ایران بورس- روز سه‌شنبه، جلسه هم‌اندیشی بررسی شرایط جاری بازار سرمایه و راهکارهای پیش روی آن با حضور معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزرات امور اقتصادی و دارایی، اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل بورس تهران و مدیران کانون‌ها و نهاد‌های فعال بازار سرمایه در بورس تهران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، این جلسه با هدف رایزنی و مشورت در زمینه شرایط فعلی بازار سرمایه، طرح تحول اقتصادی و آثار آن بر بنگاه‌های تولیدی و همچنین تحولات اخیر بازار پول برگزار شد و حاضران ضمن بررسی اقدامات انجام شده در حوزه‌های یاد شده، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در هر مورد مطرح کردند.

دکتر قالیباف‌اصل، مدیر‌عامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن اشاره به افت نزدیک به ۲۵ درصدی شاخص‌ها و ارزش بازار در ۳ ماه گذشته، خواستار توجه بیشتر دولت و تسریع در اقدامات حمایتی شد. وی یادآور شد که ارزش بازار و شاخص‌ قیمت و بازده بورس تهران در شش ماه اول سال جاری به‌ترتیب ۴۰ و ۳۰ درصد رشد داشته است.

بحران جهانی و کمک دولت‌ها

مدیر‌عامل بورس تهران، وضعیت فعلی بازار را ناشی از بحران جهانی دانست و تصریح کرد: بحران جهانی پس از عبور از بازارهای مالی، به بخش واقعی اقتصاد کشورها سرایت کرده و سبب کاهش تقاضا و افت قیمت‌های جهانی محصولات شده است و این اثر در بخش واقعی اقتصاد ایران و به تبع آن بازار سرمایه کشور قابل مشاهده است.

وی اشاره کرد: دولت‌ها برای مقابله با اثرات بحران، هر دو بخش اقتصاد یعنی بخش واقعی و بخش مالی را مدنظر قرار داده‌ و تلاش کرده‌اند با حمایت از بازارهای مالی و همچنین کمک به صنایع، تا حد ممکن آثار نامطلوب بحران را کاهش داده و از این طریق مانع از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار شوند.

بازار سرمایه نماد اقتصاد کشور

قالیباف افزود: بازار سرمایه نماد اقتصاد کشور است و عملکرد آن بستگی به عملکرد سایر بخش‌های اقتصادی دارد، به عبارت دیگر باید به دنبال حل مشکلات سایر بخش‌های اقتصادی باشیم و اگر مشکلات صنایع و بخش واقعی اقتصاد حل شود، بازار سرمایه نیز به تبع آن به رشد مجدد خواهد رسید.

انتظارات بازار سرمایه

وی خاطر نشان کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی انتظاراتی از دولت دارد که مهم‌ترین آن جامع‌نگری مدیران اقتصادی کشور در تصمیمات است. وی با اشاره به ارسال بسته پیشنهادی بازار سرمایه برای دولت، خواستار اقدامات عملی و سریع‌تر دولت در این ارتباط شد.

مدیر‌عامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: اگر بخواهیم بحث عدالت محوری و توسعه اقتصادی همه جانبه و پایدار اتفاق بیفتد، این امر از طریق بازار سرمایه صورت می‌پذیرد، بنابراین حمایت از بازار سرمایه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی به بعضی کمک‌های کم‌هزینه هم اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد برخی کمک‌ها برای دولت هزینه چندانی نداشته باشد. برای نمونه انتخاب بازار سرمایه به عنوان بازار ثانویه معاملات اوراق مشارکت، علاوه بر ایجاد تنوع در ابزارهای بازار سرمایه، باعث فعال‌شدن بازار سرمایه در تامین مالی درازمدت فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. همچنین اولویت بخشی در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز از این موارد است.

راه‌اندازی اتاق فکر

قالیباف پیشنهاد تشکیل اتاق فکر برای بازار سرمایه را مطرح کرد و افزود: با راه‌اندازی اتاق فکر بازار سرمایه، موقعیتی فراهم می‌شود تا دیدگاه‌های فعالان بازار سرمایه به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی منتقل شود و در تعیین سیاست‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بانک‌ها در خدمت اقتصاد کشور و بازار سرمایه

در ادامه این جلسه، دکتر پورمحمدی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزرات امور اقتصادی و دارایی، ضمن اشاره به ارسال بسته پیشنهادی کمک به بازار سرمایه برای دولت و پیگیری جدی آن، به مهم‌ترین اقدامات و همچنین برنامه‌های در دست اجرای دولت در حوزه بازارهای مالی اشاره کرد.

وی گفت: خروج سیستم بانکی از فشار پرداخت تسهیلات بانکی و تسویه بخشی از تعهدات بانک‌ها به بانک مرکزی از طریق تسویه اوراق مشارکت در اختیار و همچنین انتقال بدهی‌های دولت، یکی از مواردی است که به طور قطع به حل مشکلات بانک‌ها کمک خواهد کرد و از این طریق شرایط کمک بانک‌ها به بازار سرمایه فراهم می‌شود.

خط اعتباری شش هزار میلیارد تومانی

وی با اشاره به این‌که اقدامات اعلام شده به بهبود سیستم بانکی کشور کمک اساسی می‌کند، خاطرنشان کرد: با تزریق ۶ هزار میلیارد تومان پول نقد به شبکه بانکی، سازوکاری فراهم می‌شود تا منابع بیشتری در اختیار بانک‌ها باشد تا آن‌ها بتوانند آسان‌تر به کمک صنایع نیازمند به نقدینگی بشتابند. از سوی دیگر پیش‌بینی شده است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در اولویت دریافت این تسهیلات باشند و بانک‌ها طرح‌های در حال تکمیل در این حوزه را تحت پوشش قرار دهند.

پور‌محمدی اولویت دیگر حمایت از واحد‌های تولیدی را پیشنهاد اختصاص ۵ میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برای سرمایه در گردش دانست و تاکید کرد در حال پیگیری این پیشنهاد هستیم تا علاوه بر خط اعتباری یادشده، منابع بیشتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.

طرح تحول اقتصادی و بازار سرمایه

خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول اقتصادی و طرح بیمه اعتباری سهام نیز از جمله مواردی بود که توسط معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزرات امور اقتصادی و دارایی به استحضار حاضران رسید. دکتر پورمحمدی خواستار آن شد تا فعالان بازار سرمایه، نظرات خود را در مورد اقدامات دولت در این ارتباط ارائه کنند تا در بسته دوم پیشنهادی که برای مقابله با اثرات بحران تدوین خواهد شد مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این جلسه نیز فعالان بازار سرمایه نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند که اهم آن به شرح زیر است:

۱. مزیت‌سازی برای ورود شرکت‌ها به بورس

۲. اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از برنامه‌های دولت برای بازار سرمایه

۳. تامل بیشتر نسبت به اجرای طرح تحول اقتصادی و تاثیرات آن بر واحدهای تولیدی و بازار سرمایه

۴. آماده‌سازی کامل شرکت‌های دولتی و سپس واگذاری آن‌ها

۵. بازنگری تعرفه‌های واردات و صادرات و ایجاد چتر حمایتی بر روی صنعت

۶. تحریک تقاضا در بخش مسکن به عنوان موتور و محرک اقتصادی

۷. اولویت دادن به شرکت‌های بورسی برای دریافت تسهیلات بانکی با هدف اجرای طرح‌های در حال تکمیل و تامین سرمایه در گردش

۸. تزریق نقدینگی به بازار سرمایه از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور بازار‌گردانی و حمایت از بازار

۹. انسجام و هماهنگی در سیاست‌های دولتی

۱۰. حمایت از صنایع با دو دیدگاه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت

۱۱.اعطای وام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها

۱۲. استمهال بدهی خریداران سهام شرکت‌های دولتی و بخشش سود آن

۱۳. تدوین سازوکار صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران

۱۴. بیمه اعتباری سهام و حمایت از سهامداران کوچک

۱۵. هماهنگی بازار پول با بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌ها

۱۶. پرداخت بدهی دولت به شرکت‌های خصوصی

۱۷. بازنگری در قیمت خوراک و انرژی

۱۸. حمایت بانک‌ها از شرکت‌های وابسته به خود