییر فنی و ظاهری خودرو که از مجرای نیروی انتظامی می‌گذرد دو مورد مهمی است که می‌تواند صنعت تیونینگ را با وجود داشتن خیلی عظیمی از دوستداران اتومبیل به یک بخش پول‌ساز با سطح اشتغال‌زایی مناسب تبدیل کند.

Untitled-1