۱) پشتکار در عرضه ایده جدید: در کالیفرنیا از سال ۲۰۰۹ پارکینگ‌هایی ویژه خودروهای برقی تعبیه شده که تا همین اواخر بیشتر آنها خالی می‌ماند. اما حالا بیشتر پارکینگ‌ها مرتب پر هستند و کاربران می‌توانند از ایستگاه‌های شارژ خودرو در آن بهره ببرند. تسلا می‌توانست در این چند سال تسلیم شود، اما این کار را نکرد و تیم الون ماسک با پشتکار خود کاری کرد که بازار بالاخره نوآوری آنها را پذیرفت.

۲) ایجاد صنعت انحصاری: تسلا به وضوح با خودروسازهای سنتی رقابت می‌کند، اما می‌توان گفت برجسته‌ترین تولیدکننده خودروی برقی در دنیا است. درست است که شرکت‌هایی مثل تویوتا هم خودروی برقی تولید می‌کنند، اما مشتریانی که به محیط زیست علاقه‌مند هستند و بودجه خرید خودروی برقی دارند، ترجیح می‌دهند از شرکتی خرید کنند که منحصرا در تولید این نوع خودرو تخصص دارد تا شرکتی که انواع خودروی بنزینی، برقی و هیبریدی تولید می‌کند.

۳) استراتژی واضح: تسلا از زمان تاسیس خود با این انتقاد مواجه بود که محصولاتش فقط به درد افراد پولدار و طبقه خاصی از جامعه می‌خورد. اما تسلا در دفاع از خود عنوان کرده که این استراتژی را از روز اول تبیین کرده است. الون ماسک منطق این استراتژی را تمرکز بر تولید بهترین خودروی ممکن اعلام کرده که زمان و سرمایه زیادی نیاز دارد که ناخودآگاه قیمت نهایی محصول را بالا می‌برد. با این حال، این شرکت قصد دارد از پول فروش خودروهای برقی گران قیمت برای تولید خودروهای معمولی‌تر و ارزان‌تر استفاده کند. در واقع ضررهای تسلا به دلیل سرمایه‌گذاری هنگفت روی بخش‌های فروش و تحقیق و توسعه برای معرفی مدل‌های S، X و ۳ و نیز ساخت باتری گیگافکتوری بوده است.

۴) ریسک و نوآوری: واقعیت این است که دنیا هنوز به‌طور کامل آماده پذیرش خودروی برقی خودران به شکل عادی در خیابان‌ها نیست و موانع قانونی، اخلاقی، فلسفی و عملی زیادی باید حل و فصل شود. اما تسلا موتورز این ریسک‌ها را پذیرفته و تاکنون هزاران خودروی برقی فروخته است. شرکت‌های دیگر ناخودآگاه می‌خواهند اقدامات تسلا را دنبال کنند، چون معتقدند هر چیز جدیدی که از سوی این شرکت اعلام می‌شود، انقلابی و تحول‌آفرین است.

۵) مدیر عامل بلندپرواز: الون ماسک ایده‌های جالبی را مطرح می‌کند (مثل اینکه عقیده دارد همه ما در یک شبیه‌سازی کامپیوتری زندگی می‌کنیم) و مدیر عامل باهوشی است. او به فضا هم سرک کشیده و ایده هایپرلوپ را مطرح کرده که اگر عملی شود، سریع‌ترین وسیله حمل و نقل دنیا خواهد بود.